Gissa position

Bra gissning, säkert efter kartstudier, men fel. Vi är, som sagt, i en NP, den sista vildmarken i Europa. Men så pass nära gränsen att vi får se helikoptrar ofta.
Hmm, börjar låta som Sarek tänker jag då, och västra Sarek om man ska kunna höra surret från helikoptrarna i Padjelanta. I västra Sarek hittar jag Låptåvakkjaure, och Låptåvarasj, som rent topografiskt borde kunna passa med bilderna?

Hmm, börjar låta som Sarek tänker jag då, och västra Sarek om man ska kunna höra surret från helikoptrarna i Padjelanta. I västra Sarek hittar jag Låptåvakkjaure, och Låptåvarasj, som rent topografiskt borde kunna passa med bilderna?
Det är helt rätt, Låptåvarasj. Helikoptrar flyger längs Sarekgränsen över sjön till Tarraluoppal och Staloluokta. Vi tältade där och besteg Tsahtsa. Nästa bild, var så god!

Hmmm, påminner mig en hel del om Grövelsjöfjällen och jag vet att vi passerade ett rengärde vid landsgränsen på leden från Grövelsjöns norra ände mot Hävlingstugorna, typ 1 km sydväst om Grötvallsjön. Så jag får väl gissa att det är där ni är.

/ Stefan

Hmmm, påminner mig en hel del om Grövelsjöfjällen och jag vet att vi passerade ett rengärde vid landsgränsen på leden från Grövelsjöns norra ände mot Hävlingstugorna, typ 1 km sydväst om Grötvallsjön. Så jag får väl gissa att det är där ni är.

/ Stefan
Rätt område, men fel fjäll.

Fjorton år sedan jag var där. Men med hjälp av tidigare gissningar så.
Gick med den då femårige sonen. Han gillade att hoppa in och ur Norge på just den platsen.
Nåväl, nytt resmål!
Vad heter toppen (den till höger)?

Bilagor

• 92D73C02-C9A2-42F0-9650-9C55E2671B98.jpeg
    92D73C02-C9A2-42F0-9650-9C55E2671B98.jpeg
    280.7 KB · Visningar: 56
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg