Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun

Det finns massor med jakt- och fångstmetoder som idag är förbjudna, så varför skulle det vara fel att förbjuda löshundsjakt?

Nu har ju den här diskussionen bara präglats av risken att hunden dödas vid löshundsjakt, men det finns väl även en risk att andra tamdjur skadas vid löshundsjakt?

Visst är det kanske sant att färre hundar dödas av varg eftersom jägarna inte släpper dem lösa i vargområden. Men frågan är ju då varför så många jägare släpper hundarna lösa i trafiken? Borde inte jägarna fundera över att låta bli att släppa hundarna lösa i trafiken eftersom så många hundar dödas i trafiken?

Kom till Tullgarn i maj och föreslå ett förbud för löshundsjakt
http://www.swedishgamefair.se/index.php?option=com_content&task=view&id=12

Att tamdjur dödas av jakthundar måste vara extremt ovanlig.
Hunden är helt fokuserad på bytesdjuren och struntar helt i folk , andra hundar och djur
och trafiken.

Hunden släpps långt från trafik men jakten är alltid oförutsägbar.

Kom till Tullgarn i maj och föreslå ett förbud för löshundsjakt
http://www.swedishgamefair.se/index.php?option=com_content&task=view&id=12

Att tamdjur dödas av jakthundar måste vara extremt ovanlig.
Hunden är helt fokuserad på bytesdjuren och struntar helt i folk , andra hundar och djur
och trafiken.

Hunden släpps långt från trafik men jakten är alltid oförutsägbar.

Extremt ovanligt? Mina föräldrar hade tidigare höns och ankor och det hände tre gånger på 5 års tid att det var jakthundar som var där och tog ankor och höns. Två gånger lyckades min pappa fånga jakthunden. Det tog inte så många timmar innan en arg jägare med gevär kom dit. Det finns en fördel med sändare på jakthundarna :)

Jag känner till många andra djurägare som har blivit av med tamdjur bara för att vissa anser att löshundsjakten är en mänsklig rättighet.

/Stellan

Hur kan man då ha löshundsjakt i Skåne? Jag visste inte att man kunde vara långt från trafiken i södra Sverige.

/Stellan

Här uppe har jag inte hört talas om nåt fall överhuvudtaget.
Ändå används långdrivande hundar..

I skåne är förutsättningarna annorlunda -jag skulle knappast kunna släppa min hund
på många platser där. -för mycket trafik och för små marker.

I södra sverige används stötande hundar (större modeller)
-skall helst inte springa längre tid än 10 minuter, dels för att dom går fortare
och dels för att dom skall hålla sig kvar på markerna.

Tja, om motsättningen beskrivs som så att det är

a) ett relativt fåtal hundägares intresse av att få släppa hunden lös i markerna, mot

b) en livskraftig vargstam

så är b) ett givet svar för mig.

Jag har inget emot jakt, men med tanke på vilka risker hundarna utsätts för (främst då risken att bli skjutna eller överkörda) anser jag att löshundsjakt är oansvarigt. Och i det sammanhanget är vargen ett väldigt litet problem. Jag har också svårt att se varför jakthundar skall utgöra något undantag från den generella principen att hundar skall hållas kopplade om man inte har dem under uppsikt och under synnerlig pli.

Tja, om motsättningen beskrivs som så att det är

a) ett relativt fåtal hundägares intresse av att få släppa hunden lös i markerna, mot

b) en livskraftig vargstam

så är b) ett givet svar för mig.

Jag har inget emot jakt, men med tanke på vilka risker hundarna utsätts för (främst då risken att bli skjutna eller överkörda) anser jag att löshundsjakt är oansvarigt. Och i det sammanhanget är vargen ett väldigt litet problem. Jag har också svårt att se varför jakthundar skall utgöra något undantag från den generella principen att hundar skall hållas kopplade om man inte har dem under uppsikt och under synnerlig pli.

Det är inte "ett relativt fåtal" det många, många...och det är många ggr fler som deltar utan att
äga en hund.

En jakthund är frisk, stark och sund och har en mycket liten chans att omkomma under jakt.
-Däremot kan vi inte släppa loss alla bullhundar i skogen, de vilda djuren måste vila ibland.
-särskilt just nu..
(bullhund=sällskapshund)

Fakta
Skadade eller dödade hundar under år 2000-2005 enl. statistik från Agria Djurförsäkringar som försäkrar ungefär en tredjedel av landets hundar:

Trafik 7252
Rovdjur 78
Annat vilt 43
Vådaskott 135
Totalt 7508

Källa: http://www.rovdjur.se/shi,12,1,84.html

Om man ska tro på dessa siffror och vill hjälpa sin hund borde man rösta på miljöpartiet. Sedan är det bara att hoppas att de skapar Sveriges första bilfria kommun.

/Stellan

Utdrag av en förlängning av samma statistik:

"Men att det är ytterst nödvändigt att vargen ger några positiva värden i ögonen på de som drabbas av den, för att på så vis lindra skadan och få ökad acceptans, är inte relevant för Gillberg, ty i Gillbergs värld ställer inte vargen till med någon egentlig skada. Han hänvisar till Agrias olycksstatistik för hundar och menar att bilar och jägarna själva är betydligt farligare för hunden än vargen. Slår man däremot ut antalet dödade hundar på antalet bilar, jägare och varg så ser man att 0,17% av bilarna dödar en hund, 0,045 % av jägarna vådaskjuter en hund och räknar vi snålt så dödar ungefär 64% av vargarna en hund under samma period."

Kan ses på:
http://herregud.wordpress.com/2009/03/09/look-mom-an-idiot/

Utdrag av en förlängning av samma statistik:

"Men att det är ytterst nödvändigt att vargen ger några positiva värden i ögonen på de som drabbas av den, för att på så vis lindra skadan och få ökad acceptans, är inte relevant för Gillberg, ty i Gillbergs värld ställer inte vargen till med någon egentlig skada. Han hänvisar till Agrias olycksstatistik för hundar och menar att bilar och jägarna själva är betydligt farligare för hunden än vargen. Slår man däremot ut antalet dödade hundar på antalet bilar, jägare och varg så ser man att 0,17% av bilarna dödar en hund, 0,045 % av jägarna vådaskjuter en hund och räknar vi snålt så dödar ungefär 64% av vargarna en hund under samma period."

Kan ses på:
http://herregud.wordpress.com/2009/03/09/look-mom-an-idiot/

Nåjo, värderingen att "det är viktigt att vargen ger några positiva värden i ögonen på de som drabbas av dem" är ett tyckande. Inte en vetenskaplig sanning. Och räknar man som du är det sjuttioåtta hundägare (färre om det är någon som drabbas flera gånger) som drabbas.

Statistiken du hänvisar till säger inget om en hunds risk att drabbas. Den talar om det motsatta, det vill säga risken att en viss bil (!) eller jägare skall döda en hund. Om vi haft 4 miljoner vargar i Sverige (antalet personbilar är ca 4,3 miljoner i Sverige). Eller möjligen 270 000 (det ungefärliga antalet jägare i Sverige 2007/2008 enligt SLU) hade den jämförelsen varit relevant.

Och 270 000 vargar skulle inte ens jag vilja ha i Sverige.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg