Gör prylarna oss dumma?

Mera ny teknik

Jag undrar hur utvecklingen kommer att gå när det gäller pris/storlek/vikt på en portabel AIS. Vad jag hört är det idag ett krav på sådana system på större fartyg. Om priser/mått/vikt sjunker skulle det vara en pryl som passar i alla småbåtar och även kanoter. Naturligtvis ökar värdet på sådan utrustning ju fler som har den. Det kan ju vara värde att synas i dimma, mörker och vid större överfarter. Kan man på ett handhållet instrument dessutom se andra vore det väl suveränt. Vanliga AA-batterier och avstängbar.

Jag saknar också bättre väderpresentation i fält. En ruggad mobil av typen Iphone med utvecklad batterilösning kanske. Så kan man surfa in på valfri vädersida.

Torrdräkten kan bli bättre, men det blir den ju också. Gärna mer användbar även i värme.

Är det någon som känner att ovanstående är fördummande?
 
Inte alls utan tvärt om. Säkerhetstänkande kommer i min lilla värld aldrig att vara fördummande trots att många nog ser mig som töntig som använder torrdräkt året runt vid vattenaktiviteter, och dessutom behöver man ju inte dränka hela sig i myggmedel om man behåller den på vid fikastunder-tältuppslagning-matlagning heller.

Jag anser däremot att dom som förkastar ny teknik rakt av är för dumma för att förstå nyttan av att förenkla saker och ting i vardagen. Jag har tex. en granne som aldrig petat på en dator, däremot hånar han folk (bla. mig) som har en, men han är för dum för att ens kunna hitta on-off-knappen. Hans största intresse är att glo på tv, hålla koll på grannarna, vem som åker på vägen och pimpla öl, samt gnälla vitt och brett om vad den ena och den andra gör. Traktens skvallerkäring alltså. :)
 
Sammanfattning:

Vi blir inte dummare, men vi har många anekdoter om andra som bär sig korkat åt. (Kalla gärna deras prylar ifån eller liknande.)

:)
 
Intressant tråd. Finns fler sådana här debatter som handlar mycket om teknik samtidigt som en god portion konservatism genomsyrar diskussionen. Titta bara på trådar om olika paddlar. Folk tänder verkligen till. Inlägg med diagram och grafer, långa härledningar och skumma teoretiska resonemang. Personliga påhopp och lustigheter om vartannat. Veteraner/erfarna som inte ens är överens sinsemellan.
 
Intressant tråd. Finns fler sådana här debatter som handlar mycket om teknik samtidigt som en god portion konservatism genomsyrar diskussionen. Titta bara på trådar om olika paddlar. Folk tänder verkligen till. Inlägg med diagram och grafer, långa härledningar och skumma teoretiska resonemang. Personliga påhopp och lustigheter om vartannat. Veteraner/erfarna som inte ens är överens sinsemellan.

Då ska du börja diskutera med fotografer. Särskiltska du skaffa en tidsmaskin och åka tillbaka till den tiden då den digitala teknologin höll på att bryta igenom och diskutera med dem.

Jag hörde att när okrafärgerna kom blev det diskusioner mellan dem och de som föredrog att rista på grottväggarna också.
 
Prylar är ett desperat försök till att köpa erfarenhet och kunskap utan att behöva kunna något. Har man en fällkniv för flera tusen ja då kan man det här med knivar och man gör gärna recensioner där man visar upp sin helt oanvända superkniv för att verkligen visa sin enorma kunskap i ämnet. Har man en svindyr multirulle med überspö ja då är man en riktig fiskare. När jag en gång i tiden bara hade ett kastspö och haspelrulle inköpt på närmsta bensinmack fiskade jag mer eller mindre varje dag. Idag när jag har säkert 10 spön och haspelrulle, multirulle, flugspö... ja då har jag fiskat två gånger denna sommar.
 
Prylar är ett desperat försök till att köpa erfarenhet och kunskap utan att behöva kunna något. Har man en fällkniv för flera tusen ja då kan man det här med knivar och man gör gärna recensioner där man visar upp sin helt oanvända superkniv för att verkligen visa sin enorma kunskap i ämnet. Har man en svindyr multirulle med überspö ja då är man en riktig fiskare. När jag en gång i tiden bara hade ett kastspö och haspelrulle inköpt på närmsta bensinmack fiskade jag mer eller mindre varje dag. Idag när jag har säkert 10 spön och haspelrulle, multirulle, flugspö... ja då har jag fiskat två gånger denna sommar.

Nej så ser jag det inte alls. När jag var ung hade jag inte råd att köpa några prylar att tala om utan fick nöja mig med enklare, egenmodifierade utrustning. Idag har jag råd att köpa en bra vattentät mobiltelefon och GPS. Bra ändamålsenliga utekläder osv. Mitt tält är ett enklare/billigare fr Clas Ohlson, sovsäcken likaså. Men det räcker för mina behov. Och när det inte gör det byter jag upp mig. Det kunde jag inte när jag inte hade råd. Jag har en fällkniv för åtminstone tusen kr och den används. Jag skriver inga recensioner om den, för jag har inget att jämföra med. Jag nämligen inte råd med två. Tråkigt att du inte kommer ut och fiskar så mycket numera. För min del är det tvärtom att de nya prylarna gör det enklare och roligare att komma ut och göra sånt som jag inte har lust att göra med mina gamla grejor. Bättre och nyare, mer ändamålsriktig utrustning som dessutom håller bättre ger ett bekvämare och säkrare friluftsliv.
 
........ Förra sommaren fick den samverka tillsammans med en sjökortsplotter av äldre datum, plottern för översikten och GPS-en för detaljerna och i dom farvattnen jag åkte, och i den hastigheten, så hade det varit självmord att inte lita på tekniken, så mycket grynnor och så trångt som det var.

Nu handlade det om helt legal "buskörning" med grågrön vattenskoter i ytterskärgården där ingen vare sig blev störd eller kunde dyka upp och störa övningen.
.......
.

De gånger jag varit ombord på örlogsfartyg har de haft både militära och cilvila sjökort, både digitalt och på papper. När jag var ombord på en bevakningsbåt för några veckor sedan hade de även en vanlig civil bilGPS.
Självklart är de militära kartprogrammen nersläckta och sjökorten inlåsta vid civilt besök, men de berättar en del av hur det fungerar med deras militära farleder. Lärde mig även en del i lumpen.
De har papperskortet framför sig på kartbordet, civilt eller militärt beroende på situation. Framför kartbordet har de datorskärmen med digitalt civilt eller militärt sjökort, GPS och AIS, deras egna AIS kan de kryptera eller stänga av utsignalen av och välja om de vill visa sig. Av GPSerna sade de nu senast att lilla civila uppe i taket fungerade bäst. Vid varje besök har de sagt samma sak, när de drar på full gas och kör fort i trång, inre skärgård skippar de GPS och digitala kort, då är det bara papperskorten som hänger med.
 
Både flygplan och båtar brukar ha bra reda på hur mycket utrymme det är neråt, i realtid.
Men att nästan alla här har gjort bort sig i orientering, tar jag för givet, annars har ni inte lämnat tangentbordet speciellt långt. Ylletråd till kaffebryggaren, muggen och sängen?

Det intressanta med felorientering är ju att man lär sig därav. Men att klaga på mobiltäckningen när man går in i berglandskap, eller paddlar i täckningsskuggan tyder på att man inte riktigt förstår de hjälpmedel man har.

Ett riktigt gott omdöme är tyvärr inte allom givet. De som utan erfarenhet, karta och kompass, hänger allt på en GPS som slocknar efter ett antal timmar, borde i varje fall begränsa turernas utsträckning till vad de kan förvänta sig. Men det är klart att när man 200 m från leden i skogen hittar människor med nya grejor som säger att de är vilse, trots att man hör flygplan från flygfältet, trafik från bilar på vägen nån kilometer därifrån, samt att de glatt berättar att deras GPS slocknat och att de inte har mobilteckning, i Skåne. Då blir åtminstone jag betänksam om inte dumheten har för stor plånbok och det borde krävas lite klokhet för att få lämna asfalten. I varje fall en liten kompass och en översiktskarta borde vara minimum.

Som tidigare antytts här är det nog en del optimister som tror att tekniken löser allt.....men fullt så enkelt är det inte. Ännu.
 
De gånger jag varit ombord på örlogsfartyg har de haft både militära och cilvila sjökort, både digitalt och på papper. När jag var ombord på en bevakningsbåt för några veckor sedan hade de även en vanlig civil bilGPS.
Självklart är de militära kartprogrammen nersläckta och sjökorten inlåsta vid civilt besök, men de berättar en del av hur det fungerar med deras militära farleder. Lärde mig även en del i lumpen.
De har papperskortet framför sig på kartbordet, civilt eller militärt beroende på situation. Framför kartbordet har de datorskärmen med digitalt civilt eller militärt sjökort, GPS och AIS, deras egna AIS kan de kryptera eller stänga av utsignalen av och välja om de vill visa sig. Av GPSerna sade de nu senast att lilla civila uppe i taket fungerade bäst. Vid varje besök har de sagt samma sak, när de drar på full gas och kör fort i trång, inre skärgård skippar de GPS och digitala kort, då är det bara papperskorten som hänger med.
Jag är mycket väl medveten om vad som används och funkar bäst men här var det fråga om att testa ev. framtidens utrustning i terränglådan. Intressant och spännande är det iallafall med ny teknik och speciellt om man fått vara med på ett hörn och skapat eller delat med sig av ideer och kunskap.



Seobserver: Du har så rätt så. Tekniken har ju en benägenhet att strula eller bli spänningslös precis när det är som mest olämpligt men många av dagens friluftsmänniskor har inte varit med på "den gamla goda tiden" när gps, datorer, mobiler och spårsändare bara fanns på film, och man var tvungen att ha både plan b-c-d-e osv. ifall plan A gick åt pipsvängen. Ingen visste var man fanns, vad man gjorde eller var dom skulle leta, så, fixa problemet eller dö var alternativen.

Idag är det så lätt att gå in i en friluftsbutik eller gå på nån friluftsmässa och komma därifrån med det senaste i utrustningsväg, fortfarande med försäljarnas ord ringande i öronen "med den här och den här fixar man allt" men så enkelt är det ju inte alltid. Dagens nya friluftsmänniskor är dessutom så beroende av att dom M-Å-S-T-E vara på kontoret klockan K på dagen D trots att det både är storm, dimma, åska och driv-is.

Jag har hört resonemangen flera gånger från inblåsta seglare eller båtar fast på nån ö i dimman som bara MÅSTE till kontoret trots att dom varken haft sjökort eller kompass. Världen går inte under, och senast i höstas nu ringde jag en chef åt en strandsatt segelbåtsägare (han visste inget och var halvt galen så jag fick numret av hans fru) och ordern från hans chef var "ger han sig ut i dimman bara för att komma hit till kontoret får han sparken för jag vill inte ha medarbetare som tar risker, dessutom fixar vi mötet utan honom för han är inte oumbärlig på nåt sätt. Tack för att du ringde."

Dimman lättade redan på middagen dan efter men hade han gått ut i gröten på kvällen hade han säkert hamnat i Ryssland.:)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg