Hammock

Menas med Double layer på Woodsman och Warbonnet att det är precis som på DD, dvs att det går att stoppa in ett liggunderlag mellan lagerna?

Är Woodsman och Warbonnet:en också möjliga att ha direkt på backen om det inte finns några träd?
 
Menas med Double layer på Woodsman och Warbonnet att det är precis som på DD, dvs att det går att stoppa in ett liggunderlag mellan lagerna?

Är Woodsman och Warbonnet:en också möjliga att ha direkt på backen om det inte finns några träd?

Exakt så, dubbla lager med tyg i botten så du kan lägga i liggunderlaget eller något annat.

Det är ganska ovanligt med hammockar som har vattentätt bottenskikt. Förmodligen beror detta på att risken för kondens i hammocken ökar markant om materialet inte har någon genomsläpplighet.

Det går att använda alla hammockar på marken med rätt underlag och två pinnar att staka upp med, fast de är inte avsedda för detta så som DD-travelhammock är.
 
Ja just det, det kan jag tänka mig!

Gissar att en bit presenning på backen skulle kunna fungera i de fall då själva hammocken inte är vattentät?

Fasen, ju mer man läser desto fler alternativ finns ju! :)
 
Ja just det, det kan jag tänka mig!

Gissar att en bit presenning på backen skulle kunna fungera i de fall då själva hammocken inte är vattentät?

Fasen, ju mer man läser desto fler alternativ finns ju! :)

Fundera över vilka behov du har. Jag har en hammock som ska fungera i de flesta olika miljöer utom fjällmiljö. Älskar att befinna mig i dåligt väder året om, så då anpassar jag hammocken för detta. Vore jag en lättviktsfantast skulle jag förmodligen ha en helt annan utrustning. Sen tillkommer ju ekonomin. Har du möjlighet kan du ju investera 6000 kr får du naturligtvis riktigt bra grejer, men du kan också få hög kvalitet i ett cellplastunderlag och en hammock för 1100 kr.

Så vilka prioriteringar har du? Pengar, vikt, flexiblitet, komfort? Allt spelar ju in innan du shoppar. Ge mig en bild så kan jag ge dig förslag på en bra lösning.
 
Tack för din hjälp! Det är enormt uppskattat för en nybörjare.

Mina behov är först och främst följande:
  • Fungera bra mellan april tom november, dvs klara några minusgrader
  • Bör gärna fungera att ta med upp på fjället
  • Vikten är INTE av överordnad betydelse. Tycker samtliga hammockar verka ligga på en helt ok vikt
  • Det jag ämnar köpa är Hammock och UQ då jag nog har liggunderlag och sovsäck (att börja med)
  • Vill dimensionera så det i framtiden är möjligt att sova även på vintern
  • Runt 3000 kr är lagom
  • Komfort och värme går före vikt
  • Vill kunna få med hunden som väger 20 kg

Edit: Längd 184, vikt 80 kg
 
Jag har en DD Travel hängmatta och skulle jag köpt en idag så skulle jag tagit en Frontline istället för det händer att det blir kondens i en vattentät hängmatta.
Sannolikheten att du kommer spendera en massa nätter på backen när du har provat och fastnat för hängmatta är nog väldigt liten. På marken sover man i tält:)
Jag är 180/ 75 och har en Finsk Lapphund på ca: 20 kilo och visst håller mattan, men det blir riktigt trångt då man får sova lite på sidan. Men det går då mygg och knott är för jävliga på honom.
Jag funderar på att skaffa ett litet myggtält till hunden så han kan ligga ostört för han blir inte glad åt att jag kletar in honom i bäckolja, haha...
 
Ok. Då hade jag gjort enligt följande för den budgeten:

1. En Woodsman X 1157 kr ex frakt ( obs! viktgräns 90 kg)
2. En UKhammocks Down UQ (3 Season Fill klarar -7) 1471 kr
3. Hennessy Hex fly 700 kr
4. Snakeskins 200 kr


3528 kr (ex frakt)

Känner du någon i England som har vägarna blir ju detta slutpriset. Jag råkade vara i London, och bad Mat Howes på UK-hammocks skicka den till hotellet. Funkade fint.

Ett annat alternativ är:

DD frontline med DD-tarp 3x3 meter och DD sleeve 1069 kr
DD-underblanket 1099 kr


totalt 2168 kr.

Detta kit kan du köpa i Sverige vilket också gör att slutpriset blir billigare.
 
Senast ändrad:
Ok. Då hade jag gjort enligt följande för den budgeten:

1. En Woodsman X 1157 kr ex frakt ( obs! viktgräns 90 kg)
2. En UKhammocks Down UQ (3 Season Fill klarar -7) 1471 kr
3. Hennessy Hex fly 700 kr
4. Snakeskins 200 kr


3528 kr (ex frakt)

Känner du någon i England som har vägarna blir ju detta slutpriset. Jag råkade vara i London, och bad Mat Howes på UK-hammocks skicka den till hotellet. Funkade fint.

Ett annat alternativ är:

DD frontline med DD-tarp 3x3 meter och DD sleeve 1069 kr
DD-underblanket 1099 kr


totalt 2168 kr.

Detta kit kan du köpa i Sverige vilket också gör att slutpriset blir billigare.

Såg nu att du alltså behöver en Woodsman X Double layer. Då tillkommer någon hundralapp. Det samma gäller om du hellre skulle vilja ha en Winter UQ. För låt säga 500 extra har du en hammockutrustning som fungerar från +20 ner till -20.

Väljer du stället DD-hammocks lösning, har du också samma omfattning när det gäller temperatur.

Sen, om du vill kan du ju kombinera dessa två varianter, och hitta en lösning som fungerar för din ekonomi.

Generellt kan man säga att DD-hammocks är mer åt militärhållet, och UK-hammocks är mer åt lättviktshållet. Jag har använt DD-hammocks Tarp i storm och det fungerade hur bra som helst. Underquilten klarar störtskurar av vatten, och hammocken är robust.

Well well. Jag hoppas att jag inte har förvirrat dig i onödan här uddenberg. Du vet ju bäst själv vad som passar bäst.
 
Några bilder från helgens 2 dagars tripp, dock inga björnspår denna gång!-)
Gött häng på er.
 

Bilagor

  • IMG_1007.jpg
    IMG_1007.jpg
    57.8 KB · Visningar: 832
  • IMG_1009.jpg
    IMG_1009.jpg
    49.3 KB · Visningar: 758
  • IMG_1011.jpg
    IMG_1011.jpg
    59.9 KB · Visningar: 733
  • IMG_1016.jpg
    IMG_1016.jpg
    48.6 KB · Visningar: 732
  • IMG_1017.jpg
    IMG_1017.jpg
    60.8 KB · Visningar: 741
  • IMG_1021.jpg
    IMG_1021.jpg
    71.1 KB · Visningar: 749
Såg nu att du alltså behöver en Woodsman X Double layer. Då tillkommer någon hundralapp. Det samma gäller om du hellre skulle vilja ha en Winter UQ. För låt säga 500 extra har du en hammockutrustning som fungerar från +20 ner till -20.

Väljer du stället DD-hammocks lösning, har du också samma omfattning när det gäller temperatur.

Sen, om du vill kan du ju kombinera dessa två varianter, och hitta en lösning som fungerar för din ekonomi.

Generellt kan man säga att DD-hammocks är mer åt militärhållet, och UK-hammocks är mer åt lättviktshållet. Jag har använt DD-hammocks Tarp i storm och det fungerade hur bra som helst. Underquilten klarar störtskurar av vatten, och hammocken är robust.

Well well. Jag hoppas att jag inte har förvirrat dig i onödan här uddenberg. Du vet ju bäst själv vad som passar bäst.

Grymt tack!

Iom att snakeskin ingår när man köper en Hennessy så blir prislappen ungefär densamma. Valde du bort den pga avsaknad av double layer och möjlighet att lägga på backen?
 
Själv kör jag ju ett mellanting av Lasses förslag :) jag har en DD Frontline, DD Tarp och en UK Hammocks 3/4 UQ. Jag ligger väldigt bra i min hängmatta, även om jag kanske skulle önska lite mer bredd eller längd ibland. Men man får väldigt mycket för pengarna hos DD...
Nästa hängmatta? Ja, det är klart att det blir fler... Nä, den syr jag nog själv ;)
__
Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11

Liknande trådar