Handvärmare bensin eller USB

Jag skulle passa mig väldigt noga för att bli beroende av en värmare för att undvika förfrysning eller annat större obehag. Speciellt om jag är ute på en längre tur.

Däremot ser jag inga problem med att göra vistelse i kyla mer bekväm med el, kol, bensin eller andra kemiska värmeprylar.

Tidigare hade jag med mig två par kängor när jag var ute och jagade på vintern. Ett par jag gick i, och ett par Kamik som jag stod i. Numera har jag bara det bar jag går i, och ett par elvärmestrumpor. Om batteriet tar slut när jag står på pass får jag börja röra mig (eller meddela jaktledaren att jag bryter jakten och går till bilen...).

Jag har använt värmeljus för att torka ur och värma upp skor när jag varit ute på längre turer. Krasst sett så är det nog säkrare att göra det med en koldriven handvärmare.

Jag har kläder och skor som utan tilläggsvärme tillåter mig att stå still i -30 utan att frysa. Olika värmeprodukter använder jag för att det ska bli bekvämare. Jag ser inget fel med det.

Jag skulle passa mig väldigt noga för att bli beroende av en värmare för att undvika förfrysning eller annat större obehag. Speciellt om jag är ute på en längre tur.

Däremot ser jag inga problem med att göra vistelse i kyla mer bekväm med el, kol, bensin eller andra kemiska värmeprylar.

Tidigare hade jag med mig två par kängor när jag var ute och jagade på vintern. Ett par jag gick i, och ett par Kamik som jag stod i. Numera har jag bara det bar jag går i, och ett par elvärmestrumpor. Om batteriet tar slut när jag står på pass får jag börja röra mig (eller meddela jaktledaren att jag bryter jakten och går till bilen...).

Jag har använt värmeljus för att torka ur och värma upp skor när jag varit ute på längre turer. Krasst sett så är det nog säkrare att göra det med en koldriven handvärmare.

Jag har kläder och skor som utan tilläggsvärme tillåter mig att stå still i -30 utan att frysa. Olika värmeprodukter använder jag för att det ska bli bekvämare. Jag ser inget fel med det.
Man blir inte yngre så bekvämligheten ökar.
Men snart tar jag med mig cykeln in på Ica och gym. Ser trenden och känner mig gubbig.

Använda handvärmare som drivs av bensin låter ju helt vansinnigt med tanke på hur mycket nylon/fleece och annat extremt brännbart material som finns i våra kläder.

Någon som har testat bensindrivna handvärmare och kan ge ett utlåtande om brandrisken med dom?
Jag har testat och jag brann inte upp.

Jag har aldrig använt en bensinvärmare men har fått för mig att de inte brinner med ren låga utan har nån slags "katalytisk" förbränning?

Bensindrivna värmare brinner inte! Kemisk reaktion.
”The PEACOCK pocket warmer makes use of the chemical principle that vaporized benzine (hydrocarbon) generates heat when in contact with platinum. The heat generator neither ignites the benzine (not benzene) nor produces flames.”

”The PEACOCK pocket warmer makes use of the chemical principle that vaporized benzine (hydrocarbon) generates heat when in contact with platinum. The heat generator neither ignites the benzine (not benzene) nor produces flames.”
Jag har haft en bensinvärmare och den hade en veke som skulle tändas med tändstickor eller tändare.

Förbrukas platinan också eller är det bara bensin som behöver fyllas på?

/Patrik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Bensin handvärmare Utrustning allmänt 7
stigdaniel Avger handvärmare gas? Utrustning allmänt 28
cancerman Handvärmare som sko tork??? Utrustning allmänt 35
ollefisk Handvärmare: hur funkar den??? Utrustning allmänt 4
LinusG Bensin Lykta Utrustning allmänt 2
Olle.Bj Köra gaskök på bensin? Utrustning allmänt 2
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
guldbrand Vann/bensin i Sigg-flaske Utrustning allmänt 2
Elmacco Lundhags Fulu park boots eller Vandra 2 mid Utrustning allmänt 6
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg