Fel ände
Ursäkta avbrottet i debatten men jag tycker nog att denna diskussion, lik de flesta om multifuelkök, till de som funderar på att köpa kök börjar i fel ände.
Vilket kök man ska ha är ju nästan religiöst, men spelar mindre roll om man kan hantera just sin modell. Det som är viktigast är att man är införstådd i att multiköken garanterat kommer att kräva någon form av underhåll inom en ovisst lång framtid. Det kan innebära att man måste demontera köket, byta packningar etc vid en tidpunkt som man inte alltid själv väljer (men troligast när det är mörkt, kallt, blött och du är utsliten). I många inlägg på utsidan om problem med kök kan man ana att problemägaren inte alltid varit beredd på detta. Är man beredd på det så ska kan man gå vidare och köpa sitt kök (modell beroende på trosinriktning).
Vanligaste orsakerna till problem som jag stött på är:
- Ovarsam hantering (vrida spindeln för hårt åt fel håll etc.)
- Skit i anslutningar för bränsleslang (förstörda packningar).
- Ovilja att läsa hela bruksanvisningen - oftast om underhåll glöms bort.
- Pumpproblem (filter, sugslangar och pumpläder).
Multifuelkök är driftsäkra men det beror till en större del på dig än tex de gamla hederliga spritbrännarna och gas gör.
Jag kör mest med fotogen men håller mig till sprit för förvärmning. Sota ner köket med kall fotogen, papper och annat skräp kommer inte på fråga förrän jag inte har något annat val. Det blir väl grisigt annars och jag har en underliggande tro på att rena prylar håller längre än skitiga.
Nu får ni debattera vidare!
/Tommy