Hejsan,
Har förvisso inte gjort en så lång tur, men väl varit ute på en 3-veckors vandring i Sarek/Padjelanta/Sulitelmafjällen med start i mitten av September och avslutning en vecka in i Oktober. Som kallast kröp temperaturen ner mot -10 på nätterna, så personligen hade jag både då och nu satsat på en varmare sovsäck. Komforttemperatur i spannet -15 till -20 ungefär.
Och när du väl kommer in mot Oktober och vidare får du räkna med att det blir en hel del kondens i tältet. Det finns (för det mesta) inte tillräckligt med snö för att "suga" upp markfukten och inte är till tillräckligt varmt för den ska ventileras bort på ett enkelt sätt. Vi hade som rutin vissa nätter att en av oss fick krypa ur säcken mitt i natten och torka bort kondensen med trasa för att slippa det betydligt jobbigare alternativet blöt sovsäck.
En annan utmaning som du med största sannolikhet kommer att uppleva är att det bitvis är rent magiskt halt. Det kan vara svart-lav som bildar den-perfekta-glidytan på stenhällar, eller 1 dm nysnö med stenar-som-man-inte-ser under. Eller min favorit, den fina stenen mitt i bäcken som bara ser blöt ut, men som har ett tunt istäcke ovanpå
. Detta medför att man gör klokt i att ha lite extra tid i planeringen. Det är inte alltid så lätt att ta sig fram med sin normala hastighet.
Sen misstänker jag, om du du inte är en sådan där som snittar 4-5 mil per dag utan vidare, att det vid någon punkt kommer övergå till en vita-bandet tur, precis som Per skriver. Nu skiljer det sig väldigt mycket från år till år när vintern kommer, men väl framme en bit in i November brukar det börja bli ganska svårt att ta sig fram uppe på kalfjället utan skidor eller snöskor.
Lycka till!!
/ Stefan