GPS-varningar för fartkamror snart förbjudet?

Då får man med katolskt synsätt (= läs sydeuropa söder om Schweiz) smyga in dom i mobilen som man diskret har i västfickan för man lyssnar ju på routeprogrammen åtminstone vi som har haft dem ett tag ( i början är man ju fascinerad av att veta vad man exakt är i varje stund..:) .
http://agert.homelinux.org/~bengt/goog/gratis.htm
Jag har frågat Vägverket efter positionerna på alla trafikkameror men ännu inte fått nåt svar så det är säkert nåt lurt på gång även här!
[Ändrat av bigben 2007-02-02 kl 20:20]

Tror inte dom förbjuder det. Polisen påstår i alla fall att dom är positiva...målet är att få ner hastighet och olyckor.

Varför är då radarvanare förbjudna?

mega; sa:
Tror inte dom förbjuder det. Polisen påstår i alla fall att dom är positiva...målet är att få ner hastighet och olyckor.

Mig veterligen har radarvarnare samma funktion som fartkamrornas GPS-positioner, d.v.s. att (tillfälligt) sänka farten vid (plånboksmässigt sett) riskabla delar av vägnätet. :) Så varför då acceptera GPS-varningar för fartkamror, när radarvarnare har varit strikt förbjudna sedan Hedenhös?

Fast man kan ju alltid vara intresserad av positionerna för själva stolparna som fartkamerorna sitter på. :) Just dessa positioner är väl inte hemliga i Schweiz... Det slumpar sig bara så att det råkar sitta en fartkamera på dessa stolpar. :)
/Niklas

Kanske lite innan...

Man skulle ju kunna vara intresserad av ett par koordinater något hundratal meter innan kamerorna!
icon7.gif

Hm, kom just på att jag nog har ett par gamla radarvarnare hemma i gömmorna...
cool.gif

Blir så less på så mycket nuförtiden av denna karaktär. Är tanken att man inte ska kunna "anteckna positionerna" för fartkameror? Om jag antecknar de på ett papper med en penna? Om jag antecknar de i ett excelark på en dator?

Om svarat på den första frågan är falsk? Ska jag inte kunna ha informationen med mig i en bil? Dvs om jag har ett kollegieblock med infon är det fel och ger mig fängelse? Om jag fört över informationen till ett annat format så ger det också fängelse osv?

Erik F; sa:
Får man memorera kamerornas position? =)

Vägverket släpper ifrån sig ett excel-ark med alla positioner om man bara frågar snällt.
Jag har en lista, 673 kameror just nu.
Efter två missar här nere i Tyskland sitter nu min gamla radarvarnare i bilen, men som förr blir man galen på att den skriker för alla dörröppnare.

Här finns mer precis info men på franska:

http://www.mobinaute.com/68573-gps-autonomes-interdits-vente-suisse.html

och än mer detaljerat på tyska

http://www.surfinagain.com/images/astrafaq.pdf

Det är förbjudet att ha POI sammanställingar som kan användas för att varna för fartkameror. Det räcker inte med att stänga av apparaten, databasen måste raderas.

Det är förbjudet att sammanställa databaser över fartkamerors positioner. Samma sak kommer snart i ett annat europeiskt land, förmodlingen UK. Utlänningar kan ta in sina autonoma navigatorer (Mio, Grmin, Tomtom m.fl) men de får inte innehålla POIs för fartkameror i Schweiz.

Naviagatorer som innehåller POIdatabaser med fartkameror i CH får inte användas säljas i Schweiz.

Det är således heller inte legalt med en GPS telefon som används för navigering eller t ex en iQue om de innehåller POIdatabaser för fartkameror.

Att på annat sätt elektroniskt överför fartkamerors positioner till bil blir också förbjudet, t ex SMS, gprs, tmc.

positioner på papperskarta är tillåtet.

Förbudet gäller alla former av apparater som kan varna för fartkameror eller ange deras position, således även inbyggda navigatorer - om fartkameraPOIs finns där.
[Ändrat av jonasolof 2007-02-03 kl 12:31]

regeln om inga fartkamera -POIs trädde i kraft den tionde janduari, sedan har regeringen i Schweiz sänt ut en lista på de navigatorer som inte får säljas (gäller bara de som har POI-varningsfunktion):

Garmin, Mio, Navman, Medion, Route 66, Packard Bell, Sony ou Viamichelin.

Varför man ska förbjuda apparaterna och inte bara funktionen är inte klart. Det är nog bara tillfälligt tills nytt regelverk implementerats.

Jag tror att det kommer att dyka upp hemliga databaser där positionerna förs över med gprs, möjligen från servers utanför Schweiz. Otroligt svårt att hindra spioneri avseende fartkamerors positioner, det räcker ju med att trycka in en waypoint när en kamera passeras.

Sedan räcker det att en tredjepartsprogramvara ligger möjlig att aktiveras via en knapp på t ex en handdator eller en symbiantelefon så kan funktionen togglas av och på. Databasen kan döljas i en MP3 fil eller dylikt bland hundratals andra.

Men fristående sk All in one navigatorer som Tomtom m.fl där man inte kan lägga in program lär inte kunna ha fartvarnar-POIs. Så 99 procent av navigatorerna med fartvarnarfunktion faller bort.

Att utlänningar som kör för fort bara får betala böter men inte blir av med körkortet är ett problem som förmodligen kommer upp på EU-nivå, tror jag som är en sådan utlänning.

[Ändrat av jonasolof 2007-02-03 kl 12:58]

Myndigheterna kommer att förlora...
Man kan lagra kamera positioner i alla gps:er. Och med kartfunktionen påslagen ha koll på kameror på vägen. Ska de förbjuda alla GPS:er?

Att inte få lagra positionen betyder ju att ex
59 16.239 12 31.454 inte får förekomma som en waypoint. Men 50 meter vid sidan då?

Hel knasigt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 161
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg