Gps varför när man har det i mobilen?

En GPS kan du tappa på en berghäll utan att den går sönder, försök inte motbevisa det med din mobil!
En GPS är troligtvis mer vattentät än en mobil!?
Att tappa en smartphone är kanske lätt gjort när man är ute, men med ett "tufft skal" för några hundringar kan man tappa den från många meters höjd utan risk. Fukt och vatten är heller inget problem längre för de flesta modeller. En nyare iPhone har IP-klass 68 och kan ligga på sex meters djup i en halvtimme utan att skadas.
 
Jag var en av dom första att köpa och använda en GPS i mitten av 90-talet på mina skogsvandringar.
Den var militärgrön och stor som en basebollhandske och åt batterier som en dragster suger i sej nitrometan.

Mottagningen tog i bästa fall bara 15 min för att hitta ens position och då var nästan hälften av dom 4 AA-batterierna slut.

Det enda man kunde använda den till var att hitta sin position och ta ut en bäring tillbaka eller till en annan markerad position som man hade varit på.

Displayen var som ett 80-tals Atari tv-spel, fast utan färg och mottagningen var katastrof och bröts hela tiden.
Batterikontot var helt vansinnigt men det fick vara så ifall man skulle vandra i en okänd skog och slippa karta och kompass.

Precisionen var katastrof med dagens mått, felmarginalen för ens rätta position var i bästa fall bara 100 m men om jag inte hade haft den urusla GPS:en så hade jag gått miste om så mycket skogsvandring och naturupplevelse på 90-talet!

Den GPS:en jag äger idag är ca 10 år gammal och bara ligger i en låda och har troligtvis noll värde på blocket.se.
 
En kart-GPS kan ha en del fördelar för mig. T ex i och med att jag inte har plats för mera kartor och fler appar i min smartphone och att vissa kart-GPSer kan hanteras med tumvantar och med blöta fingrar.

Men jag kommer sannolikt inte köpa fler kart-GPSer om det inte blir en inreach och då för satellitkommunikationen och nödsändarfunktionen i första hand.. Jag kan använda min androidpadda om jag inte har bra tryckt karta och för trackbackfunktion funkar en sportklocka med GPS.

En smartphone eller padda har oftast helt överlägsen upplösning på displayen. I starkt solljus kan ibland displayen på en billig kart-GPS vara bättre. Fast skugga brukar gå att ordna.

Thure
Här kommer mina argument.
Garmin GPSMAP 66i denna verkar ha även satelitkomunikation om jag fattar rätt. Men jag är för snål för att ha ett abonnemang för de få gånger jag är utanför nätet. En riktig gps borde vara mycket mer stryktålig än en mobil och tåla mer saltvatten.

En plb verkar ändå vara en bra pryl för vettiga pengar. Inget abonnemang och 7 år batteritid.
Men trycker man på nödknappen på en plb bör det vara riktigt illa.

Att kunna värdera vilken hjälp man behöver vore ändå det man önskar sig.
 
Här kommer mina argument.
Garmin GPSMAP 66i denna verkar ha även satelitkomunikation om jag fattar rätt. Men jag är för snål för att ha ett abonnemang för de få gånger jag är utanför nätet. En riktig gps borde vara mycket mer stryktålig än en mobil och tåla mer saltvatten.

En plb verkar ändå vara en bra pryl för vettiga pengar. Inget abonnemang och 7 år batteritid.
Men trycker man på nödknappen på en plb bör det vara riktigt illa.

Att kunna värdera vilken hjälp man behöver vore ändå det man önskar sig.
Jag håller med om att konceptet med GPS+Satellitkommunikation förmodligen är det bästa man kan tänka sig. Däremot tycker jag att just Garmin har ett gränssnitt mot användaren som är ålderdomligt och har en hög "inlärningströskel" vilket gjorde att jag raskt returnerade min GPSMAP 66i till säljaren. Jag tyckte att gränssnittet såg likadant ut som det gjort dom senaste 15 åren - kanske är det bra för dom som vant sig vid det men det har jag aldrig gjort.
Sedan kan jag tillfoga att en "rugged phone" ( typ en sån här Rugged ) har lika lång batteritid som en lite modernare GPS om man kör den i flygplansläge. Den är också klassad i IP68/IP69 så den torde tåla omild behandling och vatten bättre än det mesta av GPS:er på marknaden. Den klarar i vart fall vatten betydligt bättre än Garmin GPSMAP 66i .
 
Jag kan bara erinra mig två tillfällen (under 31 vandringsår) när jag använt (någon annans) GPS. Den ena var under min enda tur i SKottland 2009. Den andra var i Norge, ett ställe där jag bara inte kunde hitta början på en stig som grenade av från en större anläggningsväg. Det konstiga är att jag passerade det stället på två olika resor och lyckades utan hjälp den ena. OJMR var saken den att ingen grening var synlig vid vägen utan betydligt högre upp. Jag var löjligt nära den gången jag fick hjälp.

Annars har jag, sen jag skaffade mobil 2012, nästan bara använt telefonen till samtal med inställningen att batteriet ska räcka hela resan,vilket kan innebära upp till tre veckor.

Jag har alltid förlitat mig på papperskartor och kompass. Vilket kan vara vanskligt när passet jag ska över är skymt och ett annat i närheten syns desto bättre...

Den hårdaste användningen av telefonen var vid en halkolycka i rätt oländig terräng i Norge. Utmaningen var att telefonledes vägleda polisen till min plats, med mobiltäckning, men utan internet. Då var det bra att ha mycket batteri kvar. Och kompass.
 
Men jag kommer sannolikt inte köpa fler kart-GPSer om det inte blir en inreach och då för satellitkommunikationen och nödsändarfunktionen i första hand.. Jag kan använda min androidpadda om jag inte har bra tryckt karta och för trackbackfunktion funkar en sportklocka med GPS.
iPhone 14 kan SOS-kommunicera via satellit. För tillfället i nordamerika och några länder i europa. Det är nog här när allt funkar prickfritt :) https://www.apple.com/newsroom/2022...atellite-available-today-on-iphone-14-lineup/
 
Har en gammal gps och funderar på om man ska köpa en ny men inser att jag nästan aldrig använder min gps. Ge mig argument??

Har man en gammal pryl som fungerar, och som man är nöjd med, finns det ingen anledning till att byta till en nyare pryl.
Jag skaffade en Garmin InReach Mini 2 för att kunna få hjälp om något händer där det inte finns mobiltäckning. Annars fungerar det bra med mobil såklart. För navigering använder jag karta och kompass. Det elektroniska är bara extra för mig.
 
Det här tror jag vad jag vill om. Har Iphone en så starkt sändare att den kan nå satelliter?

Belive it when I see it!

Tänker jag fel?
Vad säger ni som kan detta mer än mig?
Det finns ju ett antal handhållna enheter med gps-sändare på marknaden, tex Garmin Inreach och Apple har säkert köpt topnotch-teknologi när de ger sig in i detta. Apple har ju rejäla resurser (man brukar säga att de kan köpa hela Ericson cash med sin handkassa). Jag har läst och tittat på flera recensioner och tester av funktionen och samtliga landar i att det fungerar väldigt bra. Inte bara själva anslutningen utan även de smarta funktioner som Apple utvecklat, som ska underlätta användningen den dag du verkligen ligger där, chockad och snurrig. Det finns också en testfunktion där man kan testa anslutningen utan att ett nödanrop går iväg skarpt. Kolla själv på Youtube, finns flera recensioner där. Tveksamt dock när det kommer att fungera i Sverige, eftersom 112 inte accepterar textkommunikation än så länge.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
pirx Åsikter om dagens puls/gps-klockor? Utrustning allmänt 1
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
pythagoras Hur ser friluftskartan ut i en Garmin? Utrustning allmänt 1
AndersSupertramp S p o t Utrustning allmänt 21
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
pixarens GPS Etrex Venture cX Utrustning allmänt 0
Otto Lager Gps Utrustning allmänt 5
AjMinSko Suunto GPS Utrustning allmänt 0
AfTech54 Vilken GPS plotter Utrustning allmänt 0
Gungner Suunto, X-Lander + GPS pod? Utrustning allmänt 0
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
majjen Enklast möjliga GPS? Utrustning allmänt 20
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Brimer Välja GPS? Utrustning allmänt 3
Polarnatt Snacka om en mångsidig GPS! Utrustning allmänt 2
klot GPS? Utrustning allmänt 1
OveS Köpa GPS Utrustning allmänt 2
schweingaard GPS i mobiltelefonen? Utrustning allmänt 14
peppe_37 Gps klockor Utrustning allmänt 2
Leo_73 GPS Silva Multinavigator Utrustning allmänt 2
Jisstus Prisvärd GPS Utrustning allmänt 2
japa GPS och fartkameror Utrustning allmänt 3
L.I.M Billiga GPS? Utrustning allmänt 0
NonCuro GPS minne... Utrustning allmänt 1
tompajo GPS reparation Utrustning allmänt 0
micw Beställa GPS/Vario från Schweiz Utrustning allmänt 1
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
Mugmez Billig GPS Utrustning allmänt 2
Öhrn GPS i var mans hand Utrustning allmänt 6
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Henrik79 GPS Utrustning allmänt 3
mothesta GPS-priser Utrustning allmänt 1
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
wsimon Vandringsryggsäck för kvinnor, som man? Utrustning allmänt 5
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
salvion Stol att ta med när man vandrar + mc resan Utrustning allmänt 16
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
Panicmode Måste man vara rik för att vandra i fjällen? Utrustning allmänt 119
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg