Jag flyg med SAS förra veckan. Runt 900 km/h (max 931 km/h) och höjden var drygt 12500 m enligt min ena GPS (Garmin 60C). Jag fick byta datafält till ett med fler siffror för höjden.
Men på min rätt så nya Garmin Vista HCx fick jag inte ”rätt” flyghöjd trots att jag gjort som jag fattat att man skulle göra för att stänga av tryckmätaren http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51450
OT:
En bland de sista gångerna jag flyg med de Havilland Q400 (Dash 8) så flyg planet ca 100 km/h saktare är det brukar (650 km/h). Som nyfiken GPS användare och rätt ovan flygresenär stannade jag sist kvar i planet efter landningen för att få en pratstund med piloterna. Jag frågade om det var motvind för att dom ”körde så långsamt”, men det var så att temperaturen på landningsplasten hade hastigt stigit från –12 grader C till + 3 grader C, så dom som jobbade på flygplatsen behövde mer tid på sig för att halkbekämpa landningsbanan.
Per Brune
Men på min rätt så nya Garmin Vista HCx fick jag inte ”rätt” flyghöjd trots att jag gjort som jag fattat att man skulle göra för att stänga av tryckmätaren http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51450
OT:
En bland de sista gångerna jag flyg med de Havilland Q400 (Dash 8) så flyg planet ca 100 km/h saktare är det brukar (650 km/h). Som nyfiken GPS användare och rätt ovan flygresenär stannade jag sist kvar i planet efter landningen för att få en pratstund med piloterna. Jag frågade om det var motvind för att dom ”körde så långsamt”, men det var så att temperaturen på landningsplasten hade hastigt stigit från –12 grader C till + 3 grader C, så dom som jobbade på flygplatsen behövde mer tid på sig för att halkbekämpa landningsbanan.
Per Brune