GPSproxy

Garmin har visserligen aviserat att de kommer att använda SiRF's mottagarchips så förhoppningsvis kommer det i framtiden även från Garmin mottagare som når upp till SiRFIII känslighet. För den som vill ha en bluetooth GPS till PDA och se garminkartor finns hittills dock bara GPS10. Den är inte särskild känslig samt har en urstark magnet som kan radera kreditkort om den läggs i samma ficka som en plånbok. På grund av den specielle hanterning som krävs är den lätt att tappa bort vilket även hänt mig.

Det har därför varit ett önskemål att kunna använda andra BT GPSmottagare tillsammans med Garminkartor i PPC. Detta har stupat på att kartläsningsprogrammet Que kräver Garmins proprietära protokoll och verifiering av mottagarens elektroniska serienummer. GPS10 kan även användas för NMEA 0183 i samban med andra kartprogram men slår vid kontakt med Que över till Garminprotokoll.

Protokollet för bland annat över mottagarens elektroniska serienummer eller Unit ID. Detta matchas mot de upplåsningskoder som ligger inbäddade i det kartset av detaljerade kartor som förts över. Alla kartor måste vara upplåsta för den GPS som används, annars går det inte att se detaljkrtorna.

Ett annat önskemål har varit att kunna köra två kartprogram samtidigt i en PPC på samma vis som kan göras i iQue 3600, t ex City Select och Fugawi med rik-kartor.

Samtliga problem är nu på väg att lösas. Med programmet GPSproxy kan vilken NMEA 0183 BT GPSmottagare som helst användas för att se Garminkartor. I GPSproxy för man in Unit ID som framgår av registreringssidan för de kartor och mottagare man registrerat hos Garmin. Unit ID från vilken som helst av ens mottagare som helst kan användas, förutsatt att de kartor man laddar ned via Mapsource är upplåsta för den mottagaren. Topografiska kartor som Friluftskartan eller motsvarande från andra länder kan alltid användas eftersom de inte innehåller någon kodspärr, liksom förmodligen även Metroguide. City Select och Atlantic Bluechart går också bra förutsatt att rätt GPS ID används.

Programmet utgör en länk som tar in BT GPSmottagarens NMEAström och omvandlar den enligt Garminprotokoll, samtidigt som Unit ID förs över till Que på erforderligt sätt. Programmet innehåller vidare en virtuell comportsfunktion. Detta innebär att den omvandlade signalen läggs ut på en nyskapad comport som kan plockas upp av Que (ofta com7).

Vilken virtuell com port som ska användas beror på vilken PDA man har. Ändringarna sker genom editering av registret i PDAn vilket är mycket enklare än det låter.

För att kunna köra flera kartprogram samtidigt krävs dubbla comportar. Detta kan åstadkommas med GPSgate från Franson.com

Mer info om GPSproxy på http://www.Bargainpda.com garminforum

(kommer just nu inte in för att ge URL)

och gpsentusiaster i Malaysia-Singapore - flera trådar

http://www.malsingmaps.com/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=16

[Ändrat av jonasolof 2005-10-16 kl 23:10]

Bargainpda forum om GPSproxy:

http://forum.bargainpda.com/showthread.php?t=9980&page=1&pp=10

Lång tråd. Jag har skrivit en kort handledning i post 78.

http://www.malsingmaps PDA Chat finns en sticky thread som innehåller en vägledning.

Man kan ladda ned GPSproxy i original från Sourceforge eller från malsingmaps downloadpage. Det senare kräver registrering vilket går fort. Malsingmaps version sägs vara något förbättrad.

Ska återkomma om comportdelning för flera program när jag fått det att fungera.

För malsingmaps, använd den första länken (två inlägg upp). Se även Andrew Kloppers kommentarer sist i tråden på bargainpda. Andrew lägger in Wsians förbättringar i sin egen kod.

Hur få fler fria commportar?

Nu skulle jag vilja pröva att köra Garmin Que på min Loox 720 samtidigt med andra nav program som Fugawi, Kartex PPC eller något sådant. Det fixar sig om jag barta kan få loss en comm port till mellan 1 och 9 i WM2003. Sneglar på Ir-appliaktionerna som tar tre commportar i anspråk. BT UART kanske man inte ska röra.

Nån som vet hur man befriar commportar i PPC?

Löst med hjälp av

http://franson.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=18

Jag friade com3 och com4 som användes för ir-kommunikation. Det hela är refversibelt med samma app.

Så nu kör jag tre nav program samtidigt från en BT GPS. In på com6 till GPSgate, ut via com0 till GPSproxy som skickar garminprotokoll på com7 till Garmin Que som visar city select.

även ut på com3 till Fugawi

samt ut på com4 till royaltek demoprogram för BT GPS 2001.

Jag hade kunnat låta alla dela på t ex com3, men ville kolla hur det funkade att dela ut flera portar.

Med detta är det möjligt att köra valfri GPS till garminkartor på PPC PDA och samtidigt köra andra program som använder data (NMEA eller Garmin)från samma GPS. Funkar på PC också.

Freanson kommer med egen version av GPSproxy i en uppgradering snart enligt besked på supportsidorna.

Nu återstår bara att hitta på användningsområden...

Nu återstår bara att hitta på användningsområden...
I somras körde jag Garmin GPS 10 med BT mot Garmin Que på en iPaq 3970 och samtidigt en GPSMAP 76CS mot Fugawi på samma iPaq via kabel. På det viset fick jag vägvisning på svenska och kunde titta på LMs terrängkartan i st f Garmin.

Med GPSProxy och GPSgate behövs bara GPS 10.

... eller en bättre BT GPS än den lite okänsliga GPS10. Du kan också använda Unit ID från din Garmin76CS för att se kartorna i Que, såvida de är upplåsta för den mottagaren.

Ett uppenbart användingsområde är att skifta mellan topokarta i raster kontra vektorformat vilket är en självklarhet på iQue 3600. Jag kan nu t ex hoppa mellan Fjällkartan och Friluftskartan även på en PPC, detta med en SiRFIII mottagare i fickan. På sjön kan jag hoppa mellan rasterkarta för land och Bluechart för sjön, bra för skridskofärder. Jag kan dessutom låta en app köra ett BSBsjökort.

Vill man logga oberoende av karta samtidigt har Royaltek.com en SiRFIII GPSmottagare med inbyggd logger som tar 33000 punkter:

http://www.royaltek.com/content/view/29/27/

En annan lockande grej att pröva är att ha ruttbar vägkarta igång samtidigt med topokarta, kul för cykelturer. Använder man vektortopokarta behövs ytterligare en app som klarar garminformat utöver Que som krävs för den låsta vägkartan. Att hålla på och skifta mellan karttyper i Que är inegn höjdare.

Ryska Gisrussa svara mot beställningen. Ska kolla den igen.

Ny dag, nya insikter

I den ursprungliga uppsättningen så ligger GPSprxy före GPSgate med com0 mellan dem. GPSgate skickar ut data till valfri ledig port, t ex com7. Denna kan så delas mellan applikationer som kan läsa Garminprotokoll, t ex Que och Ozi. På så vis kan man också använda vektorkartor samtidigt med rasterkartor.

Fugawi och Ique på HP Ipaq 6515

Har skaffat den ultimata prylen, en HP Ipaq 6515, den har allt utom FM-radio....! Inbyggd GPS med TomTom fungerar suveränt och har oerhört bra satellitmottagning. Ofta fix på 5-7 satelliter mitt i en tegelvilla.

OziCE fungerar utmärkt om man väljer COM7 (Internal AGPS NMEA). Har också försökt att installera FUGAWI, men inte lyckats. FUGAWI kan bara tänka sig COM4 porten alla andra alternativ återställs till COM4 om man försöker ändra.

Med hjälp av inläggen i denna tråden har jag försökt gå runt problemet via DeviceX, GPSProxy och GPSGate, men det verkar inte fungera hur man än ställer de olika parametrarna. Är de någon som har lyckat köra FUGAWI på en PDA med inbyggd GPS?

En annan fundering. Har en GPS 60C och City Select med en oanvänd kod för en andra enhet. Är det möjligt att köra City Select på min Ipaq med hjälp av den oanvända koden och programvara iQue 3600?

Re: Fugawi och Ique på HP Ipaq 6515

olhe; sa:
En annan fundering. Har en GPS 60C och City Select med en oanvänd kod för en andra enhet. Är det möjligt att köra City Select på min Ipaq med hjälp av den oanvända koden och programvara iQue 3600?
Tekniskt är det fullt möjligt. Programvaran heter Garmin Que men den kan endast köpas tillsammans med GPS 10 och City Select Europe. GPS 10 kan köpas utan kartor men då medföljer inte Garmin Que.

Jag ska inte ta gift på det, men jag är tämligen säker på att Garmin Que måste 1) ha kontakt med en GPS 10 via Bluetooth för att låsa upp kartorna och 2) kartorna måste dessutom vara upplåsta på PC med ett giltigt serienummer. Serienumret bakas in i kartorna som förs över till din PDA.

När du väl har låst upp dina kartor på din PDA med en GPS 10 så kan du använda den inbyggda GPS i din PDA tillsammans med GPSproxy.

Om jag var du skulle jag testa att göra ett kartpaket med serienumret till din GPSMAP 60, försöka få tag på Garmin Que, den har funnits för nedladdning via en PDA sajt, ladda ner GPSproxy och testa.

Antar att City Select var upplåst för Olas GPS60.
Då kan han lägga in den mottagarens unit ID i GPSproxy, köra med vilken GPS in han vill t ex en BT NMEA -eller den "riktiga" GPS60 via seriell kontakt.
City Select kommer att visas i Que. Det funkar, jag har prövat samma med GPSMAP76CS som nämnt tidigare.

Jag har sett flera rapporter om 6515 att det funkar med Que (knapphändiga rapporter på malsingmaps pda-chat forum), dock ingen specifikt för Fugawi för det verkar dom inte använda alls där nere.

Tipset vore att använda GPSgate för att plocka upp info på com7 och köra ut det på com4. Du kunde också använda GPSproxy för det programmet kan köra NMEA rakt igenom om man vill. Utporten bestäms genom registerändring. Dock måste com4 vara ledig eller frias. Jag skulle börjat med GPSgate för jag tror att det programmet är bättre på att se ledigblivna portar.

Kollade just på min Loox 720. Där listar Fugawi alla portnummer från 1-9, vare sig de är tillgängliga eller ej. Inte heller protesterar Fugawi om jag ställer in en port som inte kan komma att fungera.

Konstitg att det inte funkar på 6515. Den ger ju NMEA ut på en virtuell comport7. Möjligen finns inga lediga portar?? Pröva med annat program, tex VisualGPSce (för PPC) eller något GPSdemoprogram.
[Ändrat av jonasolof 2005-10-23 kl 01:43]

Kan det hjälpa att avinstallera Fugawi, frigöra någon port och sedan installera Fugawi igen?

VisualGPSce visar en bättre lista än Fugawi över comportar, alla befintliga listas, dock utan angivande av vilka som är lediga.

Testade att köra med GPS2001 idag plus GPSgate följt v GPSproxy till Que. Samtidigt Fugawí och ett program till på utportar från GPSgate. Det blir rätt tungt för processorn i PDAn som man kan tänka. Que klagade rätt ofta över förlorade satelliter men mottagningen kom tillbaka efter några sekunder.

Även med Que som enda navprogram finns en eftersläpning på ett par sekunder för hastighets och riktningsändring. Kan delvis vara en egenskap hos BT GPSmottagaren. Även (den förlagda) GPS10 visade en lätt fördröjning medan iQue 3600 har ytterst liten fördröjning eller strarttröskel.

VisualGPSce är bra för koll för där slocknar grön lampa vid avbrott i mottagningen.

Jag behövde aldrig starta om BT GPS eller BT förbindelse med handdatorn.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg