GR20 - Korsika i juli/augusti 2009

Ja, därmed ryker förstås sista känslan av friluftsliv. En sådan resa skulle jag bra inte göra idag!

Så skönt att det fortfarande finns skandinaviska fjäll och Skottland, och - än så länge - relativt rika möjligheter till fritt vandrande och fri bivak
i Schweiz, franska fastlandet och Italien.

Helt överraskad är jag dock inte:

http://www.huthyfs.com/corse.html

(slutet av stycket "Tekniskt")

Enligt Cicerone så måste man boka:
"Walkers who wish to stay at the GR20 refuges, or camp beside them, must book in advance and pay in advance. They must obtain and carry the appropriate tickets along the trail and produce them at the refuges where they wish to stay or camp."

http://www.cicerone.co.uk/article/view.cfm/articleId/120/title/gr20-corsica---important-information

Vi bokade inget på våran vandring och det gick hur bra som hellst! Angående vädret så var det varmt men började man 5 på morgonen så var man framme innan värsta hettan.. Att det var högsäsong upplevde jag inte som ett problem snarare en fördel då det höjde trivselfaktorn och gav oss många minnen att dela med andra. Mång nya band knöts på den resan med vänner som delar samma intresse..

Den tid ni tänker vandra, är mitt under högsäsong, det kommer absolut att vara fler som kommer att vandra där då;)

Vandrade där mitt under högsäsong förra året (juli). Var mycket snack om att det var fel tid att åka, dels på grund av värmen, och att det var för mycket folk. Uppenbarligen måste alla stannat hemma pga dessa varningar, var knappt några människor alls längst norra delen av GR20.

Gillar man inte värme så är det bara att traska den högalpina delen, och ta pauser mitt under dagen. Det är inga problem, vandringen är inte så tuff som vissa påstår. Av de få vi träffade på under vägen var det små barn med, dessa verkade inte ha några större problem med de mest avancerade delarna på GR20. Det är dessutom väldigt svårt att gå fel, leden är väldigt bra utmärkt. Bara att traska på med andra ord=)

Ursprungligen postat av Tabber Visa inlägg
Observera att från och med 2009 måste man boka sängplats och tältplats (iaf på nästan alla ställen) i förväg. Bokning görs på sidan http://parc-corse.org/
Den engelska versionen brukar inte fungera utan man får använda den franska. För att boka får du först välja "Module d'identification : réservations en ligne" (till höger på mitten av sidan) för att registrera dig. Efter det kan du logga in och boka under Réservations en ligne (högst upp till höger).
Sidan är ganska risig så det tar lite tid...

Jag gick GR 20 nu får två veckor sen och vi bokade ingenting och det var aldrig några problem, vi hade tält så jag vet inte om man måste boka om man sover i stugorna.

Jag gick hela GR20 i juli augusti förra sommaren. Det fungerade finfint! Man får vara beredd på att gå upp tidigt på mornarna och ta en siesta runt lunch, men om man dricker ordentligt klarar man värmen. Om ni vill köpa kartor har jag alla 6 som behövs. Maila mig i sånt fall. Vi använde Cicerones vandringsguide, vilken var ok. Nina

karta är onödigt leden är så bra utmärkt!

Jag gick hela GR20 i juli augusti förra sommaren. Det fungerade finfint! Man får vara beredd på att gå upp tidigt på mornarna och ta en siesta runt lunch, men om man dricker ordentligt klarar man värmen. Om ni vill köpa kartor har jag alla 6 som behövs. Maila mig i sånt fall. Vi använde Cicerones vandringsguide, vilken var ok. Nina

karta är onödigt leden är så bra utmärkt!

Mja, man vill väl inte gå i blindo - åtminstone jag vill fundera igenom etappen i förväg
och veta var jag är, hur långt det är kvar, osv.

Det finns f ö varianter på åtminstone två etapper, och kartan kan behövas för att underbygga valet.
På Prati-E Capanelle borde jag ha valt den mer alpina (västligare) varianten.

Men i skala 1:50 000 behövs bara två kartor.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kekelund00 GR20 Trekking 7
Lasse Be GR20, igen Trekking 2
josefkarlstrom GR20, Pyrenerena eller annat alternativ Trekking 5
Magnus H Kök på GR20 Corsica Trekking 9
tryffelsvinet GR20 Trekking 9
LUKA Korsika i Maj (V.20)!... Trekking 0
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
arfsnarf Korsika, södra halvan Trekking 7
beo GR 20 Korsika Trekking 5
bompe Korsika GR 20 Trekking 0
kylslagen Vandring Korsika mitten juni Trekking 1
danielpihlgren Var och vilken typ av gastub på korsika? Trekking 9
elsa77 Vandra med UCPA på Korsika Trekking 0
thegedd Korsika...... Trekking 8
d.a.n.i.e.l Hur nå toppen av Monte Cinto på Korsika? Trekking 0
wintermania Säsong Korsika Trekking 0
Niclaslilja vandra Korsika i sommar Trekking 4
El cholo Tips! Eva B Hellström berättar om Korsika och Dolomi.. Trekking 0
LarsBq Korsika - bagagetransport Trekking 0
il C Korsika? Trekking 4
il C förbindelser på Korsika? Trekking 4
Isildur Temperaturer på Korsika Trekking 2
il C Korsika Trekking 0
jeti Kul på Korsika?? Trekking 4
Boelle Korsika i augusti ? Trekking 0
Ulrica Vandring på Korsika Trekking 12
Glännman Upper mustang i Juli bra lokal arrangör vs svensk arrangör? Trekking 1
glenn o.c. Alperna i Juli. Trekking 0
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
hellechrille Pyrenéerna i juli, newbies Trekking 1
aksello Vandringtips 10 dagar i juli 2011 Trekking 7
Vinylbrus Ryssland - Kamtjatka, Juli 2011 Trekking 2
E9climbing Trekking i Pakistan Latok/K2 Base Camp Juli 2010 Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
ciccinisse dolomiterna i juli Trekking 2
Vandrings Walle Väder i Dolomiterna i juli. Trekking 4
zzeezz Vill du med till Mt Blanc i Juli? Trekking 9
82-barn trek i Himachal Pradesh Juli/august??? Trekking 0
The Wanderer Camino Francés i juli, någon som varit där då? Trekking 0
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
jjareman Haka på till Dolomiterna i juli? Trekking 0
fredric_verklig.se Vandring på Island i juli - augusti Trekking 0
ulrikalinge Etiopien i juli Trekking 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg