Stort tack fär länkerna och infon. Jag var även inne och läste din matnyttiga hemsida. Jag var i dag i kontakt med addnature angående olika gaskök. Dom mena på att då man har ett modernt primus eller optimuskök så är jängan på gasbehållarna dom samma i hela europa, en slags standard. Så det blir väl att dra med sig ett Primuskök. Hur är temperaturen under nätterna på Korsika under sommaren? Funderar nämligen att bara ta med mej en ytterst lätt sovsäck och minimalt med kläder. Hur är det för övrigt gällande nederbörd?
/Douglas
Jag kan ju bara uttala mig om hur det var i juni 2002. En vecka innan min tur var det en dag som vädret plötsligt slog om, med åska, snöfall och hårda vindar, så hårda att snön stod praktiskt taget vågrätt i luften. En tysk kvinna frös ihjäl. Stugorna var överfulla eftersom de flesta tält inte klarade vädret.
Under min tur var det bara hett hela tiden, lite regn nån dag, åska ett par kvällar. Jag gick i kortbrallor hela turen och bytte aldrig till varmare kläder (utom kanske på överkroppen) på lägret. Mot min vana hade jag kortärmad tröja
under etapperna.
Jag minns inte, men antagligen bytte jag till
torra kläder, ty det lilla jag hade på mig var ofta genomsurt av svett.
Min sovsäck var en Haglöfs LIM. Jag bar ltie onödigt mycket, 17 kg; idag skulle jag utan vidare klara 15 kg med mat för 7-8 dagar. En extrapost var att jag hade en del kartor för en tur i Havsalperna direkt efter denna.
När jag ställde upp tältet var det för hett att vistas i förrän framåt kvällen. Jag hade alltid full öppning mellan ytter- och innertält. Tältet var i regel plaskvått utvändigt på morgonen av kondens; lagom kul när tältplatserna är så dammiga (inte många platser där man tältat på fint gräs).
Vad man ska vara beredd på under högsäsongen vet jag inte, gissningsvis stora temperaturextremer, enstaka oväder. Cirque de la Solitude kan inte var behagligt att gå genom i regn, men det slapp jag.
Etappen närmast norr därom går på granithällar invid en bäckravin, med vajer att hålla fast i. Denna etapp anses livsfarlig i regn (dödsolyckor har förekommit) och det finns skyltar som varnar för detta.
Cieroneguiden av Paddy Dillon bör innehålla allmän information om sådana förhållanden.
Kartbutiken i Sthlm kanske har den. Annars kan den väl fås från förlaget
eller Stanfords karthandel i London.
När det gäller gas så är ju Frankrike dominerat Caming Gaz av punkteringsburkar.
Det kan tänkas att det sker en stadig förändring, och det är ju en hel del utlänningar som går GR20, men jag skulle inte primusgängning för givet. Till allt elände så finns det en gängad Camping Gaz-variant som INTE är primusgänga. Jag hade ju som sagt en helt annan typ av gaskök.
När jag gick i Pyreneerna 2005 dröjde det till Gavarnie, efter 23 etapper, innan jag hittade en butik som sålde primusgängade burkar. Välsorterade butiker i Nice, Marseille eller Toulon eller varifrån du nu kommer bör ha primusburkar, men det är en gissning.