Läser du ens vad jag skriver eller?
Jadå, fast lite halvhjärtat.
Det är väl självklart att folk vill ha bättre levnadsstandard? Varför är det ett problem för dig? Om du hade lyssnat på Hans Rosling så hade du insett att befolkningsmängden kommer att stagnera för att sedan börja sjunka. Du ser ju till och med det i din egen kurva som du länkade.
Problemet med att fler strävar efter västerländsk levnadsstandard i kombination med befolkningsökning och stigande medelålder är inte i första hand mitt, det är framtidens, naturen och miljöns.
Det man kan konstatera är att dom flesta prognoser pekar i annan riktning än Hans Roslings i så fall.
Den enda som pratar om karusell och pyramidspel är du.
Du förstår vad jag menade, vad händer med ekonomin om vi drastiskt minskade konsumtionen tror du ?
Det hela bygger ju på att det hela tiden ska produceras och säljas mera.
Någon som säger sig ha en lösning på ett problem, som dikterar hur andra ska leva för att uppfylla det men som sen vägrar göra det själv eller ens föregå med gott exempel har ju noll trovärdighet. Man lever som man lär annars tror man ju inte ens på det man själv säger.
Man kan ju faktiskt oavsett om man är forskare eller inte komma till insikt och förstå men ändå nödgas leva efter hur världen just nu fungerar och ser ut, vårt samhälle är till exempel inte uppbyggt så alla medborgare har möjlighet att cykla till jobbet.
Skiljelinjen här tror jag ligger i var man lägger ansvaret för att lösa klimatkrisen. Jag själv har väldigt svårt att se att vi kommer lösa någonting alls om vi fokuserar på saker som att säga åt människor att cykla istället för att ta bilen eller införa högre skatter på plastpåsar. Istället måste vi tänka större, elektrifieringen av bilar kommer på sikt halvera utsläppen från bilar (hälften kommer ju från tillverkningen). Övergång till koldioxidfri ståltillverkning minskar Sveriges utsläpp med 10%. Allt detta kräver energi. Mycket energi. Redan idag betalar vi, bokstavligt talat priset för en misslyckad energipolitik som grundar sig i ett dogmatiskt, irrationellt motstånd mot det bästa energislag vi någonsin haft. Om du inte tror mig så borde du lyssna på den här mannen:
Jag är med för kärnkraft, men den är liksom elbilen i grunden ingen räddning på problemen vi har framför oss.