Beror ju på vilka användningsområden som är aktuella och vilka funktioner som önskas.
För löpning, och även gång, cykling mm tycker jag typ Garmin FR 235 är suverän. Betydligt lättare och smidigare än Fenix-modellerna, loggar stabilt och har bra automagisk synk med app/webb. Lagom med vettiga smartklocks-funktioner också. Styrs med fysiska knappar vilket är ett stort plus - blöta, kladdiga pekskärmar och dito fingrar funkar sällan bra i verkligheten. Fenix-modellerna har mer av det mesta, men kanske inget nödvändigt.
Gillar man att grotta ner sig i appar på armen och vill få ut maximalt i kommunikationen med sin telefon så är det väl en renodlad smartklocka, t.ex. Samsung Gear eller Apple watch givna val. Funkar lite sämre som renodlat träningsredskap, men till desto mer annat.
Strax under de rena klockorna kommer aktivitetsarmbanden, t.ex. Garmin vivosmart 3 med inbyggd gps. Lite billigare, smidigare format men också mindre skärm, pilligare gränssnitt etc.
Och nån stans mitt emellan aktivitetsarmband och klockorna hamnar väl sånt som Samsungs Gear fit 2 Pro, med den riktigt stora fördelen att man kan använda dem utan telefon och ändå köra Spotify off-line direkt från armen när man tränar (med blåtandshörlurar anslutna förstås). Funkar väl med Samsungs nyare klockor också tror jag.
Så det handlar nog om att fundera på vad man vill logga, vilka funktioner som önskas utöver loggandet, hur stor enhet man är bekväm med (ska den bäras bara under träning eller hela dagen/dygnet?) och naturligtvis vad man vill betala. Solklart och busenkelt?