Gränsen vid tältförbud

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Håller med här!
Reglerna för statens mark ska väl vara som för privat mark anser jag. Allemansrätten säger att du har rätt att tälta ett dygn utan lov! Ett visst mått av civil olydnad är här befogat enligt mig!

Den ställda frågan är juridisk och har inget med dina åsikter att göra. Såhär står det på

ttp://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Taltning/ :

"I nationalparker och naturreservat gäller särskilda regler som kan begränsa allemansrätten. I allmänhet är det inte tillåtet att tälta annat än på särskilt angivna platser. Det kan också vara tältförbud i hela området."

För Store Mosse t ex gäller följande:

"Det är inte tillåtet att tälta eller ställa upp husvagn över natt."

Det kan dock knappast tolkas som generellt förbud mot övernattning, för då skulle man ändå välja denna enkla formulering - eller, t ex, tillträdesförbud mellan
23 och 5.

Däremot kan man säkert tvista om vad som är tält. Men jag tror ingen uppsyningsman skulle gå med på att en tarp inte är ett tält. Men bivacksäck? Och om det går till rättegång?

Den ställda frågan är juridisk och har inget med dina åsikter att göra. Såhär står det på

ttp://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Taltning/ :

"I nationalparker och naturreservat gäller särskilda regler som kan begränsa allemansrätten. I allmänhet är det inte tillåtet att tälta annat än på särskilt angivna platser. Det kan också vara tältförbud i hela området."

För Store Mosse t ex gäller följande:

"Det är inte tillåtet att tälta eller ställa upp husvagn över natt."

Det kan dock knappast tolkas som generellt förbud mot övernattning, för då skulle man ändå välja denna enkla formulering - eller, t ex, tillträdesförbud mellan
23 och 5.

Däremot kan man säkert tvista om vad som är tält. Men jag tror ingen uppsyningsman skulle gå med på att en tarp inte är ett tält. Men bivacksäck? Och om det går till rättegång?

Övetnattning och tillträde mellan 23 och 05 är näppeligen samma sak - nattvandrare kan passera hela tiden i rörelse mellan 23 och 05 men lägger du dig ner och övernattar så är det inte tillåtet.

Att så permanent som nattvila lägga sig stilla på ett ställe kan störa djurlivet på ett otillbörligt sätt oavsett om man kallar sitt skydd för tält, bivacksäck, husvagn, tarp eller pressening.

Jag tror ni ska fundera på lagstiftarens mening och syftet med förbudet och då bör man inte på något sätt övernatta, om man frågar mej.

/Patrik

Övetnattning och tillträde mellan 23 och 05 är näppeligen samma sak - nattvandrare kan passera hela tiden i rörelse mellan 23 och 05 men lägger du dig ner och övernattar så är det inte tillåtet.

Att så permanent som nattvila lägga sig stilla på ett ställe kan störa djurlivet på ett otillbörligt sätt oavsett om man kallar sitt skydd för tält, bivacksäck, husvagn, tarp eller pressening.

Jag tror ni ska fundera på lagstiftarens mening och syftet med förbudet och då bör man inte på något sätt övernatta, om man frågar mej.

/Patrik

Jag skrev ingenstans att det är samma sak. Läskunniga observerar att jag skrev "eller" och "t ex". Förbjuder man tillträde under viss tid har man automatiskt förbjudit övernattning. Det finns andra tänkbara formuleringar.

"Bör" är moral, frågan var juridisk. Jag tror att mycket av förbjudandet är ren slentrian.

Så är det. När jag planerade min kommande vandringstur längs Nittälven var jag först lite småirriterad över att alla nybildade naturreservat försvårade möjlighet till övernattning. Jag tog för givet att det var tältningsförbud. När jag sedan kollade upp med naturvårdsverket visade det sig att så inte alls var fallet. Varje reservat har sina regler.

HåkanF

Att så permanent som nattvila lägga sig stilla på ett ställe kan störa djurlivet på ett otillbörligt sätt

/Patrik
Det där är kvalificerat skitsnack, DU kan möjligen bli störd av djurlivet men inte dom av att du övernattar i deras "vardagsrum". Så mycket som jag vistats i och väsnats i skogen med motorsåg och andra maskiner genom åren så kan jag garantera att det enda som kan hända är att du får besök av nån kärlekskrank älg eller att rävungarna vill leka lite med dig och dina grejer. Störa djurlivet genom att sova hos dom GÅR INTE!

Det är naturvårdsverket som har tolkningsrätten vid en tvist/rättegång.
Dom tolkar tältningsförbud som förbud mot övernattning.

Sen finns det alltid människor som försöker misstolka till sin egen fördel.

Och det får dom skötsamma lida för.

Det där är kvalificerat skitsnack, DU kan möjligen bli störd av djurlivet men inte dom av att du övernattar i deras "vardagsrum". Så mycket som jag vistats i och väsnats i skogen med motorsåg och andra maskiner genom åren så kan jag garantera att det enda som kan hända är att du får besök av nån kärlekskrank älg eller att rävungarna vill leka lite med dig och dina grejer. Störa djurlivet genom att sova hos dom GÅR INTE!

Med tanke på maskinerna du åberopar så pratar du nog om icke-reservat-skog och där kanske djuren inte är så känsliga men det finns ju anledning till reservat och det är kanske någon ovanlig och lättstörd art - se mitt inlägg nr 7 i andra tråden
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=76688

/Patrik

Det är naturvårdsverket som har tolkningsrätten vid en tvist/rättegång.
Dom tolkar tältningsförbud som förbud mot övernattning.

Sen finns det alltid människor som försöker misstolka till sin egen fördel.

Och det får dom skötsamma lida för.

Jag har då aldrig hört talas om att någon utomstående instans dömer i rättsärenden,
så det vore intressant att se bevis för ditt påstående.

Jag hittar ingenstans på Naturvårdsverkets sidor
en enda formulering som tolkar tältförbud som förbud mot varje form av övernattning.

Detta är vad jag hittat:

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Taltning/

På vissa av Kosteröarna är tältning förbjudet mellan 10 och 16 (rätt generöst jämfört med kontinenten där reglerna ofta är 9-19 eller 8-20). Undras om det är förbjudet att övernatta samma tid på dygnet?

Hårklyverier

Tittar man i beslutet för naturreservatet Hallands Väderö (Länsstyrelsen Skåne län), så har man där preciserat sig:
"det är förbjudet att tälta eller övernatta utomhus på ön"
Däremot lär det enligt prejudikat vara fullt tillåtet att övernatta i en öppen båt som förtöjts vid en brygga (då är man inte på ön).
Frågan är hur man skulle tolka ett vindskydd eller en tarp. Det är ju varken tält eller utomhus...

I vilket fall kan knappast varken Naturvårdsverket eller någon länsstyrelse utdöma böter. Om dessa instanser bedömer det som överträdelse lär man få driva frågan i domstol innan böter kan utdömas.

I Sörmland har länsstyrelsen t ex nu bestämt sig för att vara tuffare mot den som överträder ett fågelskydd. En person ska ha fått böta 5 000 kr för att ha klivit iland på en ö med fågelskydd. I Båven har man tre naturbevakare som åker runt i motorbåt för att kontrollera att fågelskyddet efterlevs.

/Thor

Naturligtvis är man utomhus under en Tarp. Likaså är du utomhus om du är innanför fyra väggar, men saknar tak..

Med tältförbud avses övernattningförbud generellt sett. Friluftslivet har utvecklats med tiden. Tarpar, bivacksäckar och hängmattor är förvisso inget nytt, men användningen av dessa har blivit mer frekvent, varför man kanske hellre bör skriva övernattningsförbud, om det är det man menar.

Var och en får avgöra efter eget huvud om det är lämpligt att övernatta på ett ställe där tält/övernattningsförbud råder. Risken att åka dit är, ibland tyvärr, ganska liten.

Personligen har jag inga moraliska betänkligheter om någon övernattar olovligen i något naturrerservat så länge vederbörande gör det med omdöme. Man behöver inte lägga sig där man kan förvänta sig att man stör ett eventuellt tjäderspel eller slå upp tältet över de fridlysta orkideerna.
Ska man bryta mot övernattningsförbudet kan man med fördel läsa beslutet för reservatet och se vilka värden man vill bevara och ha lite kunskap i vilka arter som kan störas, vad som är fridlyst och känsligt osv.

Sen finns det få arter som störs ut av att någon en gång, övernattar på ett ställe. Problemet uppstår snarare om det frekvent kommer övernattare och stör spelplatsen eller häckningen osv. Värt att tänka på är att man kan sällan veta om någon annan sov där natten innan, eller om det kommer någon dagen efter dig..

Senast ändrad:
Sen finns det få arter som störs ut av att någon en gång, övernattar på ett ställe. Problemet uppstår snarare om det frekvent kommer övernattare och stör spelplatsen eller häckningen osv. Värt att tänka på är att man kan sällan veta om någon annan sov där natten innan, eller om det kommer någon dagen efter dig..

Denna biten tycker jag är väldigt viktig. Även i Sverige börjar delar bli ganska hårt belastade och det handlar inte längre om någon enstaka person någon enstaka natt som är sugen på att övernatta.

Tittar man i beslutet för naturreservatet Hallands Väderö (Länsstyrelsen Skåne län), så har man där preciserat sig:
"det är förbjudet att tälta eller övernatta utomhus på ön"
Däremot lär det enligt prejudikat vara fullt tillåtet att övernatta i en öppen båt som förtöjts vid en brygga (då är man inte på ön).
Frågan är hur man skulle tolka ett vindskydd eller en tarp. Det är ju varken tält eller utomhus...

I vilket fall kan knappast varken Naturvårdsverket eller någon länsstyrelse utdöma böter. Om dessa instanser bedömer det som överträdelse lär man få driva frågan i domstol innan böter kan utdömas.

I Sörmland har länsstyrelsen t ex nu bestämt sig för att vara tuffare mot den som överträder ett fågelskydd. En person ska ha fått böta 5 000 kr för att ha klivit iland på en ö med fågelskydd. I Båven har man tre naturbevakare som åker runt i motorbåt för att kontrollera att fågelskyddet efterlevs.

/Thor

En tarp är inte ett hus. Jag har en enda gång stött på ett vindskydd i ett naturreservat (det var på Berglsagsleden) och det var givetvis till för övernattning - vad annars? - det gick dessutom bra att tälta invid.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
saraabeiramar Tillstånd för att gå nära finsk - ryska gränsen Allmänt om friluftsliv 0
Gurragurragurra Drickbart vatten vid Dainanäs (Vilhelmina)? Allmänt om friluftsliv 1
Tomppen Etikett vid bastu Allmänt om friluftsliv 43
mThureson Rastskydd/stugan vid Bredåsjön, Rogen Allmänt om friluftsliv 4
cloud76 liggunderlag av skumplast vid vintertältning Allmänt om friluftsliv 7
brigas Tempus vid naturskildring Allmänt om friluftsliv 25
oscar.nystromer Svårt att klä sig i hällregn vid aktivitet Allmänt om friluftsliv 37
Karolina P ”Bara vara vid en brasa” en gång i månaden Allmänt om friluftsliv 41
rwalb Fjällstationernas arrende vid Sylarna och Blåhammaren omförhandlas om tre år. Allmänt om friluftsliv 33
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
Askel Kutym vid iordningställd lägerplats? Allmänt om friluftsliv 5
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
livetsgodaienbraförpackning Tältvandring vid Lofoten Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
prospicientia Lederna vid Treriksröset. Allmänt om friluftsliv 10
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
Brauer Värmehållning på vintern vid läger Allmänt om friluftsliv 13
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
89an Campa vid sjö? Allmänt om friluftsliv 7
Bruntus Vandrings platser vid Boden? Allmänt om friluftsliv 13
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
Brune Svensk matematikprofessor död vid bergsvandring i Oman Allmänt om friluftsliv 1
avslutad201208 Fjällvandrare borta vid Kebnekaise.. Allmänt om friluftsliv 2
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lassobosso Campa vid sjö nära göteborg Allmänt om friluftsliv 5
museo12 Logik vid pulsträning Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg