Gränsen vid tältförbud

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tycker mest att det är sorgligt att man försöker hitta kryphål. Naturskyddsområden är fina saker som vi bör vara rädda om. Ofta har de kommit till av anledningar som man som besökare kanske inte har full insyn i. Det finns så många andra platser utan andra restriktioner än allemansrätten att tälta i. Varför tumma på reglerna när det både kan störa djur och natur, och underminera existensberättigandet av själva skyddet.

Jag tycker nog att man, utifrån moralisk synvinkel, bör tolka "tältförbud" som "förbud att övernatta". En välvillig inställning gentemot naturskyddsområden vinner nog alla naturintresserade på..

//A

Jag tycker mest att det är sorgligt att man försöker hitta kryphål. Naturskyddsområden är fina saker som vi bör vara rädda om. Ofta har de kommit till av anledningar som man som besökare kanske inte har full insyn i. Det finns så många andra platser utan andra restriktioner än allemansrätten att tälta i. Varför tumma på reglerna när det både kan störa djur och natur, och underminera existensberättigandet av själva skyddet.

Jag tycker nog att man, utifrån moralisk synvinkel, bör tolka "tältförbud" som "förbud att övernatta". En välvillig inställning gentemot naturskyddsområden vinner nog alla naturintresserade på..

//A

Kunde inte ha sagt det bättre själv. "Tältförbud" betyder "övernattningsförbud" oavsett vad man sover på, i eller under.

//A

Jag har aldrig medvetet brutit mot tältförbud och i allmänhet håller jag med dig men skulle gärna vilja läsa en motivering till vissa regler. Min gissning är att många tältförbud är motiverade men att en del har kommit till av andra skäl än att stoppa de naturintresserades varsamma tältande. Tex. på västkusten får jag en känsla av att vissa tältförbud skapats av rädsla för "partajtältning" med nedskräpning. Att i skärgården samtidigt förbjuda paddlare att tälta som man tillåter stora mängder övernattande båtar är inte helt lätt för mig att förstå. Jag har svårt att tro att tältaren över dygnet är ett större problem för den lokala naturen även om tältaren oftast böjer mer gräs under nattimmarna. En mening likt "Övernattningsförbud pga. skyddsvärda strandängar." skulle jag gilla.

När det gäller cykelförbud tror jag att reglerna oftast är omotiverade. Enligt vad jag har läst så finns det vetenskaplig samsyn på att mark/stigslitage beror på effekt och tryck. En skogscyklist och en vandrare har samma effekt och anläggningsyta, även snitthastigheten är förvånansvärt lika.

Jag har aldrig medvetet brutit mot tältförbud och i allmänhet håller jag med dig men skulle gärna vilja läsa en motivering till vissa regler. Min gissning är att många tältförbud är motiverade men att en del har kommit till av andra skäl än att stoppa de naturintresserades varsamma tältande. Tex. på västkusten får jag en känsla av att vissa tältförbud skapats av rädsla för "partajtältning" med nedskräpning. Att i skärgården samtidigt förbjuda paddlare att tälta som man tillåter stora mängder övernattande båtar är inte helt lätt för mig att förstå. Jag har svårt att tro att tältaren över dygnet är ett större problem för den lokala naturen även om tältaren oftast böjer mer gräs under nattimmarna. En mening likt "Övernattningsförbud pga. skyddsvärda strandängar." skulle jag gilla.

När det gäller cykelförbud tror jag att reglerna oftast är omotiverade. Enligt vad jag har läst så finns det vetenskaplig samsyn på att mark/stigslitage beror på effekt och tryck. En skogscyklist och en vandrare har samma effekt och anläggningsyta, även snitthastigheten är förvånansvärt lika.

Det där är fel - en cyklist har ett marktryck som motsvarar 2 fingrar på 70-100kg - det blir djupa spår - en mc på 250kg ger nästan mindre spår.
En vandrare har 20 gånger bredare yta att fördela sin vikt på

Snackat med naturbevakare och dom vet att det tältas i reservat lite då och då men
dom menade på att om det skedde på ställen där det ofta händer så tex (olagliga grillplatser inom naturreservat) så sket dom i det , samma sak gäller närhet till vindskydd - där fick man
tälta generellt.

Angående vildcamping i naturreservat fritt så sa han att - ja vi kan ju inte kolla det men det förkommer men att lagen är mer till för att ge dom möjligheten och köra iväg folk med polishjälp.
Den är mer riktad mot partypajasfolket med Biltematält,ett lock folköl,oskulden,första flickvännen och en bergsprängar stereo.

Men gör man det skall man verkligen se till att vara spårlös efteråt - det skall vara snyggt och väl vald plats - man skall inte ens ta lösa grenar och så vidare och göra eld - skogen skall vara vild.
Man pillar inte på en kvist och lägger sig som det ser ut och går vidare.

Han tyckte även då att ser man nån "olaglig lägerplats/eldstad med stenar" så skulle man ta den helst - men att dom hade koll på området - "naturen skall ju besökas som det hette"

Orört

Det är inte lätt att övernatta spårlöst! Även om man bara står helt stilla i 12h, utan att alls röra sig, så kan man ju ha råkat stå under t ex jaktfalks bo och därmed omintetgjort årets häckning, det är också spår.

Klager tar upp en viktig aspekt, hur många skogsvandrare kan sin natur, dess arter, deras tider och kan därigenom låta dem få den plats och tid de behöver? För att de skall kunna vara där när du vill se dem nästa gång. Fundera och läs på rejält!

Ihjälälskade kan hela arter bli om de inte får vara ifred understundom. Inte bara uppätna av jägare.
go tur

Trodde vi hade en offentlighetsprincip i det här landet. Eller vad menar du?

Självklart kan man nog begära ut handlingarna där tältförbudet motiveras, om ens behövs, det kanske finns tillgängligt via webb för den som letar. Vad jag menar är att alla besökare kanske inte har full biologisk kompetens och kan avgöra när man stör/förstör eller ej. Man har ej full insyn i hur det känsliga djur och växtliv som pågår i det område som skyddas.

//A

Självklart kan man nog begära ut handlingarna där tältförbudet motiveras, om ens behövs, det kanske finns tillgängligt via webb för den som letar. Vad jag menar är att alla besökare kanske inte har full biologisk kompetens och kan avgöra när man stör/förstör eller ej. Man har ej full insyn i hur det känsliga djur och växtliv som pågår i det område som skyddas.

//A

På länsstyrelsernas hemsidor finns som oftast beslutet om reservat upplagt, ibland också skötselplaner. Där framgår vilka värden som ska bevaras.
Finns det inte på hemsidan så är det bara att maila och be dem skicka det!

Det där är fel - en cyklist har ett marktryck som motsvarar 2 fingrar på 70-100kg - det blir djupa spår - en mc på 250kg ger nästan mindre spår.
En vandrare har 20 gånger bredare yta att fördela sin vikt på

Du tänker på racerdäck, så här stora fingrar kan du inte ha:

812605d1372661671-hammer-29er-build-hammer-buena.jpg

Båda däcken ligger hela tiden på marken jämfört med att varje steg avslutas på en ensam framfot.

Jag ber om ursäkt för urspårningen, jag ville bara ge exempel på det finns fler naturreservatsregler som jag inte riktigt förstår och inte hittar förklaring på.

På länsstyrelsernas hemsidor finns som oftast beslutet om reservat upplagt, ibland också skötselplaner. Där framgår vilka värden som ska bevaras.
Finns det inte på hemsidan så är det bara att maila och be dem skicka det!

Om jag minns rätt så läste jag för en del år sedan igenom dokument som verkade vara rätt utan att hitta de motiveringar jag letade efter men det var kanske fel dokument. Jag minns inte detaljerna riktigt men blev lite besviken att mitt enorma grävjobb (en halvtimmas surfande) inte gav utdelning.

Kommer inte ihåg vem som informerade mig men i vissa fall beror tältförbud på att det uppstår ett slitage på en och samma plats och alla tältningsförbud kan motiveras med att det uppstår en störning på en och samma plats. För mig som alltid varit ganska stel uppstår det alltid markskador vid tältets in och utgång hur försiktig jag än varit. Kvistar och annat har lagts tillbaka på min tältplats när jag lämnat.

När det gäller formuleringen borde därför definitionen vara tidsbegränsat uppehåll på samma plats eller förbud mot att slå läger. Övernattningsförbud innebär väl att man kan sova på dagen- något som kan nyttjas i midnattssolens land då man ofta kan ha lättare sovsäck med sig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
saraabeiramar Tillstånd för att gå nära finsk - ryska gränsen Allmänt om friluftsliv 0
Gurragurragurra Drickbart vatten vid Dainanäs (Vilhelmina)? Allmänt om friluftsliv 1
Tomppen Etikett vid bastu Allmänt om friluftsliv 43
mThureson Rastskydd/stugan vid Bredåsjön, Rogen Allmänt om friluftsliv 4
cloud76 liggunderlag av skumplast vid vintertältning Allmänt om friluftsliv 7
brigas Tempus vid naturskildring Allmänt om friluftsliv 25
oscar.nystromer Svårt att klä sig i hällregn vid aktivitet Allmänt om friluftsliv 37
Karolina P ”Bara vara vid en brasa” en gång i månaden Allmänt om friluftsliv 41
rwalb Fjällstationernas arrende vid Sylarna och Blåhammaren omförhandlas om tre år. Allmänt om friluftsliv 33
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
Askel Kutym vid iordningställd lägerplats? Allmänt om friluftsliv 5
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
livetsgodaienbraförpackning Tältvandring vid Lofoten Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
prospicientia Lederna vid Treriksröset. Allmänt om friluftsliv 10
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
Brauer Värmehållning på vintern vid läger Allmänt om friluftsliv 13
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
89an Campa vid sjö? Allmänt om friluftsliv 7
Bruntus Vandrings platser vid Boden? Allmänt om friluftsliv 13
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
Brune Svensk matematikprofessor död vid bergsvandring i Oman Allmänt om friluftsliv 1
avslutad201208 Fjällvandrare borta vid Kebnekaise.. Allmänt om friluftsliv 2
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lassobosso Campa vid sjö nära göteborg Allmänt om friluftsliv 5
museo12 Logik vid pulsträning Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg