"""""- Förvärm hellre för länge än för kort. Kommer bränslet ut flytande vid tändförsöket måste du låta köket svalna innan du försöker igen = hunger. Kyla och vind ökar förvärmningstid och tid man ska låta förvärmningsbränsle flöda. Två sekunder har varit i kortaste laget för mig."""""
Det händer ibland att det blåser ut innan jag hinner tända, men om man skyndar sig kan man rädda situationen genom att: Vrida på lite och samtidigt tända köket igen. Om köket var tillräckligt varmt drar det igång.
När du har förvärmt och vrider på ratten vid köket: Vrid inte på full effekt på en gång, för om köket inte är nog förvärmt så kan du ändå få igång det på låg effekt. Då fortsätter köket att bli varmare och du kan efter några sekunder köra på full effekt.
Frågor om pumpen: Låter ni den sitta kvar i bränsleflaskan? Min sitter alltid där, även när jag är hemma. Och åter igen? Varför ska man tömma pumpen när man lagat mat färdigt?
Ide 1: För att trycket i flaskan sliter på packningar?
Ide 2: Risk för läckade? (Ventilerna är ju stängda?)
Ide 3: Bensin "fräter" på gummipackningarna i pumpen?
Det vore ju enklare och lättare att tajma matlagningen om man bara stängde av ventilerna i rätt ordning?
Det här var en bra tråd, tror att det är många som har funderingar.