Peifen; sa:Tottofagrin; sa:Tips på bra kängor mottages även tacksamt.
/Kalle
Det finns väl två religioner här på sidan. Lundhags eller Meindl. Har blivit lite partisk så jag låter andra berätta fördelar/nackdelar med dessa.
Nja, det finns en till, Jörnkängor.
Stövlar har en förtrefflig fördel som inte nämnts ännu, det är att skaften kan vikas ner och då får man ett jämförelsevis luftigt tassskydd.
Stövlar har ett mycket mer bekymmerslöst skötselschema som oftast bara består av att at av sig dem, är man petig kam man rengöra dem.
Trådstartaren pratatde om att "man antagligen vänjer sig vid att de låser fotleden mycket mer" (eller nått åt det hållet). Här finns en fara i det tänket!!
Om du inte behöver stödet ska du inte nytja det, det gör att fotleden får mindre träning och försvagas med större skderisk som följd!
Även de som har kängor knyter dem bara ytterst löst när de använder dem om alls, jag kör bara ner foten i mina lundhagare numera, de tre nedre hålen på fotryggen är snörda och sedan har jag bara skoremmarna löst lindade utanpå kängan runt om. Om jag skulle stöta på sådant farligt vandrande med blockteräng och liknande så att jag är rädd om fotlederna så knyter jag åt kängan först då, inte innan!
Ta hand om fötterna, skämm inte bort dem.
Att testa ett par cellgummikängor efter att ha gått många år i stövlar är ingen dålig tanke, men med tanke på vad stövlar kostar så ska du givet vis inte döda ett vinnade koncept, ersätt dina gamla stövlar med ett par nya så har du så du vet du klarar dig, därefter kan du använda ev budgetöverskott till kängexperiment.
Jag använder lundhags scout och nokians M90 stövel för den som undrar. Lundhagaren passar mig bättre för de är specialsydda efter mina fötter och därför används de mer, skulle jag ha samma passform på stövlarna skulle nog de vara standard "våtskodonet"