Hmm... har både en Marmot Essence jacka och ett par pac-lite byxor. Allt är frid och fröjd när det inte regnar, ingen kondens. LIte mer kondens kan det bli under fysisk aktivitet, men inte särskilt mkt där heller. Annat blir det när det regnar!!! Så fort väven blir blöt så minskar effektiviteten av diffunsionen avsevärt. Det är som att ta en kall öl in i en bastu, dvs själva jackan är ölen och jag bastun. So fort svetten kondenseras på insidan kan ingen diffunsion ske. Föst måste kroppen värma upp kondensen till vatten ånga innan detta kan ske (tror jag
). Om man svettas mkt i regna kan alltså kännas som att jackan läcker. Detta blir extra tydligt på pac-lite där där kondensen syns extra tydligt. På en 3-lagers jacka ser man inte detta och även känsan är lite annorlunda.
Om du tar din pac-lite och hänger den på en galge i dushen i ett dygn tror jag alltså inte att den kommer att läcka!!
Även om galon är helt vattentätt kommer man tids nog (om det inte är en pocho eller liknanden med mkt bra ventilatoin) bli väldigt blöt pga av all kondens oavsett om den är kall (dvs blöt) eller inte. Det är här g-tex har en fördel alltså... Dvs när du väl slutar med en fysisk aktivitet och svettningen avstannar kommer du kunna bli torr inuti i en g-tex jacka (diffunsionen kan fortfarande ske även om jackan är blöt, bara inte riktigt lika effektivt som när den är torr) men inte i en galon jacka.
Det finns inga optimala regnställ o man får acceptera att man kommer att bli blöt på ett eller annat sätt när det regnar och man utöver en fysisk aktivitet (antingen av regnet eller av svetten).
Att jackan är blöt på insidan under natten är helt naturligt. Eftersom det inte finns en mänsklig kamin på insidan som kan förvandla kondens till vattenånga i högre grad på insidna än på utsidan kommer fuktigheten att utjämnas (dvs insidan blir lika fuktig som utsidan...).
Min erfarenhet (av marmot jackan) är dock att den ganska snabbt torkar på insidan under tiden jag käkar frukost och packar ner tältet... Förutsatt att jag har lyckats hålla mina andra kläder torra som jag har inuti jackan.
Det här är min teori och erfarenhet iaf. Eller är jag helt fel ute???
/Petri