Orkar inte läsa hela tråden, men förundras alltid över hur folk "tycker sig vet bättre" än dem som verkligen lever tätt in på stora rovdjur. För en stadsbo(är f.ö en sådan själv) är det kanske lätt att romantisera hur fint det skulle vara om man skulle kunna ta en skidtur i skogen bakom huset och se en massa exotiska varg-spår.
Men verkligenheten är förmodligen annan, om du bara ska gå ut för att hämta en famn med ved från bodan så kan du mötas av en flåsande varg, att släppa ut hunden för att den ska få uträtta sina behov utan att behöva ha ett koppelrunt halsen blir uteslutet osv..
MEN, jag har inte haft varg in på knuten, så därför ska jag ge fan i att uttala mig om det!
Du tycker även att staket är en utmärk lösning låter det som.. Skulle du vilja ha ett 2,5m högt staket runt din tomt? Inte jag i alla fall.
Vi är f.ö också djur, vi har också instinkter. Hatet och ilskan kommer från instinkten att försvara sina egna intressen och sitt egna territorium. Jag hävdar faktiskt att sådana personer som Folke agerar efter sina instinkter, vilket du(trådskaparen) dessvärre inte gör.
"Men verkligenheten är förmodligen annan, om du bara ska gå ut för att hämta en famn med ved från bodan så kan du mötas av en flåsande varg, att släppa ut hunden för att den ska få uträtta sina behov utan att behöva ha ett koppelrunt halsen blir uteslutet osv.. "
Att mötas av en flåsande varg när man skall ut och hämta ved, menar du allvar? Läs på lite innan du uttalar dig och det faktum att du inte ens orkar läsa igenom tråden innan du uttalar dig gör ditt uttalande än mindre seriöst. Och ja om man har en hund och man vet att det finns varg i närheten så bör den hållas kopplad precis som man har den kopplad i storstaden där det finns bilar!
Så du menar att det är BRA att aggera efter sina instinkter, att HAT och ILSKA är sunt????? Ibland så blir man så j**la förbannad på vissa så att man får lust att bara klappa till personen i fråga, men man tyglar sina instinkter och sansar sig. Man kan hata personer men det kräver betydligt mer behärskning att vändra andra kinden till och gå därifrån, vi kan tygla våra instinkter, det är en av egenskaperna som särskiljer oss från djuren!