Glömde hemma ?

Notorisk tedrickare som jag är så kan man ju tycka att jag borde veta vad som behövs för att laga te = varmt vatten och tepåsar/lösviktste men av någon underlig anledning har det flera gånger hänt att jag bara lyckats få med mig antingen vatten eller tepåsar. En gång har det även hänt att jag glömt tändstickorna så att jag inte kunde värma det medhavda kalla vattnet.

Annars är det enkla saker som myggmedel (hade behövts igår, min högeraxel har 50++ myggbett på en area av 7x7 cm) och klura ut hur många mål mat som behövs verkar inte ha fastnat i min hjärna heller. Flera gånger har jag missat att ta med mig ett mål men som tur är brukar jag ha med massa nötter odl så det får bli lunch eller frukost.

När jag var på Cypern nu i sommar lyckades jag den absolut varmaste dagen glömma att ta med mig en vattenflaska. Kan lova att efter 1 mil i värmen var jag rätt törstig. Då dök ett KFC upp som i en hägring i utkanten av stan.

Nu när jag skall iväg på mina första lite längre turer kommer jag nog försöka skriva listor, det viktiga är ju bara att inte glömma skriva upp något på listan. För då glömmer jag ju det garanterat.

Hmmm... Jag har inte hunnit dit än... Jag är fortfaranade i det skedet att jag upptäcker att jag tagit med för mycket... För varje år blir det allt färre saker som är med i onödan. Snart är jag nog mogen att glömma saker också... ;-)

Jag är nog i den fasen också, när det gäller fjällturer. Jag har en lista, som blir kortare för varje år, som jag prickar av minutiöst, just precis för att jag vet att jag har lätt för att glömma saker i vanliga fall.

På andra resor har det nog hänt att jag har glömt saker som korkskruvar och konservöppnare som tenderar att bli väldigt saknade väldigt oväntat. Men det mest minnesvärda är nog när vi skulle på gåsmiddag hos min pappa och glömde gåsen. Som tur var bodde han inte längre bort än att vi kunde åka hem och hämta den, dock med en betydande tidsförlust.

Har medvetet

tagit med mig för lite, för jag trodde inte det skulle behövas....
Intressant men praktiska problem löser sig om man berättar hur det är...
Listor skall uppdateras och kortas efter hand. Väl uppföljda listor brukar resultera i brukad och liten utrustning....
Jo jag har glömt hemma eller rent av inte tagit med mig och det har resulterat i ett visst överantal i ryggsäckar och kängor, för som tur är finns det affärer även långt borta...
Värsta missen var han som glömde drickat till en påsk (nej det var inte jag...jodå det löste sig även det!)
//J

Brännaren

Vi har glömt brännaren till Trangiat en gång... Det var torrtid, så maken fick en löptur hem efter den. Orsaken till glömskan var att undertecknad höll på att bygga ett minitrangia och därför hade brännaren i verkstaden - maken trodde att den som vanligt låg i köket...
Tur att det blev som det blev den gången, för annars hade ett par medvandrare missat oss och det de hade glömt i värmen var värre - vatten till hunden! Nu kunde vi dela med oss, för vatten hade vi gott om... Anna

Nu e allt ner packat, jag har listat och planerat i några veckor inför denna resa men nånstans innerst inne känner man att jag kommer sitta på berget och komma på f*n jag glömde XXXXX hemma :)
Hur viktigt kan de vara om man nu har glömt de har jag alltid resonerat, men de ligger o retar lillnerven ett par minuter varje gång man kommer på sig själv att minnet varken är bra eller långt ;-)

Vad är de som ni har glömt hemma ur er packning ?

Tältspik....!
Åkte ut på kanotläger med ett gäng scouter i 10-års-åldern. Efter några timmars paddling skulle vi slå upp tältet på en ö, och det visade sig att någon lånat tältspik ur just det tältet vi hade med oss.
Löste sig snabbt och lätt ändå. Mina scouter fick helt enkelt öva på att vara uppfinningsrika och flexibla, och slog upp tältet med hjälp av linor och egenhändigt täljda pinnar.

Glömde innersulorna till kängorna en gång. Upptäckte det i Nikkaluokta och det fanns inte att köpa där då. Gick till Kebnekaise med blåa tånaglar som resultat. Låg 2-3 nätter i grådassigt väder med mest bara regn och sedan gick jag hem igen....

Senast glömde jag vandrarstaven. Som tur var vad det inga krångliga vad på turen.

Mvh
Peter P.

Årets bortglömda

På väg till Öland - vid passagen av Vetlanda - för årets vandring på alvaret kom jag på att mina kängor fortfarande befann sig i Örebro. Det blev att göra en snabb raid i Kalmars sportbutiker...

Under årets tur i Keb gjorde jag en avstickare på Nordkalottleden västerut från Tjäktjavagge. Vände om när jag hade kommit upp en bit i dalen - för mycket snö och för mycket vatten - och passade på att ta en kopp varmt. Det blev lite bråttom att packa ihop eftersom det drev in ett rejält regnväder. Det blev en sen, regnig och blöt kväll där jag slog upp tältet en bit norr om Kårtjevuolle sameviste. Nåväl, nästa morgon var det fint väder igen, men när jag ska ordna morgonkaffet så inser jag att vikkåsan inte längre är med på turen. Borttappad någonstans på vägen! Det var inte ens lönt att leta efter en grön vikkåsa, så det blev till att dricka kaffe på fat (stekpanna) den morgonen.

Men när jag sen gick iväg för att göra mina behov, så såg jag att det lyste någon gult i björkriset... det var en vikkåsa, som nog hade varit röd från början men som legat borttappad ett år eller nåt, så att den blekts till en gulorange färg. Bara att diska ur och börja använda! Snacka om lämpligt fynd!

totalt orutinerat men en gång glømde jag tørra strumpor på en en-nattstur. mitt i vintern!
min kamrat glømde liggunderlag men som tur var hadde jag 2!

robert

Hemma igen, många erfarenheter visare, resan blev omplanerad flera gånger, både lyckad och oväntad...

Det enda jag glömde, va mitt BANKOMATKOD !
Och ni kan tänka er hur svårt de kan va att ta sig från Kiruna på en söndag utan kontanter ( vågade inte ha pengar på mig )
Efter några dagar i fjällen utan rutiner eller nån kontakt med världen- ingen mobil eller dator hade jag glömt mitt bakomat kod. Haha ...
Jag hade tur som kunde betala på de flesta ställena ändå där man skriver under eftersom vi stannde till i Kiruna.
Men vilken soppa ....

Hemma igen, många erfarenheter visare, resan blev omplanerad flera gånger, både lyckad och oväntad...

Det enda jag glömde, va mitt BANKOMATKOD !
Och ni kan tänka er hur svårt de kan va att ta sig från Kiruna på en söndag utan kontanter ( vågade inte ha pengar på mig )
Efter några dagar i fjällen utan rutiner eller nån kontakt med världen- ingen mobil eller dator hade jag glömt mitt bakomat kod. Haha ...
Jag hade tur som kunde betala på de flesta ställena ändå där man skriver under eftersom vi stannde till i Kiruna.
Men vilken soppa ....

Det är som jag, så fort jag åker utan för Sveriges gräns så glömmer jag av min kod till pengarna.
Jag hävdar alltid att det är nått fel på knappsatsen utomlands. Ingen har gått på det än dock :D

Det är som jag, så fort jag åker utan för Sveriges gräns så glömmer jag av min kod till pengarna.
Jag hävdar alltid att det är nått fel på knappsatsen utomlands. Ingen har gått på det än dock :D

Fat i vissa länder har du ju rätt eftesom de har knappsatsen åt andra hållet. Mycket förvirrande om man läst sig ett mönster snarare än siffrorna.

Glömska

Ja på en av höjdarglömsketurerna lyckades en kompis glömma sin sovsäck och jag tältet (på samma tur)

Vi satt och pratade i bilen (vid Tärna ungefär, hade åkt från Luleå) "skönt att man har vintersovsäcken med sig", "jo, jag körde med det oxå, eller packade jag den, FAN! den ligger på hathyllan hemma!"

Oj, vad vi skrattade, sen började jag fundera och då kom jag på att jag hade ställt mitt Kerontält i hallen och det hade jag ju inte heller tagit med mig.

Inget tält och en sovsäck för lite, ja ja så kan det gå!

Vi överlevde, men det var inte så mysigt...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg