Jag har använt Silva Multinavigator sen hösten år 2000, så jag kan nog svara på dina frågor.
1 Den var rätt bra när den kom för ca 7 år sedan, men utvecklingen går ju snabbt frammåt på GPS-fronten. Dock fungerar den fortfarande.
2 Lämpligt koordinatsystem beror ju på vilka papperskartor som används! Använder du Lantmäteriets allmäna kartor i RT 90 2,5 gon V, är det det RT 90 grid och sedan 2,5 gon V som gäller. Tyvärr stödjer inte Silva det nya koordinatsystemet Sweref 99, vilket gjort att jag nyss införskaffat en Magellan Explorist XL.
3 Inga kartor kan laddas in i en Silva Multinavigator, utan här gäller enbart papperskartor.
4 Du behöver Silvas skämt till kartprogram (Global Map Planner) + en Silva Comportskabel. Senaste versionen är 2.18 och det lär knappast komma fler uppdateringar. Läs mer på http://www.nexusmarine.se/upload/marine/marine/support/newsajt/outdoor/softmain.htm
Tack för svaren! Känns som att jag kanske ska ta och satsa på att köpa en ny gps i allafall. Vill ha en som är enkel att använda med bra funktioner och som inte kostar skjortan.
Tips på gps:er mottages tacksamt. vill gärna höra för och nackdelar med olika modeller.