Det här var en intressant tråd som jag missat. Jag använder ibland GPS sporadiskt i jobbet, då vanligen en separat (och gammal) Garmin-pryl med gummiskal och freestylebatterier. Det känns dock mer naturligt att helt enkelt använda jobbtelefonen; jag jobbar inte i krävande miljöer och jag är sällan långt från bilen.
Således, några frågor till er som är mer insatta:
- Finns det någon skillnad i precision mellan en dedikerad apparat (etrex etc.) eller en telefon med inbyggd GPS-mottagare?
- Vilka appar använder ni? Jag får erkänna att jag inte har en aning om hur jag får min iphone att ge mig lat/long på beställning.
Generellt nej, mobiltelefoner har tekniskt sett möjligheten att fungera lika bra som en säg inreach mini. Optimal dipol-antenn för GPS 11-1600MHz halva våglängden, dvs runt 8cm. Man använder kortare antenner och kompenserar med spolar och motstånd.
Mig veterligen är det ingen större skillnad inom civila grunkor, mer av akademisk karaktär isåfall. Men stödjs fler system så blir precisionen såklart bättre. Inom lantmäteri och dylikt kompletterar man med fasta referensstationer (swepos) och kommer då ner på centimeterprecision.
När det gäller starlink har dom i dagsläget en downlink runt 10GHz, dvs en våglängd på runt 3mm vilket ger en oerhört mycket svagare signal men större bandbredd, vilket är varför man behöver en stor förstärkare "parabol" för att förstärka signalen nog mycket, det krävs även en ansenlig mängd effekt att skicka data tillbaka. Högre frekvens ->högre bandbredd->sämre räckvidd->sämre penetration
Om ingen uppfinner något riktigt mind-blowing så kommer vi inte att ha någon vidare fart mot satelliter i våra telefoner i närtid, fysiken säger nej. Däremot är samtal, sms, och enklare datatrafik klart görbart och finns idag.
Jag har en inreach mini på tur och kör outdooractives app(den ger dig lat/long, men det gör nog valfri kartapp), har aldrig känt ett behov av en separat GPS, mobilen är mer än väl bra nog. Den är IP67 och jag har ett robust skal. Om något känns Garmins enheter rätt B, gigantisk jäkla grunka som gör en (1) sak som min mobil gör lika bra på en bättre och större skärm.
Nu är ju inreachen tekniskt sett en separat GPS men den har jag för iridium-funktionerna.