Det finns en vilotid i fjällvärlden, efter september fram till straxt för jul är nästan allt stängt av fler orsaker. Men kombinationen mörker och lössnö är en.
När man hör nybörjare tala novemberturer i fjällen, då skakar jag inte längre på huvudet. Men visst kan det bli väl äventyrligt. Kall och mörkt är det redan.... När molnmassorna begränsar sikten till armlängd krävs det goda orienteringsvanor och att både orienterings utrustning och förstärkningsplagg är med.....
I vykortsväder med hösthögtryck över bergen har även jag tidigare gjort flera fina höstturer. Och konditionerna höll upp och ner.
Dimman kan komma när som helst och den kan även ligga länge. Jag har råkat ut för den sommartid, hösttid, midvinter, vårvinter. Alltid lika inneslutande, tyst och mäktig.
För många år sen skulle en yngre kamrat till mig och hans vän upp på Galdhøjpiggen med en radiostation med tillhörande antenn. Sommartid, halvvägs upp kom ett litet, vått, kallt moln och gjorde allt dyblött. Men de kämpade på och kom så över molnet vilket lättade och drog vidare. Utsikten var fabelaktig och deras radioexperiment lyckades. Halvvägs ner hade de gått sina kläder torra igen och då slutade de frysa i samband med en matrast. Först hemma i fotöljen framför brasan när han visade deras fina bilder för mig kom han till insikt och sa, vi kanske inte skulle gått upp med våta kläder, för hade det kommit ett lika kallt, vått moln på nervägen hade det knäckt oss..... Det gick bra, de lyckades, så de gjorde rätt val, då.
//J