GPS-hjälp

Jag har använt Silva Multinavigator sen hösten år 2000, så jag kan nog svara på dina frågor.

1 Den var rätt bra när den kom för ca 7 år sedan, men utvecklingen går ju snabbt frammåt på GPS-fronten. Dock fungerar den fortfarande.

2 Lämpligt koordinatsystem beror ju på vilka papperskartor som används! Använder du Lantmäteriets allmäna kartor i RT 90 2,5 gon V, är det det RT 90 grid och sedan 2,5 gon V som gäller. Tyvärr stödjer inte Silva det nya koordinatsystemet Sweref 99, vilket gjort att jag nyss införskaffat en Magellan Explorist XL.

3 Inga kartor kan laddas in i en Silva Multinavigator, utan här gäller enbart papperskartor.

4 Du behöver Silvas skämt till kartprogram (Global Map Planner) + en Silva Comportskabel. Senaste versionen är 2.18 och det lär knappast komma fler uppdateringar. Läs mer på http://www.nexusmarine.se/upload/marine/marine/support/newsajt/outdoor/softmain.htm

Tack för svaren! Känns som att jag kanske ska ta och satsa på att köpa en ny gps i allafall. Vill ha en som är enkel att använda med bra funktioner och som inte kostar skjortan.

Tips på gps:er mottages tacksamt. vill gärna höra för och nackdelar med olika modeller.

Vill ha en som är enkel att använda med bra funktioner och som inte kostar skjortan.

Tips på gps:er mottages tacksamt. vill gärna höra för och nackdelar med olika modeller.

Jag vet såklart inte vilka skjortor du köper, men för en Garmin GPSmap 60csx får man många skjortor, men då får man en bra GPS. Det som tilltalade mig var två primära saker:

a) Den går på vanliga AA batterier, så jag kör mina vanliga laddbara NiMh batterier men har alltid ett paket alkaliska AA i ryggan om batterierna tar slut.

b) Den har extremt bra mottagning, jag har aldrig varit med om att den tappat orienteringen, inte ens i tät granskog ståendes vid stammen på den största granen. Den klarar till och med mottagning inomhus om det finns några fönster.

Förutom det så känns den rejält byggd, den har ett begripligt menysystem och många knappar på framsidan. Jag avskyr att behöva leta reda på en sak i nått menysystem bara för att jag vill skapa eller hitta en waypoint med mera.

Fast den kostar också över femtusen med moms, så det är rätt många skjortor.

Jag vet såklart inte vilka skjortor du köper, men för en Garmin GPSmap 60csx får man många skjortor, men då får man en bra GPS. Det som tilltalade mig var två primära saker:

a) Den går på vanliga AA batterier, så jag kör mina vanliga laddbara NiMh batterier men har alltid ett paket alkaliska AA i ryggan om batterierna tar slut.

b) Den har extremt bra mottagning, jag har aldrig varit med om att den tappat orienteringen, inte ens i tät granskog ståendes vid stammen på den största granen. Den klarar till och med mottagning inomhus om det finns några fönster.

Förutom det så känns den rejält byggd, den har ett begripligt menysystem och många knappar på framsidan. Jag avskyr att behöva leta reda på en sak i nått menysystem bara för att jag vill skapa eller hitta en waypoint med mera.

Fast den kostar också över femtusen med moms, så det är rätt många skjortor.

Ja, jag har faktiskt kikat lite på den. Låter bra att den är lätt använd och har bra mottagning, känns som att det är viktiga saker för mig (och säkert för andra också) Vad är det egentligen för skillnad mellan den och GPSmap 60cs? Fast dom ligger väl säkert ganska lika i pris så då är det väl bättre att satsa på csx kanske... Men det är ju dyrt, får nog ta och börja spara lite :)

Kan tipsa om Garmin eTrex. Finns flera olika modeller för olika smaker.

http://www.garmin.se/productlist.aspx?pageid=31

Själv har jag en gammal Vista och är så nöjd med den att jag skall uppgradera till en Vista HCx när den väl kommer...de flesta klarar sig mycket bra med en eTrex och jag har inte lyckats gå vilse ännu...fast skam den som ger sig.

Skillnaderna på en GPSmap 60 C(S) och motsvarande 60 C(S)x är att den senare har kartminne på mikro-SD (mycket bättre) och satellitmottagare med SiRFstar III chip (mycket bättre).

Enligt min mening så finns det idag ingen anledning att köpa något annat än x-modellerna. Har man inte råd är det bättre att spara mer istället.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
Nille08 Hjälp med gps-teknik! Navigering 23
Aqua11 GPS för vandring Hjälp! Navigering 44
mm123 Hjälp att reda ut gps djungeln Navigering 19
turbojohan Hjälp inför köp av GPS Navigering 2
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
Jozze72 Hjälp mig välja Garmin GPS Navigering 11
linus501 HJÄLP med död garmin GPS Navigering 2
ewab Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 9
edwin_sjostrand Hjälp, gps Navigering 3
Roffan -65 Hjälp med val av GPS med kartfunktion. Navigering 2
XmadiceX GPS hjälp?? Navigering 21
graylingman Hjälp med GPS Utility Navigering 2
jmlove GPS-hjälp USA Garmin SportTrak? Navigering 0
maggi Fugawi får ingen GPS-kontakt. Jag behöver hjälp Navigering 0
Winstar Magellan Meridian GPS hjälp önskas!! Navigering 17
salis Akut hjälp med överföring från GPS-->PC Navigering 11
Tidenztand GPS Hjälp om postitionsformat och Kartreferns Navigering 7
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 159
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg