Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun

Angående det du skriver om 100% koppletvång så kan vi lika gärna införa totalt hundförbud då. Tänk dig själv ett liv i koppel dygnet runt. Nä, hellre har jag ingen hund alls än en stackars så kallad bullhund som får agera sällskap. Flickvännen jobbar på djurklinik och ser alltför många trinda stackare som aldrig får jobba eller röra på sig ordentligt. Jag som blev med hund sent i livet pga sambon har märkt att det finns en konstig avsky eller rynka-på-näsan-attityd för hundar i allmänhet. Inte bara det här att folk är så hamiga av sig så att lite hundhår och lukt av blöt hund är nåt av det värsta som kan hända. Svårt att sätta fingret på.

Äger man hund så ingår det automatisk att man tar en 5 km runda varje dag med hunden kopplad.
Dessutom bränner man lite eget fläsk.

5 km på en dag är ju ingenting för en aktiv hund så nog bör man gå eller springa mer än så. Jag mår dåligt om han inte får vara ute några timmar varje dag. Trixigt med jobb men sambon kan bra nog gå till och från jobbet och han rastas på raster och lunch. Försöker också komma åt att låta honom springa fritt i en jättestor hästhage nästan varje dag förutom vanliga rundorna i skogen. Jag tror att du uppfattade mig fel, vi har ju ett koppeltvång som funkar bra som det är tycker jag. De flesta är ju förnuftiga med vissa undantag men så är det ju med allt.

PS. Inte har du väl din hund okopplad endast under jakten?

Det här plockade jag från en slumpvis sida på nätet som upplysning:
"I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller.

Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat.

I vissa områden råder alltid koppeltvång (oavsett hur bra lydnad Du har på Din hund) och på vissa platser totalt hundförbud. Hundförbud gäller t ex ofta för lekplatser, på många kyrkogårdar samt på allmän badplats. Information om detta framgår av broschyren Du erhåller från Miljö- och Hälsa. Kom också ihåg att, för allas trevnad, plocka upp bajset efter Din hund!"

Äger man hund så ingår det automatisk att man tar en 5 km runda varje dag med hunden kopplad.
Dessutom bränner man lite eget fläsk.

Senast ändrad:
Jag måste ha hunden kopplad när jag är ute och går. Jag kan ju aldrig veta om vi korsar ett
harspår som är 10 min gammalt.
Däremot har vi 2 st inhängade ytor på tomten på sammanlagt ca 500 m2.

Jag håller även på att projektera en inhängnad på en gammal hockeyplan.
-Den kommer att bli ett 2 m högt stängsel som har ytan 50x 30 m.
Det ska bli tillgänligt för alla hundar och även hästar.
Agility och hundressyr ska det bli där (och hästskit)

Fria ytor står högt i kurs nu när vi letar hus. Får se hur det går då det är Stockholmsområdet. Nåja, man får hoppas att alla kan samsas till slut i alla fall; jägare, jaktmotståndare, hundägare, vargvänner och varghatare m.fl..

Jag måste ha hunden kopplad när jag är ute och går. Jag kan ju aldrig veta om vi korsar ett
harspår som är 10 min gammalt.
Däremot har vi 2 st inhängade ytor på tomten på sammanlagt ca 500 m2.

Jag håller även på att projektera en inhängnad på en gammal hockeyplan.
-Den kommer att bli ett 2 m högt stängsel som har ytan 50x 30 m.
Det ska bli tillgänligt för alla hundar och även hästar.
Agility och hundressyr ska det bli där (och hästskit)

Fria ytor står högt i kurs nu när vi letar hus. Får se hur det går då det är Stockholmsområdet. Nåja, man får hoppas att alla kan samsas till slut i alla fall; jägare, jaktmotståndare, hundägare, vargvänner och varghatare m.fl..

Välj en lantlig miljö..det är nåt helt annat än ett villaområde.
Huset går ju att ändra på men inte platsen.
Pendla måste man väl ändå göra när man ska bo i Sthlm.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg