Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Skulle kunna vara korpån vid Borgafjäll?
Är vi strax norr om Kvikkjokk i "början" av Njoatsosvágge? I så fall gissar jag på Njágákjåhkå.
Norrut!
Från första bildens fotoplats ser det ut så här nedströms, där det branta fjället från andra bilden skymtar i bakgrunden. Två detaljer i denna tredje bild är lokalt signifikanta.
Jag tror vi är mellan Pältsastugan och Kummavuopio, möjligen vid en jokk som heter Ruovddásjohka.
Nu kom vi slutligen ända fram! Så här ser vyn ut åt nordväst från andra sidan bron:
De två detaljer som åsyftades var grusåsen och fyrhjulingsspåret, vilka båda två tillsammans med den allmänna plattheten är framträdande inslag i miljön i detta område.
Ett tips för den som passerar just här och letar lägerplats är att vika av på en mindre stig som går nedströms på västsidan om bron, vilken leder ut till en öppen platå med en stor välutnyttjad tältyta, komplett med en större eldstad och vattenstig strax nedanför. Man kan även med fördel följa en stig uppepå åsen i bilden ovan istället för att gå på fyrhjulingsspåret.
Det behöver ju gissas för att komma närmare, provar med Spadnejåhkå (nära Stora Sjöfallets nationalpark).Eftersom Swift bidar sin tid…
Vart är vi?
Då gissar jag att vi är ännu längre söderut, och gissar att det är lill-stensdalsfjället, och att bilden är tagen vid det första vadet längs leden mot vålåstugorna.Eftersom Swift bidar sin tid…
Vart är vi?
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg