Gummistövel vs Känga?

Fotsvett???

Vadå? Blir du blöt innifrån?
Har aldrig hänt mig... Låter ju helt perverst!
;-)

Jag har aldrig hört på maken. Ska man verkligen måsta tvätta trådarna som kängan är sydd med och väta sömarna innan man går ut för dagen? Detta är något helt nytt för mig. Jag är nog inte denhär pyssliga typen. Nog smörjer jag mina kängor ibland men det är ju ren självbevarelsedrift. Man att man skall tvätta och väta osv...

Appropå svett så blir jag inte alls så fuktig/blöt som du beskriver. Det kan beropå att jag använder en tunn yllestrumpa i kombination med två rejält tjocka yllesockar. Fukten sprids då ut på ett annat sätt.
Jag skulle gärna se hur ditt tält serut nattetid. Måste vara helfyllt med en masa blöta sockar. Själv har jag endast en uppsättning på mig och en torr omgång i ryggan som ENBART användes nattetid eller vid speciella tillfällen. Vill ju bära lätt...

Appropå bredden av foten så handlar det egentligen mer om hur foten utveklats under ens barndom (inget skämt). En kompis förklarade igår för mig att om man låter ett barn gå mycket barfota under de 5 första åren så missformas inte foten. Tårna breder ut sig och ger ett brett och stabilt fotblad. Dessutom så handlar kanske den största delen av stabiliteten i foten av hur pass bra/utvecklad ankel/fot man har. En mjuk sula gör tex att man känner underlaget och hjärnan registrerar hur musklerna skall spännas osv. Men som sagt detta är ju en helt annan diskussion egentligen. Att vi agens människor har fördärvade fötter...

Men ännu en gång kan vi alltså konstatera att en kängvandrare accepterar at fötterna blir blöta när man vandrar i blöt terräng eller har jag missförstått nått???

/ Matti (fortfarande i Jokkmokk)

Vadå? Blir du blöt innifrån?
Har aldrig hänt mig... Låter ju helt perverst!
;-)

Jag har aldrig hört på maken. Ska man verkligen måsta tvätta trådarna som kängan är sydd med och väta sömarna innan man går ut för dagen? Detta är något helt nytt för mig. Jag är nog inte denhär pyssliga typen. Nog smörjer jag mina kängor ibland men det är ju ren självbevarelsedrift. Man att man skall tvätta och väta osv...

Appropå svett så blir jag inte alls så fuktig/blöt som du beskriver. Det kan beropå att jag använder en tunn yllestrumpa i kombination med två rejält tjocka yllesockar. Fukten sprids då ut på ett annat sätt.
Jag skulle gärna se hur ditt tält serut nattetid. Måste vara helfyllt med en masa blöta sockar. Själv har jag endast en uppsättning på mig och en torr omgång i ryggan som ENBART användes nattetid eller vid speciella tillfällen. Vill ju bära lätt...

Appropå bredden av foten så handlar det egentligen mer om hur foten utveklats under ens barndom (inget skämt). En kompis förklarade igår för mig att om man låter ett barn gå mycket barfota under de 5 första åren så missformas inte foten. Tårna breder ut sig och ger ett brett och stabilt fotblad. Dessutom så handlar kanske den största delen av stabiliteten i foten av hur pass bra/utvecklad ankel/fot man har. En mjuk sula gör tex att man känner underlaget och hjärnan registrerar hur musklerna skall spännas osv. Men som sagt detta är ju en helt annan diskussion egentligen. Att vi agens människor har fördärvade fötter...

Men ännu en gång kan vi alltså konstatera att en kängvandrare accepterar at fötterna blir blöta när man vandrar i blöt terräng eller har jag missförstått nått???

/ Matti (fortfarande i Jokkmokk)

Blir alltid blöt innifrån, och jag använder ullstrumpor året runt alla dagar i veckan även i gympadojjor av den enkla anledning att annars skulle jag få byta strumpor minst 2 ggr om dagen för att hålla mig någonlunda ok om fötterna, som det är nu är jag mer hygiensik om fötterna om jag har samma strumpor 2 dygn i rad än om jag skulle ha annat bommul eller syntet.
När jag vandrar har jag bara två par av varje som jag använder, ett par som jag går i och ett par som torkar vid ljumskarna, sen har jag ibland reservpar men det är en annan sak.

Tänk efter, hur använder du en träslev i köket? Den är full av porer och suger åt sig av vad den än kommer i kontakt med så givetvis spolar man den någon sekund under vatten innan man sätter den i grytan och rör eller vad man nu ska göra. Precis motsatsen av hur du behandlar en träkosa om du vill ha den där speciell kaffekosan du vet.
Trådarna i en gänga slits väldigt lite av enbart krafterna som de utsätts för, det som verkligen sliter är när man får in små vassa partiklar emellan fibrerna och går man då med ett par helt torra kängor i lera så förstår du vad som händer, så innan man äntrar ett lerig område kastar man en blick omkring sig och hittar det renaste vattnet, tar några extra seg och blöter ner sömmarna helt enkelt genomatt ställa sig i vattnet några sekunder...inte krångligt alls men en sådan vana som kanske kan göra kängorna lite mer långlivade.
Det är precis samma sak med klättrare och hur de bahndlar sina rep, fast där fungerar det lite annorlunda men du har säkert hört att du aldrig ska trampa på ett rep som ligger på marken just för att du kan trampa in små små stenskärvor och liknande som sedan sliter på repet innifrån varje gång det böjs eller sträcks.
Eller jämför det med en sten i skon, det aldra minsta kan göra en stor skillnad bara där, när man sän tänker på hur tunna trådarna är som håller skon kängan samman så förstår du att man gärna minimerar den risken.
Det går givet vis inte att tvätta dem, skit man en gång fått in stannar oftast där och nöter vilket är varör man vill hindra det från att komma in från början.
Dett geller speciellt jörnkängorna varst täthet mycket hänger på att undertråden de syr med är av bommul som utvidgar sig och tätar sömmarna när det blir blött, den suger åt sig! En tråd i bommull suger åt sig extra mycket och är mindre slitstark än syntetvarianterna i nylån eller polyester.

Att breda fötter är bra kan jag bara instämma i, jag måste själv specialbeställa mina kängor om de ska passa, inte ens lundhags alaskaläst passar mig. Men bredare skor ger inte en ökad stabilitet, det ger bara ett större vridmoment när man väl trampar snett. Att en mjuk sula är bättre i vissa fall kan jag mycket väl hålla med om, även om jag själv blir för trött i fötterna för att använda det längre stunder så vet jag att farsan fjällvandrat i blötnäbbar och finner ett par väl ingågna sådanna för det bästa att gå i när det är stenigt och djävligt, jag har själv ett par men har inte gått in dem ännu så mina har garvningens hårdhet kvar i sig tyvärr, använder dem mest på vintern när jag är uppe i norrbotten i familjehemmet, strålande vinterskor efter som de mycket väl tillåter 4 lager mellan fot och sko.

Givetvis får man acceptera att fötterna blir lite blöta om man av någon anledning ska ha kängor när det är så blött att man egentligen borde ha stövlar, men det finns enligt mig teräng där jag häldre väljer att vara blöt om fötterna än att öka risken för stukningar och vrickningar tex.
Stövlarna som jag kör med är kungens M90 nokianstövlar, bra stövlar som är någorlunda stadiga, trycker åt runt vristen och framförallt inte allt för trånga, ett par tretorn sarek millenium tex på mig skulle resultera i att jag hade 3 cm extra tår som jag skulle snava på och då får det vara. Skiter dock i innerskon till dem, vilken djävla skit det är, många gånger häldre än raggsocka då!
Kängor är inte gjorda för att vara helt täta utan för att till att börja med utan det är ett mindre tätt men mer stadigt skal, skor efter underlag!

Matti har en massa bra synpunkter, men hur mycket vi svettas om fossingarna är idividuellt. Vad som vi bar för fotfodral de första fem åren kan vi inte göra om men väl försöka få våra egna små och barnbarn att gå så mycket barfota som möjligt samt slippa för små skor.
Återigen frågan är inte stövlar eller kängor utan svaret är givetvis både ock! På stövelfronten har hänt mycket!
På kängfronten likaså, trots det saknar jag fortframt Brownings Ultralight hiker serie svårt. Kvaliteterna visar sig variera mer än sannorlikt.
//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smogz Minirecension GEA Waldviertler Jaga Flex känga Kläder 6
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
thomas.vastervik Känga klämmer nerv? Kläder 13
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
seobserver Känga 90 ut och nya in Kläder 15
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Napoleon Känga för vinter i stad och skog? Kläder 17
varghusse Finns denna känga? Kläder 18
Minnatur Lundhags känga eller Haglöfs Grym??? Kläder 11
robinlu Rätt känga/vård av känga ? Kläder 3
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
skyspy Lundhags känga Kläder 9
såg M/90 vinter känga Kläder 1
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
j_felix Ny känga - Haglöfs GRYM Kläder 15
McFee Känga: Jörn eller Lundhags? Kläder 5
Mathias PHS Rengöra Goretexfoder i känga! Kläder 7
Fredrik021 Genzo känga Kläder 4
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
pefsiN Merrel känga Kläder 4
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
tobe68 Hög eller låg känga? Kläder 9
Ethelwulf Hjälp att hitta känga för ökenklimat Kläder 7
avslutmedlemsk1008 Tålig All-Around Känga Kläder 1
Timbo Dilemma ang. kombnerad vinter/sommar känga! Kläder 14
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
Bwana Anges vikt per känga, eller per par? Kläder 2
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
100826 Haglöfs känga/sko Kläder 2
petho Känga för dyblöta och blockterräng? Kläder 38
Tuki Crispi Hunter - är det verkligen en bra känga? Kläder 4
KLAGER Lundhags nya känga Syncro Kläder 9
cjonsson Tips till ny känga Kläder 3
pbfredrik Färga om Meindl känga Kläder 5
Donuts Chevalier ultimate känga? Kläder 2
jonasblomdahl Sliten känga Kläder 1
cyrX Blackhawk ridge känga Kläder 1
flamma Haglöfs Ursus Pro, känga någon som testat? Kläder 2
MZS Val av känga Kläder 12
drullputtee ROCKPORT-känga! Kläder 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg