Hammock

Beroende på var du bor så kanske det både är enklare och billigare att köpa ett par spännband på Jula/Biltema :)

__

Fredrik



Enklare kanske, billigare vet jag inte, bälten kan inte vara dyrt på skroten. Sen är väl bälten både tunnare, lättare och smidigare än spännband? Bör vara lättare att sy genom också, men jag kan ha fel.
 
Jo det ser ut att gå att ha tarpkroken på whoopisarna. Gör nåt varv extra på prusikknopn kanske.

Jag köpte min Amsteellina från Sverige. Finns på paracordshop.

Se till att ha bra verktyg. Jag gjorde hål med en syl, töjde ut med en tältpinne och drog igenom linan med dubbelvikt tunn ståltråd. Dra inte för hårt! pressa ihop och gör hålrummet så stort som möjligt och lirka fram lite i taget.

Tack för tipset om Paracordshop! Det var ju en guldgruva, inte bara för rep och snöre! Mycket pengar att tjäna jämfört med att beställa från Dutchware t ex.

Vad gäller upphängning tror jag jag ska testa den där varianten med ringar istället till att börja med.
 
Ja de är bra. Snabba leveranser och helt ok priser.

Har testat både Amsteel och Dynema nu. Tror jag föredrar Amsteel då den e lite tjockare och trevligare. Känns inte lika plastig.

Hursom så e det ett kul kvällspyssel att knåpa med whoopis och mjukshacklar. Lätt beroendeframkallande. Shacklarna kan man ha som armband också om man gör de i rätt storlek.

Ja ringar verkar också bra, men tror vikten blir lite mer.
 
Hur funkar förresten en whoopie på en separat ridgeline tycker ni? Går det bra att få tillräckligt spännt?

Med risk att du redan fått svar så är whoopie på ridgeline ingen bra idé. Anledningen är att du behöver slack i repet för att kunna släppa tillbaka linan när du skall lossa den. En spänd ridgeline ger ingen möjlighet att slacka repet vilket innebär att den yttre delen kramar åt den inre. Hoppas det var förståeligt? :)
 
Soft shackles var ingen hit på hammocken. Lätt att sätta dit, men fan så jobbigt att öppna sen efter lite sträckning och tyngd. Blev ett par karbiner istället med whoopisar.
 
Senast ändrad:
Fick ett akut begär att skaffa mig ett hammocksystem. Normalt sett använder jag min kåta, men är man bara 1-2 personer blir det nog så tungt om man ska gå längre sträckor.
Beställde ett paket med DD frontline, 3x3m tarp och snakeskins från Huskygård.
Totalvikten hamnade på 2,4kg - 1,3 för hammocken och 1,1 för tarpen med totalt 30m 3mm repsnöre. Inte direkt lätt i jämförelse med enmanstält, men inte heller blytungt. De utlovade 850 grammen gällde visst vara själva hammocken, och inte myggnät och snören.

Kvaliteten kändes mycket bra. Välsytt och genomtänkt.

Blev test på en gång. Använde min synmat 7LW plus ett cellplast som jag positionerade så att det stack upp runt axlarna. Temperaturen låg kring 3-4 minus, och en topp på ett par tre grader kallare.

Enormt svårt att ta sig in i dubbla sovsäckar i en hammock, men det gick till slut.

Sov mycket gott. Inga som helst känningar i ryggen. Däremot hade jag litet ont i axlarna, troligtvis pga att det har spänt runt axlarna. Lade mig litet på sidan istället, och det kändes genast bättre.

Jag är mycket nöjd och välkomnar mig själv till frihängarklubben.


uploadfromtaptalk1428069811214.jpguploadfromtaptalk1428069864926.jpg
 
Sovsäckarna ingår inte i den vikten.

En haglöfs senzor 3s på 1750g och en haglöfs trail lite på 1100g, samt en synmat 7LW på 1100g (tror jag).

Så knappa 4kg totalt.
 
vikt

Hejhej jag vill försöka flika in två frågor, jag har läst ungefär halva tråden (den är ju ganska lång... :p ) så svaren kanske redan finns. Jag hoppas att ingen blir arg isåfall. :)

Hur räknar man hur mycket vikt som karbinhakar och rep som sitter mellan hängmatta/hammock och träd behöver hålla för?

Tror ni jag klarar mig med ett sånt här, eller två på bredden, http://jysk.se/utemobler/luftmadrasser/liggunderlag/liggunderlag-olivgron-h06cm
i en hängmatta/hammock med typ +10 sovsäck, när det är såpass varmt att jag kan sova i tält/vindkydd/marken med samma sovsäck och liggunderlag?
 
Senast ändrad:
det står på karbinhaken hur mycket den håller för. 7kn tex. och det betyder jättemycket mer än vad ett hammocksystem med kropp kommer upp i. Dessutom är det ju två karbinhakar som delar på vikten. 7 kn är 700kg. vad repen klara borde stå annars skulle jag byta.

liggunderlaget räcker nog på sommaren men lär knöla ihop sig på sidorna.
 
@Blomknopp. Jag blir så förb... Nej vänta nu! Att hjälpa andra är ju det bästa som finns :D Var inte rädd att fråga.

Hur som helst, gå till siten nedan för en kalkylator som visar alla möjliga belastningar. Mata in dina värden så ser du vilka belastningar utrustningen behöver klara. Ett intressant experiment är att minska hängvinkeln (hang angle) och notera vad som händer med cord tension och shear force (orkar inte översätta mer nu). Nåt att tänka på om man skall hänga från lite klenare träd...

Hammock Hang Calculator

Vill också lägga till att repets styrka, draghållfasthet, alltid reduceras genom knutar, öglor runt karbiner mm. Ofta betydligt mer än vad man kanske tror. Du vill alltid överdimensionera repets draghållfasthet. Hur mycket? Beror på hur komfortabel du är med att riskera att dimpa ner i backen. :)

studiematerial
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg