Gränsen vid tältförbud

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Länsstyrelserna går på slentrian

Jag tycker det verkar som att man rätt slentrianmässigt inför "förbud att tälta" (fast man avser förbud mot övernattning). Jag inser att det finns behov av att förbjuda tältning i vissa naturtyper pga vegetation eller djurliv eller där tillgängligheten är sådan att det skulle bli mer likt en camping. Men ta exemplet naturreservat i skärgården där det oftast är tältförbud. Detta innebär att jag inte är välkommen att plocka upp mitt fjälltält ur kajaken och slå upp det på hälleberget en natt. Däremot är det inget som hindrar mig att hur länge som helst ha min stora båt förtöjd där, släpa iland uegrill, trädgårdsmöbler, slå upp solsegel mm mm. Vari ligger logiken???

Att länsstyrelserna så slentrianmässigt inför tältförbud får mitt konspiratoriska sinnelag att ana att det sitter en och annan byråkrat på posterna och tycker att det är bättre ju färre som kommer ut i reservaten! Hur kan man annars tolka det faktum att man på länsstyrelsernas hemsidor sällan hittar vettiga kartor över områdena med däremot byråkratiska dokument om reservatens bildande. Här utmärker sig Örebron län på ett positivt sätt! Tack för det!

Strävan att ligga på gränsen av det tillåtna kan riskera många friheter för alla. Har laglig myndighet utfärdat ett förbud, följ det. Det finns nog natur så att det räcker även ändå. Var rädd om våra rättigheter!
go tur

Jag tycker det verkar som att man rätt slentrianmässigt inför "förbud att tälta" (fast man avser förbud mot övernattning). Jag inser att det finns behov av att förbjuda tältning i vissa naturtyper pga vegetation eller djurliv eller där tillgängligheten är sådan att det skulle bli mer likt en camping. Men ta exemplet naturreservat i skärgården där det oftast är tältförbud. Detta innebär att jag inte är välkommen att plocka upp mitt fjälltält ur kajaken och slå upp det på hälleberget en natt. Däremot är det inget som hindrar mig att hur länge som helst ha min stora båt förtöjd där, släpa iland uegrill, trädgårdsmöbler, slå upp solsegel mm mm. Vari ligger logiken???

Att länsstyrelserna så slentrianmässigt inför tältförbud får mitt konspiratoriska sinnelag att ana att det sitter en och annan byråkrat på posterna och tycker att det är bättre ju färre som kommer ut i reservaten! Hur kan man annars tolka det faktum att man på länsstyrelsernas hemsidor sällan hittar vettiga kartor över områdena med däremot byråkratiska dokument om reservatens bildande. Här utmärker sig Örebron län på ett positivt sätt! Tack för det!

Den ena stör mycket mera eftersom hen vistas där mycket längre tid över hela dygnet. Sälkuten som just fötts dör och kråkorna plundrar sjöfåglarnas bo eftersom hen stört i väg föräldrarna med sitt fjälltält på hälleberget en hel natt.

Strävan att ligga på gränsen av det tillåtna kan riskera många friheter för alla. Har laglig myndighet utfärdat ett förbud, följ det. Det finns nog natur så att det räcker även ändå. Var rädd om våra rättigheter!
go tur

Vi diskuterar ju vikten av hållbara formuleringar. För mig lika viktigt som att ifrågasätta judeutrotningen för att få fram trovärdig fakta medan vittnen lever. Ordval är viktigt.

Vi diskuterar ju vikten av hållbara formuleringar. För mig lika viktigt som att ifrågasätta judeutrotningen för att få fram trovärdig fakta medan vittnen lever. Ordval är viktigt.

[OT på]
Snabb Godwin, som sagt...

Ordval är viktigt, därför var jag tvungen att läsa ditt inlägg både en och två gånger. Menar du verkligen vad du säger, eller trollar du bara?
[OT av]

Jag menar det jag skriver. I det här fallet är det relevant då det handlade om att det påstods att man hade använt dieselmotorer för att generera gas till vissa gaskammare. Sedan blev det ifrågasatt och de visade sig att det var bensinmotorer. Gjorde den kopplingen eftersom andra har dragit gränser mellan gå, krypa, beträda. Sen var det en förintelse och inte en utrotning något som jag kom på under en flygning till Oslo. Som sagt. Ord är viktiga. Därför använde jag ett av de viktigaste exemplen. Sen om det faller under en lag eller inte är ju ganska ointressant.

Det är dagsgästerna de bryr sig om. Tält är fula. Det är säkerligen därför man på vissa håll (som på kontinenten) har tältförbud bara vissa tider på dagen. Exempel: Burholmen utanför Västkusten, 10-18. Vill man verkligen begränsa antalet besökare kan man ju börja med att utplåna de parkeringsplatser som ofta finns nära reservaten. Jag cyklar ofta till Snårsviken i Linköping, som numera ligger i ett naturreservat, en av de få platser i kommunen där man verkligen kan tälta (men numera inte får). Dit kommer folk i kanot, nästan alltid skötsamt folk. Landvägen kommer så gott som enbart bilister.

Av någon anledning är det "alltid" tältningsförbud i naturreservaten på västkusten, men "alltid" tillåtet på ostkusten ( i skärgården menar jag), vilket får mig att tro att det är mer slentrian än välöverlagda beslut som ligger bakom. På västkusten inbillar jag mig att man tror att tältande gräver diken runt tälten och stannar en vecka , medan man på ostkusten vill inbjuda till enkla besök i naturen. Kanske det vore bra om fler reservat sköttes av motsvarigheter till Skärgårdsstiftelsen, då kanske det skulle bli bättre balans mellan fågelskyddsområden, bergdubb och kupoltält...

Av någon anledning är det "alltid" tältningsförbud i naturreservaten på västkusten, men "alltid" tillåtet på ostkusten ( i skärgården menar jag), vilket får mig att tro att det är mer slentrian än välöverlagda beslut som ligger bakom..

Gissning har vi inte en större skärgård på östkusten och det sliter mindre plus att det inte är så många som rör sig i ytterskärgården?!?!

Lyssnade på interessant föredrag av naturvårdare i jämtland där han uttryckte att dra leder är ett enormt bra sätt att styra var slitaget uppstår och skydda populationer av ex. fjällräv, eftersom vi turister rör oss oftast längs lederna. Det kändes att han hade koll...

Är det inte enklast att skicka iväg ett email/ringa till dom som ansvarar för områdena vad tanken är och om det finns en tanke?

Av någon anledning är det "alltid" tältningsförbud i naturreservaten på västkusten, men "alltid" tillåtet på ostkusten ( i skärgården menar jag), vilket får mig att tro att det är mer slentrian än välöverlagda beslut som ligger bakom. På västkusten inbillar jag mig att man tror att tältande gräver diken runt tälten och stannar en vecka , medan man på ostkusten vill inbjuda till enkla besök i naturen. Kanske det vore bra om fler reservat sköttes av motsvarigheter till Skärgårdsstiftelsen, då kanske det skulle bli bättre balans mellan fågelskyddsområden, bergdubb och kupoltält...

Från föreskrifterna för Kosterhavets nationalpark:

Du får tälta högst två dygn i följd på samma plats. På Syd- och Nord-
koster råder tältförbud, förutom på campingplatserna. Perioden 1 juli till 15 augusti är det förbjudet att tälta mellan kl 10.00 och kl 18.00 på Tenholmarna, Burholmen, Bockholmen och Store Bror.

Koster är en nytillkommen nationalpark där Klas Y m.fl. lyckats få dem att förstå att tältare inte är lika med naturmarodörer, kanske slentrianen kan ändras i framtiden?
Visst kan det kanske vara tätare med folk ( norrmän) i den smala skärgården på västkusten, men det är ändå svårt att förstå att det överallt är värre att ligga i ett tält på natten än på en filt på dagen. Hade det varit olika i olika reservat kunde man ju ha förstått att det funnits något specifikt underlag för beslutet.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
saraabeiramar Tillstånd för att gå nära finsk - ryska gränsen Allmänt om friluftsliv 0
Gurragurragurra Drickbart vatten vid Dainanäs (Vilhelmina)? Allmänt om friluftsliv 1
Tomppen Etikett vid bastu Allmänt om friluftsliv 43
mThureson Rastskydd/stugan vid Bredåsjön, Rogen Allmänt om friluftsliv 4
cloud76 liggunderlag av skumplast vid vintertältning Allmänt om friluftsliv 7
brigas Tempus vid naturskildring Allmänt om friluftsliv 25
oscar.nystromer Svårt att klä sig i hällregn vid aktivitet Allmänt om friluftsliv 37
Karolina P ”Bara vara vid en brasa” en gång i månaden Allmänt om friluftsliv 41
rwalb Fjällstationernas arrende vid Sylarna och Blåhammaren omförhandlas om tre år. Allmänt om friluftsliv 33
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
Askel Kutym vid iordningställd lägerplats? Allmänt om friluftsliv 5
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
livetsgodaienbraförpackning Tältvandring vid Lofoten Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
prospicientia Lederna vid Treriksröset. Allmänt om friluftsliv 10
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
Brauer Värmehållning på vintern vid läger Allmänt om friluftsliv 13
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
89an Campa vid sjö? Allmänt om friluftsliv 7
Bruntus Vandrings platser vid Boden? Allmänt om friluftsliv 13
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
Brune Svensk matematikprofessor död vid bergsvandring i Oman Allmänt om friluftsliv 1
avslutad201208 Fjällvandrare borta vid Kebnekaise.. Allmänt om friluftsliv 2
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lassobosso Campa vid sjö nära göteborg Allmänt om friluftsliv 5
museo12 Logik vid pulsträning Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg