GPS-varningar för fartkamror snart förbjudet?

Åtminstone i Sverige så brukar ju vägsträckor där det finns fartkameror ha varningsskyltar om radarkontroll. Och kamerorna ligger ju i kluster på rätt begränsade områden både är och utomlands.

Se t ex genvägen Lund - Trelleborg över Svedala för alla som hastar för att hinna med en färja. Massivt med kameror (och förmodligen väl motiverat säger en som brukade köra där innan Öresundsbron kom).

Man kan ju lägga in en egenPOI nära skylten som talar om att här kommer en vägsträcka med ökad risk för olyckor.

jag har aldrig brytt mig om att ladda ned kameraPOIs men tittade på det lite mer idag. Garmins POIloader medger att man laddar ned dem till kortet. Tar man ur sitt SD (microSD)-kort så finns det inga speedcam POIs i apparaten.

inga problem

Vägverket är modernt i sitt trafiktänkande och de lämnar gärna ut nautiska postioner för trafikkamerona.
Jag bad nyligen i slutet av januari att få en förtecknning och det mötte inga hinder.

webplatsen

http://www.poidatabase.se/index.html

borde ta kontakt och samarbeta med vägverket för kontinuerlig uppdatering -för insamlnigsmetoden idag har en del felkällor och om hans databaser blir mer tillförlitliga kör vi alla säkrare på vägen !

Jo man använder ju gärna terminologi från sjön vid navigation vare sig det gäller till lands eller sjöss eller i luften.
I sitt sammanhag kan det många gånger förtydliga och inte missförstås möjligen bara irritera nomenklatur-och språkvårdare.
I det här fallet är det nog också exemplet med bilen på sjön befogat för VV databas för trafikkameror innehåller en del fel påstår de som arbetar med siten med trafikkameror enl min länk tidigare

Jo, jag begrep att du menade latitud/longitud, men tänkte att kanske inte alla gör det. Fast det finns kanske (felaktiga) koordinater i sjön också, då.

Anders

HMR; sa:
Jag kontaktade Claes Tingvall på Vägverket

"i Sverige eftersom vi har föraransvar där föraren måste identifieras. Skylten måste då synas, liksom ansiktet på föraren."

Jag kör ytterst sällan bil utan keps och mörka solglasögon. Kan ju inte gå att vara så säker på att mitt ansikte då är samma som på ett gammalt körkortsfoto. Innebär det att jag slipper böter från fartkamera i Sverige? Låter ju mycket generöst/dumt

jamo; sa:
Kan ju inte gå att vara så säker på att mitt ansikte då är samma som på ett gammalt körkortsfoto. Innebär det att jag slipper böter från fartkamera i Sverige? Låter ju mycket generöst/dumt
Eftersom vi i Sverige har ägaransvar måste man kunna identiera personen på bilden. Om identifieringen är svår lär det gå till domstol som gör bedömningen om fordonsägaren eller annan utpekad nekar till att ha kört.

Det kan synas generöst/dumt men har sannolikt med att göra att om man istället inför ägaransvar kan man knappast fortsätta dra in körkort eller utdöma hårdare straff vid riktigt höga hastighetsöverträdelser.

Man måste dessutom rimligen göra olika ansvarsbedömningar beroende på om det är en riktig polis eller en "plåtpolis" som registrerar hastighetsöverträdelsen, vilket rättssäkerhetsmässigt inte är någon idealisk situation.

Föraransvar är därför det vettigaste för att komma åt de allra värsta fortkörarna, som utgör den största trafikfaran, medan ägaransvar vore lite effektivare mot dem som kör "lite lagom" för fort.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 161
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg