Haglöfs Alaska vs LIM 55

Vill inte ge upp min trogna Haglöfs men vill ändå försöka minimera vikten på den. Jag är lite gammalmodig och gillar idén med ransäck då man kan hänga på den utrustning man vill på ramen.
Det finns nån amerikanare som gjort ett sånt system, packpåsarna spänns fast direkt på ramen. Det innebär ju dock att man behöver separata packpåsar till allt och man utnyttjar volymen rätt dåligt (det blir ju rejäla glipor mellan packpåsarna).

Men jag tror det finns lättare ramar än Alaskans om man ska göra en sån grej.

Tyvärr minns jag inte hur Alaskans ram ser ut så jag kan inte ge några tips om vad man kan lätta på, men ska kolla sen.

Det finns nån amerikanare som gjort ett sånt system, packpåsarna spänns fast direkt på ramen. Det innebär ju dock att man behöver separata packpåsar till allt och man utnyttjar volymen rätt dåligt (det blir ju rejäla glipor mellan packpåsarna).

Tyvärr minns jag inte hur Alaskans ram ser ut så jag kan inte ge några tips om vad man kan lätta på, men ska kolla sen.

Tack för tipset. Det kan kanske vara idé att titta på packpåsen också. Eller så ger jag helt enkelt upp och ser min Haglöfs som en sunk cost och kollar efter en annan lösning. Ibland kan det vara idé att låta bli att uppfinna hjulet igen. :)

Lätt?

Jag har precis fått en son men jag och sambon vägrar sluta vandra, så nu konverterar jag min Alaska så att jag kan ha pojken på toppen. Har använt den utan säck i många år, har satt på två långa remmar som jag spänner fast tält, (täta)packpåsar med kläder, mat och annat kul. Tejpar fast spötub, kniv och annat på ramen. Vill man hämta tex ved är det bara att lägga ner ramen och stapla, sedan spänna remmarna och bära. Jag kan verkligen rekommendera metoden, otroligt skönt när man slår läger, bara att lossa remmarna och ta det man behöver in i tältet, behövar aldrig öppna säcken och rota.

Har inte vågat väga den än men njuter av att bära den för styvheten skull. Har slimmat ner allt annat til UL grejer istället.

Martin

Jag har precis fått en son men jag och sambon vägrar sluta vandra, så nu konverterar jag min Alaska så att jag kan ha pojken på toppen. Har använt den utan säck i många år, har satt på två långa remmar som jag spänner fast tält, (täta)packpåsar med kläder, mat och annat kul. Tejpar fast spötub, kniv och annat på ramen. Vill man hämta tex ved är det bara att lägga ner ramen och stapla, sedan spänna remmarna och bära. Jag kan verkligen rekommendera metoden, otroligt skönt när man slår läger, bara att lossa remmarna och ta det man behöver in i tältet, behövar aldrig öppna säcken och rota.

Har inte vågat väga den än men njuter av att bära den för styvheten skull. Har slimmat ner allt annat til UL grejer istället.

Martin

Det låter som en smidig lösning men är du inte rädd att någon påse ska glida ur sina spännen på vandringen?

Brukar använda ramen från en gammal Fjällräven Expedition att spänna fast packpåsar på.
Även om jag har kompletterat ramen med höftbälte och bärselen "Mantor", så är vikten mycket låg.
Har inte vägt enbart ramen, men komplett med säck är vikten 2,2kg.

Äger också en Alaska av modell 1998. Den kompletta vikten är 3,8kg. Ramen har ingen hylla nertill och väger förmodligen mer också.

Under åren har jag använt Expeditionsramen att bära sådant som inte går ner i en vanlig ryggsäck, såsom gummibåtar, motorsågar och båtmotorer. En gång t.o.m. en liten spis.
Mångsidighet var ordet.

Alaska

Precis som Anders säger: Mångsidighet!

Har aldrig tappat något och det blir inget luft emellan...

Sitter just och syr packsäckar i silnylon(40gr styck) och har shoppat 600g sovsäck, kommer att köra med sandaler och Goretex strumpor. Pojken kommer att väga ca 9kg och jag vill inte bära mer än 25kg med mat, kläder och allt, så det är en del att banta... Tror att min konverterade ram väger ca 3.5kg men då är det en del alu och tyg extra i barnsitsen.

Jag har även en ram som jag laminerat av björk och en Skarja som jag skall sätta mina bra remmar från Alaskan på + barnsitsen och väga den efter det, tror jag kan komma ner ett kilo eller så. Skall även väga svärfars Haglöfs Coleman plastram och se vad den väger utan tyg.

Alla vägar bär till Sylarna!

M

hm, jag hade nog aldrig trott att Alaskan skulle diskuteras i samband med ett UL-koncept. Kanske är det dags att damma av min gamla... ;)

Mvh /Joel

De gamla Alaska-säckarna var betydligt lättare än de som kom senare. Däremot har jag ingen aning om vad själva ramen väger. Kanske inte så stor skillnad ändå.

Kan tänka mig att en Skarjaram skulle vara lämpligare med sin låga vikt och hylla nertill.

Min 22 år gamla alaskaram väger 900 gram inkl. bästsystemet. Av det jag läst i denna tråd verkar det som om de nyare Alaksasäckarna väger mer.

Amen!

900gr Alaska + 200gr för 5st packsäckar i silnylon. Ganska lätt, otroligt stabilt, vattentätt, billigt och framför allt ett flexibelt system!!!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg