Haglöfs Alaska vs LIM 55

Jag glömde kontrollväga min igår, men 2,4 låter mer normalt. (Jag har ramförlängare på min så den lär i alla fall väga mer.)

Nu har jag kontrollvägt min och den vägde 2,6 (men jag har som sagt var ramförlängare, och så har jag bytt ut plastplopparna nertill på ramen mot två bitar gummislang så säcken inte halkar omkull lika lätt när den står på hårt underlag).

Sen hade jag ju inte den undre packpåsen på (men den behöver man ju inte om allt får plats i stora säcken). Undrar om det kan ha legat ett regnskydd i säcken förresten...

Nåja, runt 2,5 kg väger den som sagt var i alla fall.

Undrar om det kan ha legat ett regnskydd i säcken förresten...

Inbyggt? Tror inte det, jag köpte ett regnskydd till min (då) Haglöfs Climber 65:a en gång, som jag inte använt mer än nån gång. Det var garanterat anpassat för Alaska/Grönland. Liiite för stort för Climbern... (Nån som är intresserad? Tror jag kan gräva fram det ur gömmorna. Billigt, alt bytes mot en trevlig semillon :))

Jag glömde kontrollväga min igår, men 2,4 låter mer normalt. (Jag har ramförlängare på min så den lär i alla fall väga mer.)
Nå, 2,5kg är ändå inte illa pissat för en så stabil säck som Alaskan (min var åtm himla bra), det finns bra mycket tyngre säckar i samma prestandaklass idag, även om kanske LIM är lättare (justsåpass). 2,5 låter som en måttligt rippad Berghaus Vulcan, hemmapularens favorit.

Nä,inte inbyggt, bara att jag inte kollade att säcken var helt tom. Jag tog fram den, vägde den och stoppade undan den. Men det regnskydd jag haft till den är för stort för mina andra ryggsäckan så det låg troligen i Alaskan (så jag ska hitta det när jag behöver det).

Nä,inte inbyggt, bara att jag inte kollade att säcken var helt tom. Jag tog fram den, vägde den och stoppade undan den. Men det regnskydd jag haft till den är för stort för mina andra ryggsäckan så det låg troligen i Alaskan (så jag ska hitta det när jag behöver det).

Ah. (Om man nu hittar det, det kan väl lätt försvinna i Alaskans inre ödemarker :)

Har ni såpass känsliga GPSare att ni hittar i säckarnas mörker? ;-) Pannlampa på!
Håller på att klurar på en säckförvaring med uppochnervända säckar så att de luftar, ngn som har en praktisk ide? Vi har bara ett 40tal på två....
Vill minnas att gamla FR var lättast 1,8 och Alaska ca 1/2 kilot tyngre. Har oxså lurat mig på badrumsvåg. Men ännu inte gått till stenbord och labvåg....
//J

Senast ändrad:
Någon som testat att ta bort sido- eller mittenfickorna? Finns det något att vinna på det? Testade att ta bort alla extraremmar och vann c:a 1 hekto om vågen stämmer vill säga. Det sitter några plastploppar i varje ända på aluminiumramen. Kanske ska testa att ta bort dessa.

Hade också en Grönland

i skiftet 70-80-tal. Men fick ont i nacken kanske för att ramen och min rygg inte trivdes ihop. Så jag gick över till Lowe softpacks och trivdes betydligt bättre med sådana säckar även om vikten snarare blev lite högre.

Thure

Vill bara tipsa om klädhängarmetoden för att väga en ryggsäck. Brevvåg på bräda, och så en gagle över den, och så hänger man ryggsäcken på kroken. Om man nu inte redan är utrustad med en fiskevåg förstås.

212bf9970a9af0ec746ca4a38f3e5c5a.jpg

Eftersom min Alaska har ramförlängare kunde jag göra på samma sätt utan galge (bara att trä vågen genom ramförlängaren).

Men det var bra tips när man ska väga andra grejer som är svårt att få plats med på vågen.

Nya tag

Vill inte ge upp min trogna Haglöfs men vill ändå försöka minimera vikten på den. Jag är lite gammalmodig och gillar idén med ransäck då man kan hänga på den utrustning man vill på ramen.

Testade att väga ramen tillsammans med bärsystemet och den visade i runda slänga 1,5 kg. Dvs säcken väger c:a 900 gram. Ramen är mycket välbyggd och gjord för betydligt större vikter än de som jag tänkte utsätta den för. Mao borde jag kunna kapa en del av de horisontella och vertikala ribbor som den består av. Frågan är vilka?
De horisontella ribborna är 5 till antalet och är ganska grova. De vertikala är 4 till antalet varav de två yttersta är grova medan de två innersta är smala och runda. Jag tycker att jag lätt borde kunna kapa den horisontella ribba som inte bärsystemet är upphängd på. Dvs nummer 2 sett uppifrån. Jag tänkte också kapa de smala runda vertikala ribborna. Jag får intrycket att dessa mest finns där för att skydda ryggen från utstickande delar från ryggsäckens packning. Jag beräknar att jag borde få ned vikten med c:a 200 gram genom dessa åtgärder och stadgan för ryggsäcken borde inte påverkas för totalvikter runt 10-15 kg. Vad tror ni?

Gällande säcken så funderar jag på att slita bort sidofickorna och fickan mitt på ryggsäcken. Frågan är hur mycket vikt jag vinner på detta. Någon som vill gissa?

Några andra tips?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg