Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun

Det var tänkt att man skulle läsa hela inlägget - statistiken är en parodi.

Men ca 70 st dödade hundar av ca 130 st vargar är ju inte dåligt jobbat (antal som dom var 2000-
2005)

Utdrag ur agrias (via rovdjursföreningen)
"anses utgöra någonstans mellan 10 – 12 % av landets ca 1 miljon hundar, så svarar dessa jakthundraser för ca två tredjedelar av alla trafikolycksskador. Med något enstaka undantag är det också endast dessa raser som drabbas av skador förorsakade av rovdjur eller vådaskott. Jämthundar blir t.o.m. oftare vådaskjutna än de blir påkörda av tåg. Totalt under senaste sexårsperioden betalade Agria ut ersättning för 135 vådaskjutna hundar. Under samma period ersattes ägare till 78 hundar som angripits av något av de tre rovdäggdjuren varg, björn och lo samt kungsörn och i 43 fall vars skador på hund var orsakade av annat vilt. "

Denna rapport lämnar mycket att önska.
* 10% av 1 milj hundar = 100.000 jakthundar det betyder att av 270.000 jägare går det 2,7 jägare
per hund. -det tror jag inte....snarare 10 jägare per hund. S.k. aktiv jakthund.

* Agria antar att hälften av alla hundar är försäkrade... alla jakthundar är försäkrade via sina sina
respektive jägarförbund.

* Det framgår inte om olyckorna skedde under pågående jakt, eller om det var den dagliga
promenaden. dvs den normala vardagen för en hund ( då den befinner sig på trafikerade vägar)

* att siffran 10-12% finns med kan bero på att alla av typen "jakthund" finns med.
Då räknas alltså alla fågelhundsraser, alla bassettar, alla beaglar mm även fast dom inte används i jakt.

-Jag efterlyser en bättre, mera vetenskaplig statistik...!!
Kanske man ska maila till agria och fråga.

Frågan är då: Hur ser olycksstatistiken ut för hunden under pågående jakt?

Senast ändrad:
.....
Frågan är då: Hur ser olycksstatistiken ut för hunden under pågående jakt?
Det vet du redan, om du läste förra gången. Är hunden kopplad och husse/matte inte jagar så är det inte under "pågående jakt". Från tråden om lodjursjakt: ”Hos viltskadecenter finns en publikation där dödsorsaken för jakthundar i vargrevir har undersökts. 614 jakthundar följdes under ett år. I genomsnitt dog ca 8 % av de 614 jakthundarna i vargreviren under jaktsäsongen . Citat: ”Av dessa 8 % dödades ca 0,6 % i trafiken, 0,8 % av varg, 2,6 % av andra orsaker vid jakt och 3,9 % dödades vid andra tillfällen än något av de tre förstnämnda.” Slut citat.

http://www.viltskadecenter.se/images..._vargrevir.pdf

Ungefär lika många hundar dödades av trafiken som av varg, i vargrevir väl att märka. Och du kan ju fundera lite på vad ”2,6 % av andra orsaker vid jakt” innebär, om du nu är intresserad av proportioner, faror och sannolikheter för olika dödsorsaker. ”

Raskesven

OK den har jag missat...
Plötsligt fick vargfaran trovärdiga proportioner.
2,6 % ... det finns en del övriga risker ....att bara springa bort och försvinna är ett sätt.

Utdrag ur Svenska rovdjurförenings Faktabank:

"Jakthundar lever farligt
Artikel ur Våra Rovdjur nr 2/2006. Statistik berättar att jakthundar är kraftigt överrepresenterade i trafikolycksfallen. Nästan dubbelt så många hundar vådaskjuts och hundra gånger fler dödas eller skadas av trafik än av rovdjur."

Det här är alltså ren rappakalja...?..

Utdrag ur Svenska rovdjurförenings Faktabank:

"Jakthundar lever farligt
Artikel ur Våra Rovdjur nr 2/2006. Statistik berättar att jakthundar är kraftigt överrepresenterade i trafikolycksfallen. Nästan dubbelt så många hundar vådaskjuts och hundra gånger fler dödas eller skadas av trafik än av rovdjur."

Det här är alltså ren rappakalja...?..

Rappakalja??

Vad är fel i statistiken? Vilken siffra vill du ha ändrad?

Trafik 7252
Rovdjur 78
Annat vilt 43
Vådaskott 135
Totalt 7508

Det framgår tydligt att det är trafiken som dödar flest lösdrivande hundar i Sverige. Räknar man grovt så är det nästa 100 gånger fler hundar som dör i trafiken än som dödas av varg. Naturligtvis kan även du räkna och se att det inte 1 mot 100 utan lite lägre. 78 mot 7252.

Man kan även se att jägare skjuter dubbelt så många hundar som rovdjuren tar, 78 mot 135.

I dessa siffror ingår alla hundar och inte bara jakthundar och därför skriver jag lösdrivande hundar istället för jakthundar. Om Sverige jägare vill vara riktiga hundvänner borde de inte lobba för licensjakt på varg utan mer för ett förbud mot okopplade hundar. Med ett förbud för okopplade hundar kommer antalet hundar som dör i traffiken minska, antalet hundar som blir vådaskjutna att minska och även antalet hundar tagna av rovdjur att minska. Vad har ni att förlorar? Ni kommer att rädda livet på många hundar och samtigt få ett närmare samarbete med er hund.

Kollar man bara för områden där det finns varg blir siffrorna andra men även i dessa områden kommer många hundliv att räddas om ett förbud mot okopplade hundar införs.

/Stellan

Inte ens siffrorna 78 och 135 är relevant eftersom det blandas vargrevir mot hela sverige.
Dessutom är det gamla siffror.

Du har nog inte läst länken här ovan till viltskade center.
-Helt ointressant att blanda in 950.000 sällskapshundar !!
Hur många gånger har man väl passerat hundägare med lösa hundar
på trottoarena. Klart att det kommer att avspegla sig i statistiken.

Det är ungerfär som om man skulle göra en statistik över olyckor i rallytävlingar där
man blandar ihop rallybilar och privatbilar.

-Jag skulle rekommendera SV rovdjursföreningen att plocka bort hr Stridsbergs artikel
innan den blir allmänt läst av jägarkåren.

Visst är siffrorna några år gamla men jag tror inte att antal hundar som har dött har ändrats så mycket. Kanske har vargen tagit några fler men de andra siffrorna borde inte ha ändrats.

Varför kan inte jägarkåren bry sig om alla hundar i Sverige? Har olika hundar olika värden? Med ett förbud mot okopplade hundar räddar livet på både jakthundar och sällskapshundar. Vad är fel på det? Är det något fel att även rädda livet på sällskapshundar?

Varför kan man inte prata om hundar som finns utanför vargrevir? Har dessa hundar inget värde? Med ett förbud mot okopplade hundar räddar även livet på hundar som finns utanför vargrevir. Borde inte ett förbud som räddar fler hundliv vara bättre?

Med ett förbud mot okopplade kommer även livskvaliten för de med hundskräck att öka. Borde inte det även vara något bra?

/Stellan

Inte ens siffrorna 78 och 135 är relevant eftersom det blandas vargrevir mot hela sverige.
Dessutom är det gamla siffror.

Du har nog inte läst länken här ovan till viltskade center.
-Helt ointressant att blanda in 950.000 sällskapshundar !!
Hur många gånger har man väl passerat hundägare med lösa hundar
på trottoarena. Klart att det kommer att avspegla sig i statistiken.

Det är ungerfär som om man skulle göra en statistik över olyckor i rallytävlingar där
man blandar ihop rallybilar och privatbilar.

-Jag skulle rekommendera SV rovdjursföreningen att plocka bort hr Stridsbergs artikel
innan den blir allmänt läst av jägarkåren.

Angående det du skriver om 100% koppletvång så kan vi lika gärna införa totalt hundförbud då. Tänk dig själv ett liv i koppel dygnet runt. Nä, hellre har jag ingen hund alls än en stackars så kallad bullhund som får agera sällskap. Flickvännen jobbar på djurklinik och ser alltför många trinda stackare som aldrig får jobba eller röra på sig ordentligt. Jag som blev med hund sent i livet pga sambon har märkt att det finns en konstig avsky eller rynka-på-näsan-attityd för hundar i allmänhet. Inte bara det här att folk är så hamiga av sig så att lite hundhår och lukt av blöt hund är nåt av det värsta som kan hända. Svårt att sätta fingret på.

Visst är siffrorna några år gamla men jag tror inte att antal hundar som har dött har ändrats så mycket. Kanske har vargen tagit några fler men de andra siffrorna borde inte ha ändrats.

Varför kan inte jägarkåren bry sig om alla hundar i Sverige? Har olika hundar olika värden? Med ett förbud mot okopplade hundar räddar livet på både jakthundar och sällskapshundar. Vad är fel på det? Är det något fel att även rädda livet på sällskapshundar?

Varför kan man inte prata om hundar som finns utanför vargrevir? Har dessa hundar inget värde? Med ett förbud mot okopplade hundar räddar även livet på hundar som finns utanför vargrevir. Borde inte ett förbud som räddar fler hundliv vara bättre?

Med ett förbud mot okopplade kommer även livskvaliten för de med hundskräck att öka. Borde inte det även vara något bra?

/Stellan

Visst, okopplade är ett problem för sig.... jag möter en och annan sällskapshund i skogen.
Husse o matte syns inte till men man brukar höra nån som ropar i skogen.
Om man påpekar att dom inte tillräkligt kontroll över hunden så blir dom sura förståss.
Många större hundar har kapacitet att slita ett rådjur i stycken
Dom flesta tycker att dom är i vildmarken och då är det ingenting som spelar nån roll.
Det tråkiga är att dom även släpper lös hundarna i maj-juni då det ligger massor med
djur-ungar i buskarna.

I Stockholms grönområden lär det vara ett jätteproblem...

Ja... jag vill ha ett koppeltvång. Reglerna är för diffusa som det är nu.
Dock finns det väldresserade hunder men inte så många
För min del är hunden alltid kopplad utanför jakt-momentet.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg