Hängmatta och remmar?

Antar att detta är nån slags svår humor som jag inte begriper...

Het är väl bara att testa då? :)
Sätt ett snöre mellan 2 ben på ett bord med en fiskevåg inknuten i ena änden, snöret behöver inte va spänt men iaf sträckt.
Häng nånting av känd vikt i mitten av snöret, jag tog en drybag med ett mjölkpaket i..

För mig, så även om jag räknade bort förspänningen av snöret (vikten på vågen osv), så visade vågen på drygt 2 kilo, när jag hängde min 1100 gram tunga påse i mitten.
Och kom då ihåg att belastningen är lika stor på andra sidan. :)
Således så skapade mjölkpaketet en extra belastning på konstruktionen mer än 4 gånger sin egen vikt.

Het är väl bara att testa då? :)

Ännu enklare: Ta ett snöre och en vikt. Häng vikten på mitten av snöret, håll en snörände i var hand. Håll först händerna tätt ihop, så att snöret bildar ett U. Håll sedan händerna så långt isär som möjligt, så att snöret blir så rakt som möjligt.

Det senare kommer att vara mycket jobbigare.

Du räknar helt åt fanders, vikt är inte detsamma som kraft. 90 kg blir inte mer än 90kg. Kraften kan bli mindre om personen står och lutar sig mot en vägg, dock

Nej, han har rätt. Det är enkel mekanik och fullständigt självklart om man funderar lite. Med ditt resonemang skulle alltså ingen hävstång i världen fungera, eller det skulle vara väldigt tungt att cykla upp för en backe.

Fråga vilken klättrare som helst, principen är fundamental när man t.ex. bygger ett ankare.

Sen till frågan i tråden, jag är övertygad om att bandet håller, men jag skulle själv aldrig använda den typen av spänne på ett sådant sätt. Det är bättre att byta till ett rejälare eller knyta.

Nu har jag testat med remmarna och jag överlevde en natt i hängmattan hehe.

Jag sydde loopar i ändarna på remmarna och använder de istället för spännen. Mät två gånger och såga en gång heter det ju, gjorde hängmattan för kort tror jag. Den blev ca 2,5 m och jag är 184 cm lång. Tungt tyg har jag också, 740 gram vägde den in på. Ska göra en ny som ska bli 3 meter i samma tunga tyg. Kan jag hålla mig till ca 1,5 kg med pressening och spännremmar så är det ok, mycket lättare än tältet mitt.

Nu har jag testat med remmarna och jag överlevde en natt i hängmattan hehe.

Jag sydde loopar i ändarna på remmarna och använder de istället för spännen. Mät två gånger och såga en gång heter det ju, gjorde hängmattan för kort tror jag. Den blev ca 2,5 m och jag är 184 cm lång. Tungt tyg har jag också, 740 gram vägde den in på. Ska göra en ny som ska bli 3 meter i samma tunga tyg. Kan jag hålla mig till ca 1,5 kg med pressening och spännremmar så är det ok, mycket lättare än tältet mitt.

Hur fäster du remmarna till hängmattan?

De flesta gördetsjälvare rekommenderar väl att man lägger på 2x60 cm, så 3 m låter vettigt.

Imo är det egalt om det är lättare eller tyngre än tältet, det är liksom olika saker för olika förhållanden och i slutändan ändå mest humörstyrt vilket man använder var. Men lätt är ju alltid nåt att sträva efter, efter färg och tillverkare nånstans.

tenth wonder hängmattan kostar 10 pund på engelska ebay. Varför krångla? Min nomad hängmatta kostade 15 och väger under 200 gram med inbyggd påse.

Har gjort hängmattan helt enligt denna video förutom att jag gjorde en "W-gathering" med remloopen. Ska testa med en "vanlig" gathering också.

Den där Clove Hitch-hängningen verkar jäkla bra, lätt att justera. Blir att testa det :)

tenth wonder verkar bra och lätt var den också! Tack för infon.

Nu ska jag bara fixa en lätt pressening och sedan en sån där och en sån... tar aldrig slut det här. Gjorde misstaget att kolla på Hammock Forums haha.

Hammock Forums är kul, bli gärna medlem där och häng med på S.K.A.H.O

Förutom hängmattan och tarpen så behöver du naturligtvis en "underquilt", "topquilt", "snakeskins", "mosquitonet" och en massa annat göttigt.......

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg