Jag var en av dom första att köpa och använda en GPS i mitten av 90-talet på mina skogsvandringar.
Den var militärgrön och stor som en basebollhandske och åt batterier som en dragster suger i sej nitrometan.
Mottagningen tog i bästa fall bara 15 min för att hitta ens position och då var nästan hälften av dom 4 AA-batterierna slut.
Det enda man kunde använda den till var att hitta sin position och ta ut en bäring tillbaka eller till en annan markerad position som man hade varit på.
Displayen var som ett 80-tals Atari tv-spel, fast utan färg och mottagningen var katastrof och bröts hela tiden.
Batterikontot var helt vansinnigt men det fick vara så ifall man skulle vandra i en okänd skog och slippa karta och kompass.
Precisionen var katastrof med dagens mått, felmarginalen för ens rätta position var i bästa fall bara 100 m men om jag inte hade haft den urusla GPS:en så hade jag gått miste om så mycket skogsvandring och naturupplevelse på 90-talet!
Den GPS:en jag äger idag är ca 10 år gammal och bara ligger i en låda och har troligtvis noll värde på blocket.se.