Gör prylarna oss dumma?

Men ärlig talat. Vem använder karta och kompass nuförtiden. Tala om stenåldersgrejor.

När jag planerar en vandring så använder jag kartan för att planera hur och vart jag vill gå. Går helst orösat och då vill jag gärna planera lite i förväg.

Medan jag vandrar eller paddlar använder jag kartan för att ta reda på vilket fjäll/ ö jag ser i fjärran, och på kvällen sitter man och kollar på kartan och planerar nästa dags vandring.

Som jag ser det så är GPS utmärkt hjälpmedel att ha i stadsmiljö men att använda det i naturen är ju bara tråkigt och ganska onödigt.

Den enda gången jag verkligen har behövt GPS var när jag skulle ta mig genom Stockholm (har märkt att folk blir irriterade när man stannar i en korsning för att kolla kartan....)

Jesper

Nu är jag rätt säker på att avslutad210712 var ironisk men men...... visst har du rätt i att kartan tjänar sitt syfte i planeringen. Den ger en betydligt bättre överblivk än vad GPSen ger. Speciellt om man har en rugged variant som ju är nödvändig i fjäll/skog då skärmen är hyfsat liten.

När man väl planerat dock ser jag inga nackdelar i att köra med GPSen rakt av förutom vikten då. En normal GPS har en "bränslekostnad" på cirka 60 gram om dagen om man använder den som jag. Så 1½ vecka i fjället ger onekligen ett halvkilo extra hela vägen eftersom man knappast kommer stöta på några batteriholkar på kalfjället.

När man väl planerat dock ser jag inga nackdelar i att köra med GPSen rakt av förutom vikten då. En normal GPS har en "bränslekostnad" på cirka 60 gram om dagen om man använder den som jag. Så 1½ vecka i fjället ger onekligen ett halvkilo extra hela vägen eftersom man knappast kommer stöta på några batteriholkar på kalfjället.

Nja, nu finns det ju solcellsladdare med inbyggda batterier med kapacitet att ladda upp de flesta telefoner 2 ggr. Batterivikt som argument underkänns numera.

Men mörknar det rejält är karta och kompass bra som backup. Lite självbedrägeri på det så kan man ju tänka att "Ha, är man inte mannen som styr upp situationen eller, eller va?"

Men gillar man kartor så gör man, och de ger onekligen en bättre överblick.

För mig personligen så är friluftsliv avkoppling. Jag kan stänga av all elektronik och alla optimiseringsdaemoner. Struntar fullständigt om det är bättre, effektivare, tyngre eller mer ekonomiskt med GPS, batterier och kartfiler. Det spelar liksom ingen roll för mig om jag vet min position med 1, 5 eller 100 meters nogrannhet. Det är ändå bara en lek, vi är alla bara ute och leker, och för mig blir leken mer givande med karta, kompass och stegräknarpärlor. YMMV.

Dumma människor... Dumma vet jag inte om de är. Okunniga och ignoranta. Plus att osäkerhet och det faktum att de underskattar sin egen förmåga gör att de förlitar sig blint på tekniken och ringer efter fjällräddningen så fort det blåser upp till storm.

När det väl kommer till kritan är nog även den dummaste människa en hyffsad överlevare om nöden kräver det.

Nja, såvitt jag vet har fler normalt kunniga och välutrustade människor gått under för att de gjorde fel eller struntade nyttja sin utrustning på ett funktionellt sätt. Okunniga må kalla det dumhet, men fullt så enkelt är det inte. Förvisso är det senare svårt när blodsockret är lågt och p g a underlåtenhet att dricka kan de flesta ha mer urea i blodet än vad som är bra för individen.

Undergång sker oftast i flera små steg, var för sig inte så dramatiska.

Den som litar tillfullo på en pryl som är batteriberoende, har antingen en bra pacemaker eller en början på en svag kedja.

Batterioberoende back upp och reservbatterier är väl minimum.

Nja, nu finns det ju solcellsladdare med inbyggda batterier med kapacitet att ladda upp de flesta telefoner 2 ggr. Batterivikt som argument underkänns numera.

Jag har hittills inte hittat nån solcells-lösning som blir lättare än extra batterier om man inte är ute minst 10-12 dagar.

Problemet är att solcellerna inte ger tillräckligt med effekt för att hinna ladda lika mycket som du gör av med. Solcellerna väger också och det är ju inte förrän solcellen blir lättare än de extra batterierna som den lösningen börjar löna sig.

Har svårt att se vad du får det du skriver ifrån. Har du själv mött folk som hamnat i trubbel pga för avancerad utrustning? Eller menar du att dem inte har rätt att vara ute i skogen för du känner dig nedvärderad som kör karta+kompass från sekelskiftet?

Trubbel och trubbel... Var ute efter svamp i de sörmländska skogarna igår (11/9) och gick på ett yngre par som hade gett sig ut i okänd svampskog, en av deras mobiler hade GPS. När jag träffade dom var det en dryg timme sedan GPS-mobilen dött. De var så ****** dumma så att de inte ens tänkte lyssna lite då hade de hört en större väg (Eskilstuna-Malmköping) som fanns ca 2-300 meter bort ! Mitt tipps till dom var att gå mot billjuden och ta en buss hem om de inte orkade gå eller hittade sin bil...

Jag har hittills inte hittat nån solcells-lösning som blir lättare än extra batterier om man inte är ute minst 10-12 dagar..

Så fram för fler långvandringar:)

GPS eller inte är en skitfråga, det är kunskapen att använda sina verktyg som är viktigast, och att veta vad man gör då det fallerar.- Vad gör du då kartan blåst bort eller batteriet tagit slut, dimman rullar in och du är trött?

Satt häromdagen helt övertygad om att vi var framme vid tänkt plats då jag sen började tycka att det där Slugga var i fel vinkel. fram med karta och kompass och ändå inte säker, fram med gps och trots detta var det inte helt klatrt (olika koordinatsystem tydligen). men visst var vi 2 km fel, bara att knala en bit till. men det som gav impulsen att börja kolla var en gnagande tanke om att berget var i fel vinkel. inte en gps eller en kompoasskurs.

Jag har hittills inte hittat nån solcells-lösning som blir lättare än extra batterier om man inte är ute minst 10-12 dagar.

Problemet är att solcellerna inte ger tillräckligt med effekt för att hinna ladda lika mycket som du gör av med. Solcellerna väger också och det är ju inte förrän solcellen blir lättare än de extra batterierna som den lösningen börjar löna sig.

Men då måste man ju dessutom väga in vad en separat GPS väger, telefonen hänger ju med oavsett. Och kamera...

Men då måste man ju dessutom väga in vad en separat GPS väger, telefonen hänger ju med oavsett. Och kamera...

Att ha en telefon som ersättare för GPS och kamera är inget vidare praktiskt.

Mobiltelefoner är nämligen inte ett dugg optimerade med avseende på batteritid (vilket dedikerade GPS:er och kameror normalt är).

Om jag har GPSen i min mobil påslagen så räcker batteriet i bästa fall fem timmar. Och även om jag bara har mobilen påslagen (d.v.s. inte använder den) så klarar den sig knappt en dag. Och eftersom det tar närmare 2 minuter för den att "boota" så är det inte så lockande att stänga av den när den inte behövs heller...

Då har jag hellre med mig min gamla mobil (som utan problem klarar en vecka standby om jag stänger av den på nätterna) och den vanliga digitalkameran som klarar sig en vecka och ett par hundra bilder på ett par vanliga R6.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg