Ja, men jag fick läsa kartan med hjälp av att vända kikaren upp och ner. Då fick jag fokus. Bildytan blev dock bara någon kvadratcentimeter. Här hjälpte det att använda naturliga hinder för att komma rätt, typ bäckar, sjöar, renstängsel mm.
Oj! då hade kanske ett minimalt förstoringsglas eller reservläsglasögon varit användbara?
Jag har sällan Goggles men ett par uråldriga militära "skidgglasögon" i någon "plan plast" med vikning (typ enkel origami/hopvikt kanot) så att de blir plana fungerar med mindre storlek av vanliga glasögon. Det blir inte lika fuktigt i dem.
Imma är dock ett vanligt problem och halvmåneformade läsglas som man kan se ovanför har mer ventilation än större glasrutor. Men det beror ju på vad det är man har för synfel.
Jag har sportglasögon med slipad insats innanför (fungerar hyggligt), samt progressiva glasögon i vanliga bågar (i vissa väder), men ser tillräckligt bra för att inte använda något under Goggles (eller ser i alla fall sämre med immiga glas).
Halvmånarna mest användbara när man ska läsa, typ kartan.
Slipade glas i vanliga solglasögon som inte är alltför mörka är bra i soligt väder.