GPS-varningar för fartkamror snart förbjudet?

Myndigheterna har kommit rätt långt när det inte går att marknadsföra apparater med fartkamera-POIs och inte heller öppet distribuera POI-listor över nätet, alt. som Garmin ta betalt för dem.

avslutad210712

Gäst
Så om jag i min GPS lägger in en waypoint och kallar den fikaplats så skulle jag (eventuellt) i framtiden kunna bli bötfälld om min(a) fikaplats(er) skulle råka sammanfalla med polisens farkameror :)

Sen är det väl (förhoppingsvis) så att polisen i första hand vill ha ner hastigheten på våra vägar och inte ha in så mycket böter som möjligt. Så om det är så borde det väl vara rimligt att man kan få en varning innan så man sänker hastigheten. Vad politikerna vill är kanske en helt annan sak.

Nu blir man väl påhoppad men E4:an vid Luleå en sommardag mitt i natten, fullt dagsljus, vilträcke på sidan, mitträcke i mitten oftast mycket glest med trafik - vad i herrejösses namn är det för risk med att köra någon kilometer över gällande fartgräns men böterna är likafullt lika stora som om jag skulle göra det på vägen mellan Luleå-Boden mitt i rusningen på morgonen eller eftermiddagen.

Som det står i den tyskspråkiga länken angående motiven: Bilister med kameravarnare kör för fort och dessutom ryckigt, stör trafikrytmen och ökar olyckriskerna (anser den schweiziska motrsvarigheten till vägverket).

I och med att straffsatserna för kameravarnare och laservarnare höjs rejält så kan polisen företa husransakan för att leta efter utrustningen i bilen.

Tekniskt sett vore det enkelt att påvisa att någon tvärnitar inför en kamera eller en lasermätare (sätt upp en radar i upptäcktszonen som ser bilen bakifrån och som bara går igång när lasern aktiveras). Det kan i sin tur leda till att bilen söks igenom grundligt och att straffet blir kännbart om utrustning påvias. Scenariot förefaller avskräckande.

jonasolof; sa:
Som det står i den tyskspråkiga länken angående motiven: Bilister med kameravarnare kör för fort och dessutom ryckigt, stör trafikrytmen och ökar olyckriskerna (anser den schweiziska motrsvarigheten till vägverket).

Jag kan inte annat än hålla med. Det är inte en gång som det hänt att jag kommit i 90-95 på 90-väg, en bil som kommer bakom gör världens vansinnesomkörning (med mötande trafik) för att sen nästan tvärnita (så jag får bromsa in) för att det dyker upp en kamera.

Visdom?

Som jag brukar säga:
"Bruka gärna din frihet, men så fort du missbrukar den så minskar den."

Vad det har för relevans i denna tråden får ni räkna ut själva :)

I tråden X Y nämner Anders att fartkamera POIs skulle vara förbjudet även i Tyskland. Har inte sett någon uppgift om detta. Är det så?

Sökte och råkade därvid finna denna "Radarfallenplugin" för Google Earth:

http://www.radarfalle.de/software/google_earth.php

Man får gå till http://www.scdb.info och registrera sig (gratis) för att kunna ladda in applikationen.

http://www.scdb.info/de/plugin-google-earth/

Siten fås på engelska också. Mot en kostnad av 10 euro kn man ladda ned POI databaser för hela Europa (inkl. Schweiz) till Garmin, tomtom etc)

med tanke på hur dyrt dataroaming är blir det svårt att använda Google Earth på utlandsresor. Men frågan är om den schweiziska lagen täcker den varienten

på siten finns till vänster länken Maps. Där finns zoombar karta över hela Europa med fartkamerorna inlagda, även Sverige. Och Schweiz. Finns det inga i Danmark??

Sedan man laddat ned GE plug in dubbelklickar man den och öppnar i vänsterspalten i GE under Places

[Ändrat av jonasolof 2007-02-07 kl 10:40]

I Tyskland är innehav inte förbjudet men användandet i princip förbjudet. Några exakta riktlinjer finns dock ej enligt denna artikel som också nämner site ovan.

http://www.spiegel.de/auto/werkstatt/0,1518,459460,00.html

men i den här tråden framgår det att det nog är förbjudet och kostar 75 euro i böter att ha en apparat som kan varna för radar, GPS eller ej:

http://www.computerbase.de/news/software/2006/april/radarfallen-plugin_google_earth/

Men det stämmer till eftertanke när man ser kartbilden i Google Earth med alla fartkameror. Jistanes så många...

[Ändrat av jonasolof 2007-02-07 kl 11:16]

Tja

Slutsatsen av dessa ideer blir väl att man som bilist blir automatiskt bötfälld en gång per år tex 25000 som en sorts fortkörningsskatt så slipper man hålla på och skapa fler och fler integritetskränkande lagar.
Är meningen med fartkameran att sänka hastigheten eller kamma hem böter??
Om man kan hålla hastigheten bättre och slippa rikta så stor del av sin uppmärksamhet på hastighetsmätaren och samtidigt bli varnad när en kamera dyker upp ser jag stora vinster och de där "obegripliga" olyckorna tror jag kommer att reduseras

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 161
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg