Hammock

Om man vet vad det är för rep man köpte så kan man ta reda på det från websidan. Själv kör jag en del med paracord till mitt hammocksystem, och det håller. Om du har grejor gjorda för bergsportare kan du också veta att de håller för en hammockare. Men om du vill veta siffervärdet så behöver du förstås dokumentation.
 
... Själv kör jag en del med paracord till mitt hammocksystem, och det håller...

Det där blev jag lite nyfiken på. Jag vill byta snören på hängmatta som jag använder mest till dagsutflykter och resor. Jag har en rulle paracord hemma som ju enligt uppgift ska palla 300 kg, men läser också en del skeptiska kommentarer på forum om huruvida paracord är läpligt eller ej. Är det fler som nyttjar paracord för upphängningen? Det skulle onekligen bli lätt och smidigt...

mvh

Anders
 
Paracord töjer sig en hel del vilket gör att man riskerar att sakta men säkert hamna på marken.....

Dyneema är ett bättre alternativ.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Det sämsta med paracord är att det trasslar sig HELA tiden. Därför har jag mätt ut ett antal snören med väl avväg längd för olika funktioner. Är det lite kortare trasslar det inte och då funkar det ganska bra.

Det har en del elasticitet. Det märker jag när jag drar det där snöret som håller uppe tarpen. Det blir aldrig ett stumt stopp när jag spänner det. Så om man sover i en hammock av den sorten där det ska vara så hårt spänt och plant som möjligt är nog andra rep att föredra. Jag använder en "brazilansk" hängmatta och då ska det vara banan, så man kan sova på diagonalen. Med rätt gjorda knutar har jag aldrig vaknat med rumpan mot marken.

Paracord är något så absurt som ett kontroversiellt rep. Vissa älskar det och talar om repet som det bästa som uppfunnits sedan toapappret. Andra reagerar mot hypen och blir helt anti. För mig är det ett rep. Det är till för att binda saker. Bra för vissa användningsområden, dåligt för andra.
 
Jag är på jakt efter upphängningslösningar i samma stil som ENO Atlas straps och Kammok Python, alltså treehuggers med många öglor så att man lätt kan justera upphängningen i efterhand. ENO och Kammok-grejer verkar inte finnas att köpa i Sverige eller ens europa (från USA blir det så mycket dyrare pga frakt och tull) så jag letar efter alternativa produkter. Är det någon som har koll på sådana?
 
Hej igen och tackar för svaren. Jag är dock fortfarande osäker på vad för brottsgräns jag ska ha på grejerna, på ett sätt tänker jag att det borde vara onödigt att ha mer än vad hängmattan sägs hålla för (90kg) men då vet jag inte om jag förstått beräkningarna rätt, behöver karbinhakar och rep hålla för MER än hängmattan/hammocken?

För att få lite förslag kanske någon annan vill berätta vad dom kör med för rep och hakar eller bara det väsentliga för mig: hur mycket vikt tål dom?

Bör jag välja karbinhakar med brottsgräns 250kg eller räcker det med 120kg? Eller kan de behöva tåla ennu mer?
 
Senast ändrad:
Själv har jag två karbinhakar på 7kn á 35g/st plus två whoopieslings som tål några hundra kilo och två trädkramare. Känns stabilt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg