Hammock

Ser att det varit en del disskutioner om klymit x-frame, kan bidra med mina erfarenheter. Köpte mig ett x-frame i hopp en om perfekt ultralätt liggunderlag att ha i säcken. provade förra veckan med min cumulus quantum 200 och HH hyperlite i nära vindstilla förhållanden utomhus vid ca 0-2 grader. Resultat?
Sådär bra... Klassiskt Cold Butt syndrome! Sov knappt något alls första natten då jag hade på mig ett underställ i merino och mössa i merino. Andra natten hade jag även på mig en fleece, sov bättre men fortfarande inte bra. Antar att detta beror på att jag är lite på den långa sidan, 187 ca. Så bodymappingen på underlaget stämde inte med mig. Arslet hade en tendens att glida ner mellan ribborna. Tyckte även att sovsäcken komprrimerades väldigt så hela idéen med hålen gick lite i stöpet.

Undrar således om ni kan komma med nån bättre idé? Är ut efter ett liggunderlag, packstorlek men främst vikt är viktigt! Hr spanat lite på therm-a-rest z-lite. Någon som har erfarenhet av detta i en hängmatta? Är det månne möjligt att knöla ned ett sådant i säcken eller funkar det bäst att ha det utanför och under? Tips på hur man på bästa sätt kommer in i säcken i hängmattan(har ingången i botten så att ha ett styvt underlag i har liksom dragit ut säcken och underlättat ingång)?

Börjar knipa lite tidsmässigt då jag skall ge mig i väg på tur i början av juni...

Alltså, är det vikt du jagar skulle jag definitivt rekommendera dig att istället köpa en sommarunderquilt (om det är på vår, sommar, höst du ska använda den vill säga). Det blir ungefär samma pris, dubbel sovkomfort och sen minimerar du risken för "cold spots". En dununderquilt som denna:

921481274295.png


Går att packa ner i en 8l vattentät påse och fungerar ner till -7, förmodligen mer. Total vikt 650 gram och inga problem att använda i en hammock med ingång från undersidan.

Vill du hellre ha ett liggunderlag är det bästa att välja ett som är så brett som möjligt. Ett Thermarest Trail Pro L fungerar bra och är dessutom 196 cm långt.

50200076-1_400x400.jpg


Bra med en lite recension av Klymit X-frame. Då är detta inget jag tänker köpa i fortsättningen heller. Jag tycker att det blir lite klaustrofobiskt att lägga underlaget inne i säcken, men det är ju lite personligt hur man upplever sånt.
 
Senast ändrad:
Tack för tipset!
Hur frestande det än må vara och hur gött det där än ser ut(set väldigt mysigt ut) så är en UQ inte ett alternativ för mig just nu iaf. Vill gärna ha ett sovsystem under 1kg, exkluderat hängmattan då, så har väl ca 0,5 kg att gå på vad gäller underlag. Lite extremt, javisst, men är ju bra att ha något att sträva efter!

Kommer inte använda sakerna på vintern, utan det är bara vår sommar höst och i varmare längre än vårt fosterland. Så ett kit som klarar sig till nollan och strax därunder vore det perfekta för mig.

Är det ingen som bara använder underlag och sovsäck i hängmatta?
 
Tack för tipset!
Hur frestande det än må vara och hur gött det där än ser ut(set väldigt mysigt ut) så är en UQ inte ett alternativ för mig just nu iaf. Vill gärna ha ett sovsystem under 1kg, exkluderat hängmattan då, så har väl ca 0,5 kg att gå på vad gäller underlag. Lite extremt, javisst, men är ju bra att ha något att sträva efter!

Kommer inte använda sakerna på vintern, utan det är bara vår sommar höst och i varmare längre än vårt fosterland. Så ett kit som klarar sig till nollan och strax därunder vore det perfekta för mig.

Är det ingen som bara använder underlag och sovsäck i hängmatta?

Jag , har dock lite problem med kondens när liggunderlaget glider åt sidan.. ska tejpa ihop tvåstycken och fästa dem i hammocken. Tror det ska fixa biffen _!!! // Andreas
 
Innan jag sydde en egen underfilt så har jag alltid kört med mitt exped synmat7 och det har funkat under vår, sommar och höst. Nu har jag köpt ett synmat7 UL på 460 gram och det borde inte vara nåt problem med det heller, det är ju fortfarande 7 cm loft.
Skulle det bli lite kallare så går det ju även att förstärka med ett vanligt cellplast underlag som jag ändå alltid bär med mej.
 
Tack för tipset!
Är det ingen som bara använder underlag och sovsäck i hängmatta?

Jodå. Håller på att bygga erfarenhet och har hittills sovit med ett gammalt thermarest (smal rackare), ett Synmat 7 LW samt ett gammalt klassiskt liggunderlag som jag delat på hälften. Den ena delen lade jag på tvären uppe under rygg/axlar och den andra ner längs benen. Då upplevde jag som att hälarna blev kalla när jag låg på rygg, annars var det varmt och skönt, inga kalla fläckar. Nästa test blir med Synmat + 1/2 liggunderlag, alternativt bara Synmat nu när jag har fått min egen hängmatta.
 
Jag har ett sånt här
http://www.jula.se/liggunderlag-2000mmx600mm-956087
som jag inte använt än, men det är rekommenderat av andra här på forumet.
Mitt väger 490 g.

Ja det är bra ! Har funkat hela vintern utan att frysa !! Ska fixa lite med grejerna till nästa vinter.. göra små " padds " vid axelpartiet då jag är så bredaxlad ^^ eller inte... det kan lätt bli så att axlarna ligger rakt mot hammocken annars och då pressas loftet ihop i säcken och det blir litte köldbrygga där annars är det ett kanon underlag för att hålla värmen .. dock lite ömtåligt men vad gör väl det om man är försiktig.. mitt har hängt ytterst bak på ryggan hela vintersäsongen och klarat sig bra.// A
 
Någon som testat med Exped Multimat som bara är 2mm? Det är 2x1 meter så det räcker för hela kroppen inklusive axlar. Har fasen inte hunnit testa min Woodsman X live än pga. jubelmycket jobb.
 
Tack för tipset!
Hur frestande det än må vara och hur gött det där än ser ut(set väldigt mysigt ut) så är en UQ inte ett alternativ för mig just nu iaf. Vill gärna ha ett sovsystem under 1kg, exkluderat hängmattan då, så har väl ca 0,5 kg att gå på vad gäller underlag. Lite extremt, javisst, men är ju bra att ha något att sträva efter!

Kommer inte använda sakerna på vintern, utan det är bara vår sommar höst och i varmare längre än vårt fosterland. Så ett kit som klarar sig till nollan och strax därunder vore det perfekta för mig.

Är det ingen som bara använder underlag och sovsäck i hängmatta?


Mitt sommar vår höst sovsystem är runt kilot. en dunsäck på 700 g ( komfort -2 vilket inte säger så mycket men..) ett tunt liggunderlag 0.8 mm 2000mm x 600 mm 250-300 g funkade här om veckan när det var någon minus på natten. funkade även i helgen då det var runt 10 grader varmt på natten ... lite uppknäppt !! // A
 
Någon som testat med Exped Multimat som bara är 2mm? Det är 2x1 meter så det räcker för hela kroppen inklusive axlar. Har fasen inte hunnit testa min Woodsman X live än pga. jubelmycket jobb.

Jag har det här liggunderlaget som är samma som Exped Evazote men billigare. Det kan vikas på hälften så blir det 100x100x8 mm. Så hade jag det med min hemsydda underfilt i syntet då det var 20 minus och det funkade perfekt.
 
Niklaz, bara för att sätta lite eld under rumpan på dig så har jag gjort en liten video som visar min Woodsman X DL in action. Det är mitt första försök att filma/youtuba så feedback emottages tacksamt. Jag är väl lite långdragen, men ville inte bara recensera hängmattan utan även visa lägerplatsen lite grann. Valde en plats som inte skulle funka med tält. Jag försöker också prata engelska i förhoppning om att den internationella publiken skall fatta vad jag säger, även om det är ett par saker som jag inte kom på vad de heter. :D

Tordans demo av Woodsman X DL
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11

Liknande trådar