Att ha en telefon som ersättare för GPS och kamera är inget vidare praktiskt.
Mobiltelefoner är nämligen inte ett dugg optimerade med avseende på batteritid (vilket dedikerade GPS:er och kameror normalt är).
Om jag har GPSen i min mobil påslagen så räcker batteriet i bästa fall fem timmar. Och även om jag bara har mobilen påslagen (d.v.s. inte använder den) så klarar den sig knappt en dag. Och eftersom det tar närmare 2 minuter för den att "boota" så är det inte så lockande att stänga av den när den inte behövs heller...
Då har jag hellre med mig min gamla mobil (som utan problem klarar en vecka standby om jag stänger av den på nätterna) och den vanliga digitalkameran som klarar sig en vecka och ett par hundra bilder på ett par vanliga R6.
Tror det har lite att göra med hur man är som person, om man är intresserad av var man gått eller ser framåt. Fem timmars GPS'ande håller mig gående i veckor, enstaka kollar så att man är på rätt kurs när och om det känns dumt räcker gott. I huvudsak går jag efter papperskartan.
Fotande likaså, ska till nåt särskilt för att det ska vara värt att förevigas.
Telefon, påslagen mellan 8-10 morgon och kväll om det finns täckning, övrig tid och annars av.