Hålband?

På Haglöfs hemsida står det att "hålband" används på deras Viktor-modeller. Vad är hålband undrar jag?
Ni som provat: är viktor-serien att rekomendera? Jag tänker främst på 6070 och uppåt.

Ett plattband fastsytt med jämna mellanrum så att det bildar en stege. Kallas även hålbandsstege och daisychain.
Används till att fästa utrustning, fickor osv på ryggsäcken.
1 hålband är inget vidare, det ska helst vara två stycken och så brett isär som möjligt så det du surrar fast inte svajjar.

JL

Hålband är inte samma sak som en daisychain då man snackar om en victorsäck från H.

hålbanden H använder är ett plattband fastsytt i ena sidan med "knapphål" uppifrån och ner i mitten.
Lite ASCI kanske kan förklara hur jag menar...
lite otydligt då texten formateras automagiskt...

SÖM => .

|. O |
|. O |
|. O |
|. O |

HÅL => 0

hålen är ganska små men funkar för att dra igenom spännband och fästa allt krafs som sitter på ryggsäcken.

/Pott (som har en H. Victor 75-85 i garderoben)
[Ändrat av Pott 2003-03-10 kl 23:00]

Hålband såg jag att andra förklarat så det tänker jag inte gå in på. Däremot kan jag berätta lite om victor säckarna. Köpte själv den största nu i somras. Måste säga att jag blev mycket positivt överraskad, så jag kan bara rekommendera säckarna. Sen hurvida de passar din rygg och såvidare det måste du själv prova fram. Det andra har nämnt som man bör kolla upp är sömmarna på säcken, har läst att några haft lite problem med dem. Själv har jag inte hittat något fel på min säck iallafall. Så min rekommendation är helt klar att du bör testa den, jag är super nöjd. Skulle utan tvekan packa 50 kilo, ifall jag tyckte jag behövde ha det under någon vandring.
Lycka till i ryggsäcks valet :)

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg