Guide? hur starta brännare med bensin?

Sopförbränning till förvärmning, förpackningspapper, omslag, torkpappret från förra fikapausen allt detta som är brännbart kan användas för att förvärma köket, samt minska mängden sopor som skall bäras med ut. Ju större yta du kan fördela fotogenet på ju mindre sot blir det när du eldar, fast själv brukar jag mest gas numera. Precis som hos Patic brukar mitt vatten koka när de andra fortfarande pular med åtärder före eldning. Skräpet kan man elda upp när man finner gamla eldstäder och sandig mark.

Go tur

Tog aldrig ur pumpen från bränsleflaskan förut men senaste vandringen gjorde jag det mest för att skydda gängorna där man skruvar fast slangen. Måste försöka fixa något skydd på den. Och som sades tidigare så skall man vara medveten om att det kommer ut en dutt med bränsle när man lossar pumpen från flaskan.

Skydda gängorna? Vilka gängor menar du? Där slangen sätts ihop med pumpen? Ah, nu har jag tänkt till. Du menar de utvändiga gängorna i det fästet, de som är "guldfärgade" (på mitt kök). Ja, där har du en poäng. Dom skulle kunna få sig en smäll nu och då. Jag förvarar nästan alltid min/a bränsle flaskor i de öppna skidfickorna/vattenhållarna på sidan av ryggsäcken, och där stöter dom sällan ihop med något.

Morgan

Vet inte på rak arm vad det är för gänga, men bästa skyddet får de väl om man skruvar på en mutter, eller kanske snarar nån slags nippel.

Annars är förstås en plasthatt lämpligare för den UL-medvetne (om han nu har Omnifuel...).

Om det inte är M-gänga råder jag dig att gå till en rörfirma eller en firma som klämmer ihop hydraulslangar till industrikunder och åkare. De har nog plasthattar som de dela ut gratis. Typ.

Ja, inte vet jag. Släpp in lite bensin och värm, släpp in förgasad bränsle innan flammorna dör. Ibland missar jag men då tänder jag i den VÄÄÄÄÄÄÄÄSANDE gasen och det funkar. Rensar munstycket i bland och den inte brinner bra. När jag packar ner flaskan så släpper jag ut övertrycket i flaskan. He ba å kör, men jag har ju ett MSR whispelite.

Gasmuppar! Hur många gasburkar måste jag ha för att det skall motsvara 1,4 liter bensin?

Mezzner; sa:
Vet inte på rak arm vad det är för gänga, men bästa skyddet får de väl om man skruvar på en mutter, eller kanske snarar nån slags nippel.

Annars är förstås en plasthatt lämpligare för den UL-medvetne (om han nu har Omnifuel...).

Om det inte är M-gänga råder jag dig att gå till en rörfirma eller en firma som klämmer ihop hydraulslangar till industrikunder och åkare. De har nog plasthattar som de dela ut gratis. Typ.

Bra idè. Du får dagens spara-pengar och utrustningspris! =)

mvh // M

Fel ände

Ursäkta avbrottet i debatten men jag tycker nog att denna diskussion, lik de flesta om multifuelkök, till de som funderar på att köpa kök börjar i fel ände.

Vilket kök man ska ha är ju nästan religiöst, men spelar mindre roll om man kan hantera just sin modell. Det som är viktigast är att man är införstådd i att multiköken garanterat kommer att kräva någon form av underhåll inom en ovisst lång framtid. Det kan innebära att man måste demontera köket, byta packningar etc vid en tidpunkt som man inte alltid själv väljer (men troligast när det är mörkt, kallt, blött och du är utsliten). I många inlägg på utsidan om problem med kök kan man ana att problemägaren inte alltid varit beredd på detta. Är man beredd på det så ska kan man gå vidare och köpa sitt kök (modell beroende på trosinriktning).

Vanligaste orsakerna till problem som jag stött på är:
- Ovarsam hantering (vrida spindeln för hårt åt fel håll etc.)
- Skit i anslutningar för bränsleslang (förstörda packningar).
- Ovilja att läsa hela bruksanvisningen - oftast om underhåll glöms bort.
- Pumpproblem (filter, sugslangar och pumpläder).

Multifuelkök är driftsäkra men det beror till en större del på dig än tex de gamla hederliga spritbrännarna och gas gör.

Jag kör mest med fotogen men håller mig till sprit för förvärmning. Sota ner köket med kall fotogen, papper och annat skräp kommer inte på fråga förrän jag inte har något annat val. Det blir väl grisigt annars och jag har en underliggande tro på att rena prylar håller längre än skitiga.

Nu får ni debattera vidare!

/Tommy

Rungá; sa:
Gasmuppar! Hur många gasburkar måste jag ha för att det skall motsvara 1,4 liter bensin?
När vi snackar bränsle i de mängderna så är säkert bensin bättre om man räknar "effekt-per-vikt" än vad gas är. Även om bensinköket väger rejält jämfört med ett toppmonterat gaskök (typ 500g mot 80g) så väger och fyller förstås gasflaskorna en hel del.

Men hur gör du av med 1,4L bensin? Har du med en åkgräsklippare till fjälls, eller en egen utombordare för att slippa ro?

Själva brukar vi räkna med en stor gasburk (450g gas) per vecka för två personer. Räcker gott och väl. 1,4L bensin skulle väl motsvara en året-runtförbrukning...

avslutad210712

Gäst
1,4 liter bensin är ungefär det som gick för oss två i två veckor under årets vandring. Kollade inte exakt men första flaskan innehöll 0,9 liter och den andra som innehöll 1 liter från början var ungefär halvfull när vi kom hem.

Strykarräven; sa:
Men hur gör du av med 1,4L bensin? Har du med en åkgräsklippare till fjälls, eller en egen utombordare för att slippa ro?
Jag bakar glödkaka, alltid färskt bröd :) Sedan kan man ju träffa folk som fått slut på gasolen.
[Ändrat av Rungá 2006-08-17 kl 19:24]

Rungá; sa:
.....
För riktig matlagning, inte bara vattenuppkok, förbrukar vi, två personer, c.a. 1,2 dl bensin per dygn. 14 dl skulle då räcka c.a. 12 dygn, vilket motsvarar knappt två stora gasburkar.

Raskesven

Raskesven; sa:
För riktig matlagning, inte bara vattenuppkok, förbrukar vi, två personer, c.a. 1,2 dl bensin per dygn. 14 dl skulle då räcka c.a. 12 dygn, vilket motsvarar knappt två stora gasburkar.
Går inte bara att räkna rakt av. Beror på vad man har för kök, vindskydd om man bränner i eller utanför tältet. Mej jag har god lust att prova baka med gas :)

Rungá; sa:
Raskesven; sa:
Går inte bara att räkna rakt av. Beror på vad man har för kök, vindskydd om man bränner i eller utanför tältet. Mej jag har god lust att prova baka med gas :)
Får väl lägga till "erfarenhetsmässigt" då också.

Du frågade och fick då ett c.a. snitt. Men ok. Med mitt Primus MFS och Tatonkas dragspelsvindskydd förbrukar vi, två personer, i snitt 1,2 dl bensin per dygn under den varma årstiden, så 14 dl bensin täcker c.a. 12 dygn. Med mitt Primus Easyfuel och Tatonkas dragspelsvindskydd förbrukas under den varma årstiden ungefär en stor gastub i veckan, vilket ger knappt 2 stora gastuber på 12 dygn. Blir ungefär samma siffror utan Tatonkas dragspelsvindskydd om vi sitter vindskyddat i kåta, tält, stuga, vindskydd eller vindskyddat i ett stenmoras.

Raskesven

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mr-k9 Mf guide för "nybörjare" Kök och brännare 19
Ster Problem starta Colman 533 Kök och brännare 8
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
041102 Starta Optimus Hunter Kök och brännare 9
Polardego Ny brännare för Jetboil Kök och brännare 2
stefan.svard K.A.P Brännare Kök och brännare 6
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
mikael.johansson Brännare gick inte att stänga av Kök och brännare 7
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
camoscio Ny brännare? Kök och brännare 10
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Gråbuse Mindre/lättare 1-2manskök/brännare Kök och brännare 5
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
masssken Koppla bort gasflaska från brännare innan tömd Kök och brännare 6
apfaktor SOTO-brännare Kök och brännare 13
EinZwei Förvara MF-brännare Kök och brännare 8
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mullemek Finns det brännare med BRED låga? Kök och brännare 11
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
dmchris Hur packa brännare och tamojj? Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
Tordnado Billig brännare med bra kvalitet! Kök och brännare 4
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
ArmchairPaddler Värmefördelande platta till brännare ?? Kök och brännare 9
ludwig.linner På jakt efter bensindriven brännare! Kök och brännare 6
Gely Kallare väder, vad för brännare? Kök och brännare 6
mts0n 48-grams brännare - Fire Maple FMS 116T Kök och brännare 17
Arne Bengtsson fotogen brännare Kök och brännare 4
MagArne Flerbränsle-brännare till Trangia Kök och brännare 34
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
1337rumpan Bränsle i Trangia brännare Kök och brännare 8
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
johan.s Brännare/värmare i lite utrymme Kök och brännare 9
Stordrulen Svårtänd brännare. Kök och brännare 5
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
bikenut KAP brännare Reparation Reservdelar Kök och brännare 4
peter1959 förslag brännare lyktor o kök till skogen Kök och brännare 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg