Hammock

Grymt tack!

Iom att snakeskin ingår när man köper en Hennessy så blir prislappen ungefär densamma. Valde du bort den pga avsaknad av double layer och möjlighet att lägga på backen?

Jag försökte bara hitta två alternativ som hade variation. Hennessys deluxmodeller är jättefina. Om du dessutom köper Hextarpen får du en hammock för fint väder och en för busväder. Det finns för övrigt en Hennessy som har dubbel botten. Den går att köpa i Sverige dessutom, men är tyvärr i dyraste laget kan jag tycka. Dock får du den där Bubble pad på köpet då.

Det är som Omnes säger. Man kan kombinera det bästa av alla världar här. Jag har en Hennessy tarp, En Warbonnethammock och en UK-hammocks underquilt. I min hammock finns dubbel botten så där lägger jag en Bubble pad från Hennessy sommartid eller i underquilten vintertid om det blir riktigt rejält kallt.

Så... :)

Om du köper en HH Djungel Deep Zip, en UK-hammocks winterquilt, en Hex Tarp (och får en Bubble pad på köpet) hamnar du på 4786 kr.

Men då har du en riktig top notch hammock som fungerar vart du än befinner dig i världen så länge du håller dig nedanför trädgränsen. :)

hennessy-A-sym-backpacker2.jpg
 
Under mig. Jag har också en Bubble pad från Hennessy. Den är specialskuren för att fungera i hammockar. Fördelen med survivalblanket är att den är jättestor, så man kan linda den runt liggunderlag osv. Ungefär ner till +5 fungerar det. Nackdelen kan vara att det lätt blir svettigt om ryggen om det blir varmt. Ett liggunderlag tar ju hand om värme, en sån här reflekterar tillbaka. Big difference.
 
Under mig. Jag har också en Bubble pad från Hennessy. Den är specialskuren för att fungera i hammockar. Fördelen med survivalblanket är att den är jättestor, så man kan linda den runt liggunderlag osv. Ungefär ner till +5 fungerar det. Nackdelen kan vara att det lätt blir svettigt om ryggen om det blir varmt. Ett liggunderlag tar ju hand om värme, en sån här reflekterar tillbaka. Big difference.

Bubble pad:en verkar som en smart lösning. Kör du XL (182 cm lång) eller vanliga storleken? Har kikat runt och det lutar åt Woodsman X Double Layer som du föreslog så då vill jag bara försäkra mig om att jag får rätt pad som också får plats mellan lagrena.

Edit: Såg ditt tidigare inlägg att du hade länkat till XL
 
Woodsman X DL anlänt

Kom hem i söndags efter en helg på Kolmården för att finna en avi. Paketet fanns att hämta på ett ställe i närheten, dock inte mitt vanliga. Lämnade fru att ta hand om packning och barn eftersom kiosken stänger om 30 minuter. Paketet finns inte där! Handlar lite försoningsgodis till frun.

Idag försöker jag hitta ett tfnnummer till kiosken i fråga men misslyckas. Ringer posten som hävdar att paketet visst skall finnas där. Efter lite om och men trillar polletten ner och det visar sig att paketet finns på mitt vanliga ställe, nån hade skickat på fel klisterlapp på avin.

Hämtade ut paketet efter jobbet och har hängt upp hängmattan mellan två dörrar hemmavid. Fina detaljer, lite mer utvecklad än på Mats demovideo på Youtube.

Jag har lite planer på att göra en video själv. Några tips på editeringsmjukvara (gratis)? Vill kunna klippa i olika filmfiler. Har en Nikon Coolpix, minns inte vilket filformat den sparar i? Windows 7 på datorn. Hmm, kanske följde med mjukvara med kameran (köpte den för helgens resa)?
 
Vem behöver vindskydd när man har en så härlig campinghammock! En tur på Bohusleden igår. Stannade till och övernattade och gick hem idag. Lite kondens i hammocken tyvärr så det blir nog att sprätta lite och sy dit något som andas istället !! alternativt köpa en ny men det ska sprättas och sys lite innan den dagen kommer !!! // Andreas
 

Bilagor

  • DSC_0519.jpg
    DSC_0519.jpg
    55.1 KB · Visningar: 994
Jag har två olika varianter, och om du vill testa Warbonnet eller Hennessy så hör bara av dig om du går i köpastankar. Eventuellt går ju alltid detta att kombinera med gösfiske dessutom. :)

Om några dagar har jag en ny sovsäck och en ny tarp (hoppas jag), och sen blir det nya äventyr:

En Hennessy Monsoon tarp:
PA030049Medium.jpg


Och en Carinthia Defence 4 (perfekt i hammock)
carinthia+defence+4.jpg
 
Ser att det varit en del disskutioner om klymit x-frame, kan bidra med mina erfarenheter. Köpte mig ett x-frame i hopp en om perfekt ultralätt liggunderlag att ha i säcken. provade förra veckan med min cumulus quantum 200 och HH hyperlite i nära vindstilla förhållanden utomhus vid ca 0-2 grader. Resultat?
Sådär bra... Klassiskt Cold Butt syndrome! Sov knappt något alls första natten då jag hade på mig ett underställ i merino och mössa i merino. Andra natten hade jag även på mig en fleece, sov bättre men fortfarande inte bra. Antar att detta beror på att jag är lite på den långa sidan, 187 ca. Så bodymappingen på underlaget stämde inte med mig. Arslet hade en tendens att glida ner mellan ribborna. Tyckte även att sovsäcken komprrimerades väldigt så hela idéen med hålen gick lite i stöpet.

Undrar således om ni kan komma med nån bättre idé? Är ut efter ett liggunderlag, packstorlek men främst vikt är viktigt! Hr spanat lite på therm-a-rest z-lite. Någon som har erfarenhet av detta i en hängmatta? Är det månne möjligt att knöla ned ett sådant i säcken eller funkar det bäst att ha det utanför och under? Tips på hur man på bästa sätt kommer in i säcken i hängmattan(har ingången i botten så att ha ett styvt underlag i har liksom dragit ut säcken och underlättat ingång)?

Börjar knipa lite tidsmässigt då jag skall ge mig i väg på tur i början av juni...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11

Liknande trådar