Haha, fördelen med ditt köp är att man aldrig kan ha för mycket prylar
Nä, men lite mer seriöst så kan jag säga att jag använde mina soft shackles som just karbinhakar. Jag gjorde mina själv av Amsteel Blue 7/64 dyneema. Men jag har bytt till karbinhakar nu. Visst soft shackles väger lite mindre, men de är klart mycket bökigare, och framför allt när det är lite kallare ute så är det inte så roligt att stå pilla med dem.
Fördelen med karbinhakar/ss är att du slipper knopar. Nästintill iaf. Jag har en upphängning där jag har två ringar som sitter på hängmattan med en continious loop av dyneema och sedan drar jag spännbandet genom de ringarna och gör ett halvslag för att hålla det ordentligt på plats. Karbinhaken använder jag då för att slippa dra spännbandet genom sig självt.
Mitt sätt:
Det andra sättet:
Jag är helt enkelt lat och orkar inte sy om spännbandet till en större ögla
__
Fredrik
Ok, men på din övre bild där - varför inte bara skita i karbinhaken och istället trä trähuggarn genom sig själv i öglan med ringarna? Eller går inte ringarna igenom öglan?
Det är precis det där jag inte fattar vitsen med. På många amerikanska klipp på YouTube ser man samma sak, men det blir ju bara mer vikt och borde väl inte underlätta nått heller vad jag kan se?