Rimligt och konsekvent, just sådant jag efterlyser.gundj; sa:Ett bolag med blandad flotta kommer helt klart att i alla officiella, icke typbundna skrifter ange vad som är säkert i hela flottan.
Att hatta fram och tillbaka signalerar däremot inte konsekvens ens om flottan verkligen skulle förändrats så ofta och överraskande.
Noteras kan att SAS under vissa tider dessutom haft olika policy för SK-flighter och andra för Braathens trots att de sedan länge var ett SAS-bolag. Det känns då inkonsekvent att köpa biljetten av SAS och omfattas av olika regler på olika rutter.
Som jag nämnde tidigare anser jag det förbudet logiskt, välmotiverat och jag gissar dessutom att det har god efterlevnad så det behöver vi knappast debattera.Generellt så får man inte ha något påslaget under start o landning, inte för att man tror det ska gå illa men man vill ha max säkerhet.
Problemet kommer istället när mer eller mindre kompetenta delar av personalen med hänvisning till "säkerheten" säger att en dedikerad GPS är inte tillåten ens under mindre kritiska delar av flygningen medan däremot en PDA som också innehåller en GPS-mottagare blir godkänd. För mig är det då förklarligt att folk, även om de följer ordern, drar slutsatsen att det inte alls handlar om säkerhet utan rent godtycke.
Det är möjligt jag missuppfattat dina inlägg men så vitt jag kunde se hade du i tråden uttryckt dig nedsättande om andra människors kompetens och val av aktiviteter samtidigt som att en underskrift med "...som faktiskt får betalt för att veta sådant" signalerar att du anser dig överlägsen alla andra debattörer på området. Till skillnad från Magnus Hansson blir jag inte upprörd över att du uttrycker dig så men precis som Per Store uttryckte det försökte jag anpassa mig till nivån och ge dig "mothugg i ett passande tonläge".Jag förstår inte riktigt vad i mitt förra inlägg som retade upp Pelle så hemskt, en något mindre hetsig ton skulle vara trevlig.
Men när jag nu ställer frågor var din kommentar på mitt första inlägg tydligen inte ämnat att försvara SAS hattande eller att bemöta min åsikt om att det är inkonsekvent med ett generellt GPS-förbud när annan potentiellt lika farlig utrustning tillåts utan du säger bara att vi helt enkelt måste acceptera irrationella beslut. Okej, jag tycker det är olyckligt och oproffsigt agerat men jag accepterar.