Hammock

Tackar så mycket! Är väldigt nöjd med resultatet får jag erkänna :)

Vikten vet jag faktiskt inte vad den ligger på, ungefär samma som en höst/vår sovsäck och då den följer med så åker den ner i samma krympsäck som den vanliga sovsäcken. Tar därav inte heller så mycket extra plats i väskan.
Med tanke på vad den kostnad och hur enkelt den var att tillverka så finner jag ingen poäng med att spendera långt över tusenlappen för Underquilt, som säkert inte är lika varm å go heller..

De där vindruteskydden som de har på biltema måste jag säga är grymt bra för sitt ringa pris på någon tia! Har några till som ibland följer med som extra liggunderlag då det är frusna människor med eller då det är under nollan på termometern. Använder även ett sånt i stället för ett vanligt liggunderlagg i DD Hammocken, de formar sig bättre efter kroppen och den lilla isolering de har räcker gott och väl eftersom den även har ett värmereflekterande lager :)
 
Hittade en enkel DIY UQ när jag kikade runt på folk som tänkt som mig, Finns en massa olika guider till olika modeller folk har knåpat ihop att titta på!
http://www.youtube.com/watch?v=M8sDvNy2nfE
http://www.youtube.com/watch?v=yShUSWlrXeM <--Han har tänkt lite likt mig på isoleringen.
Själv gör jag det själv mycket för utmaningen och tillfredsställelsen när man lyckats. Blivit lite av en sport bland mina vänner att komma på egna/billiga lösningar på utrustning, blir lite galet ibland men det är kul det med:D
 
Snygg strumpa! Hur upplever du det är att sova utan möjlighet att ligga på diagonalen? Jag gjorde ett enkelt test förra vintern där jag använde en sovsäck med hellång dragkedja för att få en lösning lik din men jag förkastade den pga man inte kunda ligga "platt" som man kan när det finns utrymme på diagonalen. Varmt blev det iallafall men jag hade också en quilt/täcke över mig eftersom det blir rätt mkt luft som kan röra sig ovanför kroppen där isoleringen behövs som mest.
 
Den enda skillnaden jag upplever är att man blir lite mer instängd i hammocken då man inte kan spänna upp myggnätet på samma sätt, är det inte väldigt kallt så spänner jag dock upp nätet vid huvudänden och drar inte upp dragkedjan på "strumpan" hela vägen. Viktigt bara man ser till att spänna hammocken ordentligt mellan träden så blir det ingen skillnad i liggställningen med "strumpan" på. Men som sagt så sover inte jag på diagonalen i hammocken utan ligger skönt på ryggen eller på sidan och är tydligen ovanligt stilla i min sömn, går även utmärkt att dra upp knäna och ligga lite ihopkurad om man vill det:)
Luft på ovansidan är inget problem då man drar upp dragkedjan över sig, man blir liggande i en kokong som är väldigt fluffig hela vägen runt om och då det är extra kallt så lägger jag i ett fluffigt täcke under mig i "strumpan" som jag sytt om lite för bra passform. Med täcket i så har jag ca 15cm isolering som inte komprimeras under mig och ca 5cm över mig, tillsammans med en bra sovsäck så blir det ganska bra med isolering runt om. I hammocken så hamnar kläder m.m under axlarna och huvudet då "strumpan" inte når riktigt hela vägen upp till huvudet, dock inget problem för mig eftersom min kropp har bestämt sig för att bara avge värme genom huvudet så det är konstant varmt på mig ;)

Ska försöka få lite hjälp av någon vän med att göra en kortfilm då jag använder den och lägga på som jag då kan länka till, om ni vill såklart :)
 
Vore kul! Jag är övertygad om att flera vill testa samma lösning som du. Hur stor luftspalt det blir mellan dig i hammocken och själva puppan är nog ganska avgörande för hur varm man upplever hammocken på vintern. I min UQ känner man direkt om den inte ligger kloss an mot hammocken.

I ditt fall blir det ju liksom en liten miljö runt hela hammocken istället. Vore spännande att testa faktiskt. :)
 
Nu har jag ordnat en liten film då jag kliver i och ur hammocken, sitter dock på mobilt internet hemma och det skulle ta en halvtimme drygt samt äta upp all min surf så jag ska försöka lägga upp den då jag kikar in på kontoret på onsdag. Kommer dock några bilder då den är upphängd ute så ni får en liten bild av den nu i alla fall:)
Luftspalten över hammocken är nästan noll och under så rör det sig om ca 2cm om man inte lägger i det extra täcket jag har.

Hålet i botten på sovsäcken som jag trär hammocken ut genom är åtdragbart och det snöret fäst i linorna som hammocken hängs upp i så den håller sig sträckt åt fotänden.
På 2012 års modell av DD Frontline så finns 4 stycken fästpunkter om man vill använda den som bivi och där fäster jag "puppan" vid framkant samt att den även går att dra åt där, därifrån går 3 stycken linor (2 fasta och 1 åtdragbar) som jag fäster i linorna som håller hammocken där så att den hålls sträckt åt båda hållen.
Så det blir faktiskt inte mycket lös luft runt själva hammocken, sovsäcken jag byggt puppan av är inte så stor så det blir väldigt ombonat med den över då den som drar ihop hammocken lite.
 

Bilagor

  • DSC_0233 liten.jpg
    DSC_0233 liten.jpg
    165.2 KB · Visningar: 886
  • DSC_0234 liten.jpg
    DSC_0234 liten.jpg
    175.4 KB · Visningar: 996
Det är faktiskt som så att sovsäcken jag använt var en som någon kompis övergav hos mig då det blev en reva i den (som jag enkelt trixade ihop utan att det syns), och jag skulle tippa på att det är någon billigare variant från biltema eller liknande. Det är absolut inte någon vintersäck, skulle nog inte sova i en sån sen höst eller tidig vår i alla fall och det var därför som den fick gå till "slakt" :)

Podden eller strumpan vad man nu vill kalla den är ihopdragbar i fotänden (den sidan utan det vita som sticker ut lite) och vid huvudänden kan man dra ihop den så den ligger tätt mot hammocken även där och den linan fäst fast i repen hammocken hänger plus 2 linor till. Gjorde enkla fästpunkter på repen till hammocken att haka fast alla linorna på med hakar.
Var även precis om införskaffade 2 små karbinhakar i aluminium för fästena i Hammocken, DD 2012 modell har som sagt 4 fästpunkter på utsidan om man vill spänna ut den direkt på marken som bivi. De 2 vid huvudänden fäster jag podden i. Man ser på den övre av de 2 senaste bilderna att podden sitter fast med ett kort vitt snöre i själva hammocken, de snöret jag nu ska byta mot hakar så jag slipper knutar i onödan;)

Måste säga att ni inspirerar mig verkligen till att fortsätta med DIY lösningar för mitt uteliv!
Helt underbart forum ni har här som jag nyligen jag hittat till! Bless!
Och nästa vecka hoppas jag komma med en riktigt utförlig recension då jag tänker ge mig ut på min första lite länge tur helt ensam. Ca 5,5 mil paddling ca 100 mil uppåt i landen, lugnt tempo med mycket fiske är planen och då ska den med så senaste modifikationerna ska få sig ett test:)
Men ska som sagt försöka få upp videon (som min snälla mor filmande) där jag kliver i och ur paketet nu på onsdag då jag kommer åt en finare lina:)
 
http://www.coldskills.com/expand-winter-p-1036-c-362.aspx

Ser väldigt varm ut:)
Med den som sovsäck i hammocken är det nog inget problem, jag lägger dock inte i något liggunderlag i hammocken då jag har podden på för att då blir det lite kompression av podden och jag ligger skönare utan. Sommar dock då har en ett liggunderlag i som jag har limmat på en reflektionsfilt på undersidan, vet att det diskuterats om det göra någon skillnad eller ej man jag tycker det då mitt problem tidigare oavsett temperaturen ute är att jag blir kall underifrån bara.
 
Rent logiskt borde det vara luftspalten ovanför en som man ska oroa sig för. (Värme stiger som bekant) Jag vet att man lätt blir kall om baken och ryggen i en hängmatta men det är ju för att man riskerar komprimerar isoleringen eller för att det läcker in luft under Under-quilten. När man har en strumpa så uppstår ju inte detta problem och då bör ovanisoleringen vara tjockare! Eller?
 
Isoleringen på ovansidan blir inte komprimerad och det blir ingen luftspalt mellan sovsäcken och puppan på ovansidan, eftersom att puppan/strumpan inte är uppspänd uppåt på något vis så ligger alla lagren löst mot varandra på ovansidan. De isolerande lagren på ovansidan blir tjockare än de på undersidan (om man inte lägger i extra täcket under) eftersom sovsäcken man sover i komprimeras undertill men inte ovan till. Okomprimerad sovsäck + Puppa = ca 10cm ovanför, komprimerad sovsäck + puppa undertill = ca 5cm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg