Glömde hemma ?

På kortare färder, typ helger, har jag glömt allt möjligt: Tändstickor (hittade en bebodd sommarstuga och fick en ask), myggmedel (nu i helgen).

På kvällar har jag också glömt större saker, som rodret till faltkayaken eller kapellet till K1.an. Oftast glömmer jag saker när det blir bråttom och rutinen störs av att nån ringer eller så.

Vid långfärsdskridskoåkning tycker jag det tar en tur eller två i början av säsongen innan allt blir intrimmat och kommer med, men då är det mer bekvämlighetsprylar en måste prylar. T.ex. pannlampa eller busstidtabeller.

Kör annars med listor, har ett excelark med flikar för olika aktiviteter som helgtur kayak, skidtur, familjepaddling, osv.

Jag gjorde en idiotklassiker en gång och glömde fiskespöna. Efter närapå en timmes bilfärd och alla de förväntningar man bygger upp på väg till fiskevattnet, märker vi att jag missat spöna. Grattis. Går inte heller direkt att improvisera från naturen.

En bekant flög in med helikopter och mötte mitt sällskap i Padjelanta. Vi skulle knata en bit in i Sarek (Njåtjosvagge, inte det mest lättillgängliga) och sen skulle han ta sig tillbaka och flyga ut igen. Han envisas med spritkök, och på kvällen var hans Trangia svårt, för att inte säga omöjligt att tända. Tändstickorna slocknade när de sattes i brännaren. Vi försökte värma spriten - som luktade autentiskt rödsprit - mm mm, och inget funkade. Började tro att det kommit kondensvatten i spriten, tills han insåg att han tagit fel flaska och fått med sig tändvätska.

Lyckligtvis hade vi andra ett gaskök, men tändvätskan gick att använda på annat sätt: Med hjälp av vekar tvinnade av utlästa boksidor (jag hade med en skitbok vars sidor jag eldade allt eftersom för att spara vikt) så gick det att koka på köket, om än långsamt. Så skam den som ger sig.

Mitt rekord när det gäller glömska är en övernattningstur i januari med hundspann där jag och resesällskapet lyckades glömma följande hemma eller i bilen: pannlampa, tältpinnar, fungerande fotogenkök och termosarna med varmvatten. De första tre sakerna möttes med "jaja, klantigt, men vi hittar det vi behöver ändå / vi kan sätta upp tältet med skidorna / vi har ju ändå varmvatten i termosarna så att vi får middag i alla fall". Men till slut så gav vi upp och åkte hem i vinternatten... Kanske inte den bästa turen rent upplevelsemässigt, men rätt dråpligt att tänka tillbaka på :)

/M

Glömmer sällan tycker jag, men vid närmare eftertanke har jag nog glömt det mesta nån gång.
Kaffepanna, kopp hör väl till det allvarligare, men då har det funkat med upphittad plåtburk resp lite petflaska.

Konservöppnare glömmer jag regelmässigt på kanottur (har ingen bra sådan), men då går det ju bra att öppna med moran.

Glömde alla fiskespön i en tub på McDonalds på Sthlm Central, vilket jag kom ihåg nånstans i Boden. Ringde ned och lite hit och dit och fick upp spöna med nästa tåg (nästa dag) till Kiruna. Planerade snabbt in en extra tur till Trollsjön, så gick dygnet men inte till spillo, och tuben kom med konduktören på utlovad (nåja) tid.

Har aldrig glömt kniv (brukar ha mer än en) eller tändstickor (har askar lite här och där). Har inte heller glömt kaffet. Resten är ju lite sekundärt. Det är ju kniven med förresten...

Saknad-men inte glömd..

Har glömt vispen en gång iofs och blev tvungen att röra om med en sked.

Alla mina utrustningar till olika aktiviteter har fått byggas på stegvis från 'scratch',så jag har inte glömt så mycket,utan vissa delar har helt enkelt saknats tills vidare.

peter

Plast: Vad hade ni egentligen med er? Hundspann, kniv och gaffel och ett tält med erektionsproblem?

Tja, hundspann, en stor släde med maaaassa plats, tält utan pinnar eller stänger, sovsäckar, någon torkad mathistoria som skulle blötläggas och värmas, en limpa LingonGrova och två tuber med räkost respektive kebabost. Dock var vattenfrågan mycket olöst och något, eller mycket behövlig.... Bägge av oss vana vintertältare, men helt värdelösa just den här dagen :) Så då sket vi i det hele...

/Martin

Jamenförf-n, jag har ju själv haft erektionsproblem med tältet!!!

Glömde bågarna till mitt Nallo2 under en liftresa i Danmark (som vi inte ska diskutera vidare här; hann bl a lifta med en dansk porrbutiksföreståndarinna som senare bjöd på kaffe i en formlig skog av dildos!), med följd att tältet fick användas som liggande regnskydd (ty det regnade). Om man vände sig fel i sömnen så sögs tältduken fast mot ansiktet och man vaknade med panik av kvävningskänslan. Där vi sov fanns inget att hänga upp tältet i eller på annat sätt lösa problemet.

Just det, samma tur hade vi med konserver men hittade ingen fler mataffär innan de stängde. Fick således äta kalla krossade tomater med chilismak direkt ur burken, tillsammans med jordiga råa potatisar som vi snodde från en mindre åker i närheten.

Det var en resa vill jag minnas.

Farsan och syrran glömde

eller tog fel;skulle ha en låda crépes med köttfärsfyllning på Fjälldraget(flerdygns hundkörningstävling) och hade med sej -GLASS!

stavar...

Jag o maken åkte till Isaberg från Göteborg för att åka lite skidor o hälsa på släkten. När vi kom fram insåg vi att skidorna låg i bilen, men stavarna var hemma. Det var bara att knata iväg till skiduthyrningen o hyra stavar för dagen :).

eller tog fel;skulle ha en låda crépes med köttfärsfyllning på Fjälldraget(flerdygns hundkörningstävling) och hade med sej -GLASS!

Läste snabbt och tolkade det som sej-glass. Första tanken var: det var väl snällt mot hundarna men behövs mer kyla? Nästa tanke var: kanske en hit på någon hipp innekrog i 08-området. Trede var: stackarna.

Skulle ut och sportdyka, hade åkt i nästan två timmar. När vi började pocka ihop utrustningen så märkte jag att jag glömt cyklopet. Svårt att improvisera fram en lösning...

Annars när jag packar så brukar jag använda kroppen som en kom-ihåg-lista. Hur? Börja nedifrån: vad behöver jag ha på fötterna? Kängor, strumpor, sockar. Vad behöver jag ha på benen? Byxor, regnbyxor osv. Funkar bra, man glömmer sällan några kläder. Prylarna är det värre med...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg