Jag har aldrig medvetet brutit mot tältförbud och i allmänhet håller jag med dig men skulle gärna vilja läsa en motivering till vissa regler. Min gissning är att många tältförbud är motiverade men att en del har kommit till av andra skäl än att stoppa de naturintresserades varsamma tältande. Tex. på västkusten får jag en känsla av att vissa tältförbud skapats av rädsla för "partajtältning" med nedskräpning. Att i skärgården samtidigt förbjuda paddlare att tälta som man tillåter stora mängder övernattande båtar är inte helt lätt för mig att förstå. Jag har svårt att tro att tältaren över dygnet är ett större problem för den lokala naturen även om tältaren oftast böjer mer gräs under nattimmarna. En mening likt "Övernattningsförbud pga. skyddsvärda strandängar." skulle jag gilla.
När det gäller cykelförbud tror jag att reglerna oftast är omotiverade. Enligt vad jag har läst så finns det vetenskaplig samsyn på att mark/stigslitage beror på effekt och tryck. En skogscyklist och en vandrare har samma effekt och anläggningsyta, även snitthastigheten är förvånansvärt lika.
Det där är fel - en cyklist har ett marktryck som motsvarar 2 fingrar på 70-100kg - det blir djupa spår - en mc på 250kg ger nästan mindre spår.
En vandrare har 20 gånger bredare yta att fördela sin vikt på
Snackat med naturbevakare och dom vet att det tältas i reservat lite då och då men
dom menade på att om det skedde på ställen där det ofta händer så tex (olagliga grillplatser inom naturreservat) så sket dom i det , samma sak gäller närhet till vindskydd - där fick man
tälta generellt.
Angående vildcamping i naturreservat fritt så sa han att - ja vi kan ju inte kolla det men det förkommer men att lagen är mer till för att ge dom möjligheten och köra iväg folk med polishjälp.
Den är mer riktad mot partypajasfolket med Biltematält,ett lock folköl,oskulden,första flickvännen och en bergsprängar stereo.
Men gör man det skall man verkligen se till att vara spårlös efteråt - det skall vara snyggt och väl vald plats - man skall inte ens ta lösa grenar och så vidare och göra eld - skogen skall vara vild.
Man pillar inte på en kvist och lägger sig som det ser ut och går vidare.
Han tyckte även då att ser man nån "olaglig lägerplats/eldstad med stenar" så skulle man ta den helst - men att dom hade koll på området - "naturen skall ju besökas som det hette"
Orört