gundj; sa:
Ett bolags hattande kan ju tyvärr bero på osäkerheten om vilken nivå man bör ligga på säkerhetsmässigt.
Jag kan tänka mig några olika tolkningar av det uttalandet men ingen av dem bidrar till stärka mitt förtroende för flygbolagets säkerhetsarbete.
Då jag antar att det snarare var ämnat som något slags försvar så kanske du kan utveckla?
Ett flygbolag som har senaste Airbus och samtidigt några Fokker F27 (bara exempel, inget bedömande av typerna)har ju milsvidda skillnader i elmiljösäkerhet och HERF-testning mm.
Då är det ju rimligt att lägga företagspolicyn på lägsta verifierade säkra nivå.
Självklart, men det är orimligt att samtidigt generellt tillåta annan potentiellt lika farlig utrustning bara för att det efterfrågas av fler resenärer.
Eller menar du att alla gamla kärror testas för och garanterat verkligen klarar av alla marknadens datorer (även med trådlösa nätverk?), PDA:er (även med GPS?), MP3-spelare (även de med radiosändare och -mottagare?), spelkonsoller, kameror, glömda påslagna mobiltelefoner men samtidigt är känsliga bara just för GPS-mottagare? Har du i så fall också något faktaunderlag som kan hjälpa oss andra att förstå hur i all världen det kan vara så?
Om då någon prylbög ändå måste pilla på grejen så går det ju bra att fråga ombord.
Det kanske blir bättre om du börjar med att lista vilka aktiviteter som av dig är godkända att hålla på med under flygningen så vi kan prata om dem istället och få en trevligare diskussion? Dator, borde man få använda det? Spelar det i så fall någon roll om man spelar spel på den eller använder den till nyttoverksamhet? Skall man få använda en MP3-spelare och i så fall vilken musik godkänner du att man lyssnar på? Skall barn få spela på en GameBoy? Hur är det med vuxna och GameBoy? Godkänner du att folk tar sig en sup på planet och i så vilka spritsorter är det som du anser inte äventyrar flygsäkerheten?
Det är möjligt att du verkligen är så kompetent på flygsäkerhet som du skryter om men ännu har du inte skrivit något som övertygar om djupare kunskaper och sådana här onödiga nedvärderingar av andras intressen får mig snarare att ana brist på argument.
Steward eller befälhavare bör veta vad aktuell typ är godkänd för
Ja vi kan ju hoppas att det är så men det finns ju också en risk att det snarare blir vederbörandes personliga intresse (och/eller humör) som avgör. De kanske t.o.m. som du anser sig kallade att bestämma vilka aktiviteter andra borde ägna sig åt och gömmer sig bakom svepande uttalanden om att de vet så mycket mer om flygsäkerhet.